تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۲۲۴۳۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برنامه‌های بورسی وزیر جدید اقتصاد

‌می‌متالز - بازار سرمایه که تا پیش از این جایگاه خاصی در وعده‌های وزیران پیشنهادی اقتصاد نداشت، اکنون به یکی از سرفصل‌های مهم برنامه‌های پیشنهادی احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم تبدیل شده است و نه تنها وی بخشی از برنامه‌های خود را به این بازار اختصاص داده بلکه نماینده‌های مجلس نیز اصلاح و ارتقای بازار سرمایه را به عنوان یک مطالبه از وزیر جدید اقتصاد عنوان کردند.

به گزارش می‌متالز، سید احسان خاندوزی که به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد از سوی ابراهیم رئیسی معرفی شده بود در روز چهارشنبه توانست اعتماد مجلس نشینان را کسب و صندلی وزارت اقتصاد را از آن خود کند. وزیر جوانی که دارای مدرک دکتری اقتصاد است و از زمانی که به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شد، بازار سرمایه را درکنار دیگر موضوعات و چالش‌های اقتصادی قرار داد و از ان سخن گفت.

وعده‌های خاندوزی پیش از کسب تایید صلاحیت

وی در همان روز‌های نخست بعد از معرفی اعلام کرد هفت سیاست افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی تولید با توسعه بازار بدهی، متنوع‌سازی ابزار‌ها و محصولات مالی در بازار سرمایه، حذف تنظیم گری‌های غیرضروری و مضر، تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام، کاهش هزینه انتشار اوراق با تسهیل مقررات مربوطه، لغو انحصارات و تسهیل مجوزدهی در ارائه خدمات مرتبط با بازار سرمایه مانند سبدگردانی، بازارگردانی و کارگزاری و اصلاح نظام حکمرانی شرکتی به منظور مدیریت تعارض منافع میان سهامداران عمده و خرد و ارائه مشوق برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم در بازار سرمایه را برای این بازار به کار خواهد گرفت.

نظر و مطالبه نمایندگان درمورد وعده‌های بورسی خاندوزی

موضوعی که باعث شد کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از دلایل موافقت خود با خاندوزی را توجه وی به بازار سرمایه بخواند و در گزارش خود که در مجلس قرائت شد، اعلام کرد که طرح اصلاح بازار سرمایه یکی از دلایل موافقت این کمیسیون با خاندوزی است. البته در این گزارش انتظارات بورسی هم از وی مطرح شده بود که شامل بهره گیری هرچه بیشتر از ظرفیت بازار سرمایه با ارتقای شفافیت اطلاعات، تقویت بورس‌های کالایی، گسترش فعالیت بورس انرژی از طریق عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی، طراحی ابزار‌های مالی جدید، راه‌اندازی مؤسسات رتبه‌بندی بازار اوراق بهادار و ورود به بازار‌های سرمایه سایر کشور‌ها از طریق عرضه شرکت‌های بزرگ ایرانی می‌شود. در این گزارش همچنین بر اصلاح نهادی حاکمیت شرکتی برای شرکت‌های (سهامی) عام و نهاد‌های مالی به‌منظور توسعه بازار سرمایه تاکید شده بود.

در این میان سایر نمایندگان مجلس نیز بر اهمیت به کارگیری اقداماتی در جهت ارتقا و اصلاح بازار سرمایه تاکید و اعلام کردند که به نظر می‌رسد نظریه‌های خاندوزی در جهت اصلاح این روند است. برای مثال معصومه پاشایی، عضو کیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: در سال گذشته سرمایه مردم در بازار سرمایه به تاراج رفت که نظریه‌های آقای خاندوزی نوید اصلاح این روند را دارد.

همچنین سید ناصر موسوی لارگانی، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد که: سهامداران بورس که حدود ۵۰ میلیون نفر از اقشار مختلف مردم عزیز ایران هستند در طول یکسال گذشته خسارت‌های فراوانی را متحمل شدند. آقای خاندوزی برنامه مشخص کمی برای ارتقای بازار سرمایه و اصلاح ساختار سازمان بورس دارند. حمایت از شفاف‌سازی و رشد شفافیت اطلاعات، توسعه صندوق تثبیت و مقابله با قیمت‌گذاری دستوری راهکار‌هایی است که در برنامه آقای خاندوزی به آن تاکید شده است.

خاندوزی برای بورس چه خواهد کرد؟

در نهایت خاندوزی در تاریخ سوم شهریور رای اعتماد مجلس را از آن خود کرد و طبق انتظار بخشی از دفاعیه خود را به بازار سرمایه اختصاص داد. خاندوزی در دفاع از برنامه‌های بورسی خود یکی دیگر از اهداف و برنامه‌های خود را بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه برای تامین مالی توسعه اقتصادی و احیای اعتماد از دست رفته مردم به این بازار و ایجاد تجربه مثبت برای سهام داران خرد عنوان کرد و راهکار‌هایی را برای این مهم ارائه داد و در بخش دیگر گفت: با همکاری وزارت صمت و وزارت خارجه تلاش می‌کنیم سرمایه‌های خارجی و سرمایه ایرانیان خارج از کشور را مورد توجه قرار دهیم، البته بیش از سرمایه گذاران خارجی، ایرانیان آماده به سرمایه گذاری مورد توجه خواهند بود.

با این حال باید منتظر ماند و دید آیا وعده‌های بورسی آقای وزیر رنگ اجرا به خود می‌گیرند با خیر و بازار سرمایه که در کنار بازار پول به یکی از بازار‌های مالی مهم کشور تبدیل شده است، آنطور که باید و شاید جایگاه واقعی خود را در دولت جدید پیدا خواهد کرد یا نه؟

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده