تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۲۲۴۳۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دکترین فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت

‌می‌متالز - رضا فاطمی امین با رای قاطع وزیر صنعت، معدن و تجارت شد. در این گزارش دیدگاه‌ها و دکترین او را بررسی کرده ایم. وزیری که با ۳۶ برنامه جامع راهبردی، اعتقاد به جایگزینی معدن به جای نفت و اتکا بر توان داخلی نقشی کلیدی در سرنوشت اقتصادی کشور در پیش رو دارد.

به گزارش می‌متالز، امروز، سوم شهریورماه، سیدرضا فاطمی امین با اخذ ۲۰۵ رای موافق وزیر صنعت، معدن و تجارت شد. وزیر صمت دستیابی به جایگاه اول اقتصادی در آسیای جنوب غربی را با تاکید بر تکنولوژی فناورانه در صحن علنی مجلس مطرح کرد و برنامه ۱۴۰۴ ایران اسلامی را بر رشد اقتصادی و ارتقا نسبی درآمد‌های سرانه و رسیدن به اشتغال کامل دنبال کرد. تمرکز فاطمی امین برای جبران عقب ماندگی‌ها در خور توجه است. مسیری که برای توسعه، اقتصاد، رشد و پیشرفت در کنار تعالی انسانی و اخلاقیات برنامه و راهکار عملی دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ۹ موضوع تنظیم بازار، تولید، صادرات، معدن، توسعه مبتنی بر آمایش سرزمین، توسعه متوازن، اقتصاد مقاومتی، شفاف سازی، جلوگیری از فساد و تعامل و هماهنگی بین بخشی تاکید داشت. به نظر فاطمی امین آشفتگی و نوسانات قیمت در بازار بر زندگی مردم فشار آورده است و دولت اگر اشراف کامل به موضوع داشته باشد می‌تواند مقابل این آشفتگی بایستد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تورم را بیماری مزمن اقتصاد ایران می‌داند و برای رفع آن در افق ۱۴۰۲ هدف گذاری کرده است تا تورم به نصف و سرانجام تک رقمی شود. به باور فاطمی امین رشد نقدینگی و موضوعات مرتبط با نرخ ارز در تورم دخیل هستند و می‌توان با مدیریت، تسلط و اشراف بر مسائل و نظام توزیع اثرات نقدینگی بر تورم را کاهش داد و برای تحقق این مهم برنامه‌های راهبردی تعریف کرده است.

تکمیل سامانه جامع تجارت هم از دغدغه‌های وزیر صمت دولت سیزدهم است. او می‌خواهد این سامانه را تا پایان ۱۴۰۰ به اتمام برساند تا بازار به کنترل درآید و از مفاسد اقتصادی پیشگیری شود.

اما تولید محور مهم صحبت‌های وزیر صمت در صحن علنی مجلس بود. او با تکیه بر دغدغه رهبر انقلاب که دو سال پیاپی را به موضوع تولید اختصاص دادند، تمام هم و غم این وزارت را در راستای تحقق شعار سال بنا گذاشته و ابراز امیدواری کرد که در شش ماه آینده تاثیرات تولید بر سبد خانوار و اوضاع معیشتی قابل مشاهده است.

فاطمی امین صادرات را هم به موازات برنامه‌های پشتیبانی از تولید مهم ارزیابی کرد و از مجلس دعوت کرد که برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای وزارت صمت پیشگام شود و از صادرات به عنوان لوکوموتیو گردش اقتصادی در کشور نام برد.

او با تاکید بر اینکه نیازی به بنگاهداری دولتی نیست، بازارسازی داخلی و خارجی را مهم می‌داند و معتقد است فروش و بازار خط مقدم تولید است و دولت باید از روآوردن به بنگاه داری پرهیز کند.

وزیر صمت همچنین خود را حامی بخش خصوصی معرفی کرد و رفع مشکلات مربوط به حوزه کسب و کار را در راستای تقویت بازار‌های داخلی و خارجی بسیار مهم دانست که در این را تجمیع تقاضا، هم افزایی بنگاه‌ها و وام‌های اعتبار خریدار در دیدگاه هایش مطرح کرد.

جایگزینی معدن به جای نفت؛ شاه بیت دکترین فاطمی امین است

وزیر صمت به راه‌اندازی سامانه قواعد و مجوزات تا پایان سال و عملیاتی کردن این سامانه اشاره کرد و این سامانه را یکی از گام‌ها در راستای بهبود محیط کسب و کار دانست. چراکه با تکمیل و عملیاتی شدن این سامانه قوانین، بخشنامه‌های خلق الساعه و امضا‌های طلایی از بین می‌رود و با رانت خواری مبارزه می‌شود.

فاطمی امین همچنین معتقد است باید تحریم‌های داخلی را برداریم و تحریم‌های خارجی را خنثی کنیم. در بخش اقتصادی باید تولید قدرت گیرد و اگر روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه و کشور‌های هدف صادراتی تقویت شود؛ می‌تواند پیشران تولید قدرت باشد.

فاطمی امین در صحبت هایش در صحن علنی مجلس گفت اقتصاد ایران باید بزرگتر از مرزهایش شود تا هم قدرت اقتصادی و هم سیاسی کشور مبتنی بر موضوعات تجارت ارتقاء و افزایش یابد. اما شاید شاه کلید صحبت‌های او برای رونق اقتصادی کشور جایگزینی معدن به جای نفت بود.

او معتقد است معدن می‌تواند همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید داشته اند جایگزین مناسبی برای نفت شود. عوارض صادراتی معکوس، فرآوری مواد معدنی برای جلوگیری از خام فروشی و اختصاص ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به منطقه محل استقرار معدن با کمک نمایندگان مجلس مسیری است که او برای تحقق این هدف دنبال خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی صمت مشکلات صنعت خودرو را در سه گروه عدم رقابتی بودن این صنعت، تولید پایین و ساختار‌های مدیریتی و اقتصادی خلاصه کرد و بر این باور است که دولت نباید بنگاه داری کند. او ممعتقد است دولت نباید مدیران شرکت‌های خودروساز را انتخاب کنید بلکه خود سهامداران باید مدیران را انتخاب کنند. همچنین ارائه سبد خودرویی با مصرف کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و رسیدن به قله افتخار ملی در صنعت خودرو ال سال ۱۴۰۴ از دیگر دیدگاه‌های فاطمی امین است.

او با تاکید بر تعامل میان بخشی دستگاه‌های اجرایی معتقد است که بیش از ۴۵ درصد اشتغال و بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی بر عهده این وزارتخانه است و نیاز است که وزات صمت پیشگام هماهنگی بین بخشی باشد تا لوکوموتیو اقتصاد به حرکت افتد.

رضا فاطمی امین که از ساعات پیش سکاندار وزات صمت شده است برنامه‌های کوتاه مدتی برای مدیریت بخش صنعت، معدن و تجارت تعریف کرده است که تامین مواد اولیه، تنظیم بازار، صادرات، پشتیبانی و رفع موانع تولید سرفصل‌های این برنامه است.

او همچنین ۳۶ پروژه تحول برای تحول بنیادین بخش صنعت، معدن و تجارت ارائه داده است که برخی از این پروژه‌ها (مانند پروژه‌های اشتغال و تأمین مالی) بین بخشی بوده و با مشارکت سایر وزارت‌ها اجرا خواهد شد.

طبق این برنامه، پروژه‌های تحول تا پایان مهرماه امسال فعال شده و نتایج آن‌ها به تدریج از اواخر سال جاری حاصل می‌شود. طبق اعلام فاطمی امین، با اجرای این پروژه‌ها ساز و کار‌های بخش صنعت، معدن و تجارت به طور کامل اصلاح شده و بستر مناسبی برای حکمرانی هوشمند فراهم خواهد شد.

در پایان می‌توانید متن کامل برنامه پیشنهادی فاطمی امین را اینجا بخوانید.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده