تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۵۴
بازدید: ۵۷۱
کد خبر: ۲۲۴۲۴۲
سرویس خبر : انرژی

خسارت مشترکان برق کی پرداخت می‌شود؟

‌می‌متالز - با وجود قطعی‌های مکرر برق و وعده‌های شرکت توانیر درباره پرداخت خسارات وسایل الکتریکی به مشترکان، طبق پیگیری‌ها از قرارداد شرکت توانیر با شرکت‌های بیمه تمام شده و کسی مسئول پرداخت خسارات مشترکان نیست.

به گزارش می‌متالز، شرکت توانیر و وزارت نیرو بار‌ها اعلام کرده بودند چنانچه وسایل برقی مشترکان به دلیل قطعی برق خراب شوند، پس از بررسی‌های کارشناسان بیمه برق تا سقف ۱۲ میلیون تومان خسارت به مشترکان آسیب‌خورده پرداخت می‌شود.

با این حال مشترکان از بروکراسی پیچیده دریافت خسارت می‌گویند. مشترکان آسیب‌دیده بار‌ها در پیغام‌های خود به تجارت‌نیوز گفته‌اند که پیگری‌های آنان برای جبران خسارات ناشی از قطعی برق به در بسته می‌خورد.

برای مثال یکی از مخاطبان گفته بود: «کولرمان هم بر اثر نوسانات برق سوخت، ولی حرف چند سال پیش بهم گفتن برو اداره برق تقاضا خسارت کن من شخصا با فاکتور هزینه که کردم رفتم و نشونشون دادم دریغ از یه راهنمایی حتی…»

بنا بر گزارشی که از شرکت بیمه دی به این رسانه رسیده، قرارداد بیمه توانیر با بیمه دی به پایان رسیده و هنوز هم قرارداد جدیدی منعقد نشده است.

عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور مشترکان توانیر قبلا وعده داده بود که تا پایان سال ۱۴۰۰، کلیه خسارات پرداخت می‌شود، اما او در گفتگویی از پرداخت نشدن خسارات ابراز تاسف کرد و گفت که تا شهریور ماه امسال تمامی خسارات ناشی از نوسانات برق سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود و حالا با وجود این که سه روزی از آغاز شهریور می‌گذرد، هنوز خبری از پرداخت خسارات برق مشترکان نیست.

پیگیری‌ ها حاکی از این است که بیمه دی از سال ۹۶ با توانیر قرارداد داشته، ولی امسال شرکت توانیر هنوز موفق نشده که هیچ قراردادی با بیمه‌ها ببندد.

قرارداد توانیر با بیمه دی تمام شده است

شرکت بیمه دی در همین باره می‌گوید: یک بار مناقصه‌ای برای بستن قرارداد بیمه برگزار شده، اما شرکت توانیر نتوانست قراردادی منعقد کند و بیمه از اول سال اعتبار پیدا می‌کند و مناقصه در تیر یا مرداد به سرانجام می‌رسد، اما به دلیل خسارت‌های زیادی که از اول سال به مشترکان وارد شده است، شرکت‌های بیمه تمایلی برای انعقاد این قرارداد ندارند.

بنا بر گزارش‌های شرکت بیمه دی، قرارداد بیمه توانیر هر سال در تیر به صورت قطعی منعقد می‌شد و خسارت هم عدد مشخص و معلومی بود؛ بنابراین شرکت‌ها می‌توانستند شرایط را ارزیابی کنند و قرارداد سال بسته می‌شد، اما با توجه به قطعی‌های مکرر برق خسارات زیادی به مشترکان وارد شده و ارزیابی ریسک برای شرکت‌های بیمه سخت بود به همین دلیل هم هنوز شرکتی با توانیر قرارداد منعقد نکرده است.

با این وجود، مسولیت خساراتی که به مشترکان وارد شده متوجه شرکت‌های بیمه نیست و باید دید آیا شرکت توانیر موفق می‌شود که تا پایان مهلت زمانی که برای پرداخت خسارات به مشترکان آسیب‌دیده داده است با یکی از شرکت‌های بیمه قرارداد ببندد یا نه؟

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده