تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۳
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۲۴۴۵۷
سرویس خبر : انرژی

بهبود واردات نفت خام آسیا در ماه جاری میلادی

‌می‌متالز - واردات نفت در آسیا در ماه جاری میلادی به خاطر بهبود تقاضای هند و ژاپن، دومین و سومین خریداران نفت در منطقه افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، آسیا کمترین رشد تقاضای نفت را در سال جاری میلادی داشته، ولی به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین منطقه وارد کننده نفت جهان شاهد افزایش واردات در ماه اوت بوده است.

معمولاً وقتی صحبت از تقویت واردات نفت در آسیا می‌شود، همه متوجه چین می‌شوند، ولی این بار بهبود تقاضا در آسیا متعلق به هند و ژاپن، دومین و سومین خریداران نفت در منطقه است.

هند بالاترین میزان واردات نفت را در ماه اوت طی ۵ ماه گذشته داشته است. شرکت تحقیقاتی کپلر تخمین می‌زند هند در این ماه ۴.۳۳ میلیون بشکه در روز نفت خریداری کرده یعنی کمی بالاتر از ۴.۳۱ میلیون بشکه‌ای که پیش‌بینی می‌شد.

کاهش اخیر واردات هند نتیجه اوج دوباره همه‌گیری کرونا در این کشور و بالا رفتن قیمت نفت بوده که باعث شده پالایشگاه‌ها از خرید سرباز بزنند.

قیمت نفت خام در اوایل ژوئیه به بالاترین رقم در ۲۰۲۱ رسید. نفت خام برنت در ششم ژوئیه ۷۷.۸۴ دلار در هر بشکه معامله می‌شد. قیمت نفت در حال حاضر ۷۱.۹۳ دلار در هر بشکه است.

پالایشگاه‌های هند از کاهش قیمت نفت خام برنت و سایر درجات نفتی مثل نفت عمان در اواسط ژوئیه استفاده کرده و قرارداد‌های خود را در بیستم ژوئیه با نفت بشکه‌ای ۶۷.۴۴ دلار در هر بشکه بسته‌اند.

یکی دیگر از واردکنندگان بزرگ نفت در آسیا در این ماه ژاپن بوده است. تخمین زده می‌شود ۳.۳۶ میلیون بشکه در روز نفت وارد ژاپن شده باشد که بسیار بالاتر از ۲.۵۶ میلیون بشکه پیش‌بینی شده است.

ژاپن هم مانند هند درگیر همه گیری کروناست، ولی پالایشگاه‌های این کشور خرید خود را افزایش داده اند تا از در اختیار داشتن ذخایر کافی محصولات پالایش شده مثل کروسن (نفت سفید) که از آن برای گرمایش در زمستان استفاده می‌شود مطمئن شوند.

انتظار می‌رود چین بزرگترین وارد کننده نفت خام آسیا در واردات نفت در ماه اوت رکورد بزند و به ۱۰.۰۳ میلیون بشکه در روز برسد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده