تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۳
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۲۲۴۳۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

استفاده از ابزار‌های جدید بازارگردانی به دنبال شرایط سال گذشته بازار

‌می‌متالز - شرایط سال گذشته بازار، مدیران بازار سرمایه را به این فکر واداشت که برای بهبود و افزایش نقدشوندگی بازار بیشتر از ابزار بازارگردانی استفاده کنند.

به گزارش می‌متالز، مهدی عباسلو، مدیر عامل کارگزاری ارگ هومن به دستورالعمل جدید بازارگردانی اشاره کرد و گفت: بازارگردانی از جمله ابزار‌هایی تلقی می‌شود که در کل دنیا برای کمک به نقدشوندگی بازار استفاده می‌شود، اما تاکنون از این ابزار‌ها در بازار سرمایه ایران به صورت دقیق و مفید استفاده نشده است.

او خاطرنشان کرد: شرایط سال گذشته بازار، مدیران بازار سرمایه را به این فکر واداشت که برای بهبود و افزایش نقدشوندگی بازار بیشتر از بازارگردانی استفاده کنند.

عباسلو اظهار داشت: شرایط جدید صدور مجوز بازارگردانی متمرکز بر سه بحث صدور مجوز، ابزار‌های مورد نیاز و شرایط رقابتی و تشویقی برای فعالیت بهتر بازارگردان است.

مدیر عامل کارگزاری ارگ هومن خاطرنشان کرد: در دستورالعمل جدید بازارگردانی، صدور مجوز، تسهیل و به بورس‌ها ارائه شده است و از این به بعد بورس ها، خود برای صدور یا عدم مجوز بازارگردانی تصمیم می‌گیرند.

او با تاکید بر اینکه با این اتفاق شرایط ویژه‌ای برای بازارگردانی در بازار مهیا شده است، گفت: در قانون جدید، شرکت‌هایی که به دنبال بازارگردانی سهام خود هستند به سرعت می‌توانند این اقدام را آغاز کنند.

عباسلو با بیان اینکه برخی ابزار‌ها به بازارگردان‌ها داده شده تا بتوانند به راحتی فعالیت خود را انجام دهند، افزود: بازارگردان‌ها خود با محدودیت سرمایه و دارایی مواجه هستند و برای اینکه بتوانند نقدشوندگی سهام را به گونه‌ای بهتر انجام دهند از برخی ابزار‌ها مانند تقاضای برگزاری حراج استفاده خواهند کرد.

مدیر عامل کارگزاری ارگ هومن ادامه داد: به دنبال این اتفاق اگر بازارگردان تشخیص دهد که مشکلی در کنترل سهم در محدوده افزایشی یا کاهشی صورت گرفته است می‌تواند حراج برگزار و قیمت‌ها را متعادل کند.

او اظهار داشت: امتیاز جدید دیگری که برای بازارگردان در نظر گرفته شده، کارمزد نقل و انتقال سهام است.

عباسلو شرایط رقابتی و تشویقی را ویژگی دیگر دستورالعمل جدید بازارگردان‌ها اعلام کرد و افزود: در قانون جدید شرایطی مهیا شده است تا عملکرد بازارگردان‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و براساس عملکردشان کارمزد به آن‌ها تعلق گیرد؛ بنابراین کارمزد بازارگردان‌ها منوط به عملکرد آن‌ها خواهد بود.

مدیر عامل کارگزاری ارگ هومن با تاکید بر اینکه این موضوع به عنوان گزینه‌ای مثبت برای بررسی و ایجاد شرایط رقابتی بازارگردان‌ها در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در کل، وجود بازارگردان در بازار سرمایه خود این اطمینان را به سهامداران می‌دهد تا در صورت ایجاد مشکل در بازار بتوانند سهام خود را نقد کنند.

او در پایان با تاکید بر اینکه موضوع نقدشوندگی یکی از مسایل مهم در تصمیم گیری سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه است، گفت: افرادی که ریسک معقول در معاملات بازار را قبول می‌کنند به دنبال سهام با نقدشوندگی پایین نیستند و وارد این سهام نمی‌شوند مگر آنکه سهامداران تازه کار و سفته باز باشند.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده