تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۳۸۲
کد خبر: ۲۲۴۳۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اولین سیگنال انفجار کابل بر بازار ارز / دلار در معاملات پشت خطی چند معامله شد؟

‌می‌متالز - از روزی که طالبان بر افغانستان مسلط شد، قیمت دلار در بازار ایران افزایش یافت. به نظر می‌رسید ثبات در افغانستان می‌تواند بازار ارز ایران را هم کنترل کند. اما حالا انفجار در فرودگاه کابل، امید‌ها برای ثبات در افغانستان را بر باد داده. انفجار فرودگاه کابل چقدر بر بازار ارز ما اثر می‌گذارد؟

به گزارش می‌متالز، دلار اخیرا در بازار تهران پا به کانال ۲۸ هزار تومانی گذاشته است. به نظر می‌رسد اکنون بیشترین عامل کاهش ارزش پول ملی تحت تاثیر بدبینی‌ها به جریان مذاکرات و افزایش انتظارات تورمی در کشور باشد.

با اسقرار طالبان در افغانستان موقعیت سیاسیِ بایدن و دموکرات‌ها در آمریکا تضعیف شده چراکه حالا او مقصر اصلی خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان تلقی می‌شود؛ بنابراین به دنبال چنین شکستی، دولت بایدن و تیم امنیت ملی و سیاست خارجی او سعی دارند بهانه جدیدی دست منتقدان خود ندهند.

با این حساب بعید است بایدن بخواهند در جریان مذاکره با ایران، امتیازی به ما بدهد یا حتی انعطاف سابق را در برابر ایران نشان دهد. به خصوص با توجه به این که امتیاز دادن به ایران پس از ماجرای افغانستان می‌تواند موقعیت بایدن در دو انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۲۲ و ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ را به خطر بیندازد. چراکه اخیرا ترامپ به عنوان رقیب احتمالی او در انتخابات آینده رویکرد متفاوتی را ارائه کرده است.

با وجود این‌ها و البته اظهارات مقامات جدید داخلی از جمله معاون اول رئیس جمهور درباره مذاکرات، امید‌ها به احیای مجدد برجام کم رنگ‌تر از همیشه است.

در کنار وضعیت نامشخص دیپلماسی کشور، شاخص‌های پولی هم خبر از افزایش تورم در کشور می‌دهد. مسئله‌ای که قادر است شک معامله‌گران و نااطمینانی آن‌ها را به ناامیدی بدل کند. چراکه با چنین وضعیتی تاثیر سیگنال‌های مثبت در بازار ماندنی نخواهد بود.

حالا در همین شرایط وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه از وقوع انفجار در نزدیکی فرودگاه کابل، پایتخت افغانستان خبر داده است. البته برخی رسانه‌ها علاوه بر وقوع انفجار، از شنیده‌شدن صدای تیراندازی در محل حادثه نیز خبر داده‌اند. ماجرایی که ساعاتی بعد داعش مسئولیت آن را پذیرفت. ساعاتی پس از این اتفاق نرخ ارز در معاملات هرات و به تبع ایران افزایشی شد.

افزایش قیمت دلار در معاملات پشت خطی

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز، معتقد است افزایش قیمت‌ها تا روز جمله تحت تاثیر انفجار کابل بوده. او می‌گوید: امروز هم با افزایش قیمت در بازار ارز مواجه شدیم که علت آن اتفاقات اخیر افغانستان بود. در حال حاضر نرخ هم در هرات، هم در کانال‌های معاملات پشت‌خطی داخلی بالا رفته و وارد کانال ۲۸ هزار تومان شده.

به باور این فعال بازار، فعلا نرخ ارز ما تحت تاثیر تحولات افغانستان است، چون برخی شرکت‌های بزرگ و شبه دولتی ما به خاطر تحریم، صادرات را به افغانستان انجام می‌دادند و از آنجا صادرات مجدد به سایر کشور‌ها انجام می‍‌شد.

او ادامه می‌دهد: ادامه یافتن درگیری و ناآرامی‌ها در افغانستان نشان داد این کشور همچنان درگیر بی‌ثباتی است و امیدی نیست که ثبات با سرعت به آن بازگردد. این موجب می‌شود ما از نظر ارزی در مضیقه باشیم.

شرط آرامش بازار ارز در هفته پیش‌رو

افسری با بیان این که دولت این هفته مستقر می‌شود و وزیر امور خارجه جدید هم اعلام کرده که با مذاکره مشکلی ندارد و مذاکره را ابزار دیپلماسی خوانده است، وضعیت بازار در هفته پیش‌رو را مشروط می‌کند.

او بیان می‌کند: این دو می‌تواند سیگنال مثبتی به بازار باشد، اما متاسفانه بیشتر بازار تحت تاثیر اتفاقات افغانستان است.

از نگاه این کارشناس ممکن است دو روز اول هفته شاهد روند افزایشی در بازار باشیم که تحت تاثیر تحولات سیاسی منطقه مخصوصا افغانستان است. از آنجا به بعد اگر اتفاق جدیدی در افغانستان نیفتند این هفته با استقرار دولت جدید، قیمت ارز ممکن است کمی فروکش کند. اما اگر هر اتفاقی در این کشور همسایه بیفتد که سیگنالی حاکی از عدم شکل‌گیری دولت با‌ثبات بدهد، احتمالا افزایش در بازار ادامه یابد.

او درباره دولت جدید و تاثیر نگاه معامله‌گران بر تیم اقتصادی دولت نیز عنوان می‌کند: وزیر اقتصاد دولت رئیسی سابقه اجرایی طولانی نداشته است، اما آقای رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور شده که سابقه اجرایی دارد. این که در دولت برنامه واحدی پیاده شود یک حسن است. دولت قبل یکصدا نبود و صدا‌های گوناگونی از آن شنیده می‌شد. از وزیر اقتصاد تا رئیس بانک‌مرکزی و رئیس سازمان برنامه هر کدام یک چیز می‌گفتند و یک سیگنال متفاوت به بازار می‌دادند.

به باور او رضایی به خاطر سابقه سیاسی و اقتصادی که دارد می‌تواند پیام واحدتری از جانب دولت رئیسی به اقتصاد کشور بدهد و این ممکن است برای بازار ارز هم بهتر باشد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده