به گزارش میمتالز، تنها استثنا در این بین زغال سنگ بود که به دلیل سیاستهای داخلی که تولید را محدود کرده مجبور به افزایش واردات این سوخت آلاینده شدند.
چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، ۴۱.۲۴ میلیون تن در ماه جولای معادل ۹.۷۱ میلیون بشکه در روز وارد کرده است. این میزان نسبت به ۹.۷۶ میلیون بشکه در روز ژوئن کمتر، از ۹.۶۵ میلیون بشکه در روز ماه میکمی بالاتر و زیر ۹.۸۲ میلیون بشکه در روز آوریل بود. همچنین واردات نفت خام به چین در ۷ ماه نخست سال نیز ۵.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشت.
واردات گاز طبیعی نیز در ماه جولای از ۱۰.۲۱ میلیون تن ژوئن به ۹.۳۴ میلیون تن کاهش یافت.
در میان فلزات، واردات سنگ آهن برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت و ۸۸.۵۱ میلیون تن از این ماده اولیه فولاد در ماه جولای وارد شد که از ۸۹.۴۲ میلیون در ماه ژوئن کمتر بوده و ۲۱ درصد کمتر از رکورد ۱۲۲.۶۵ میلیون تن جولای سال گذشته بود. واردات هفت ماهه اول امسال نیز ۱.۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.
گرچه شرایط بد جوی در استرالیا و همه گیری کرونا در برزیل از علل کاهش واردات بودند، ولی این مسائل مربوط به سه ماهه اول سال بود و به نظر کاهش تولید فولاد کار خود را کرده است و تقاضا را پایین آورده است. با توجه به این که چین ۷۰ درصد سنگ آهن تولیدی دنیا را خریداری میکند جای تعجب نداشته که اخیرا ۲۷ درصد نسبت به رکود ماه میافت داشته به حدود ۱۷۰ دلار رسیده است.
واردات مس نیز برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت و چین ۴۲۴۲۸۰ تن مس خریداری کرد که در مقایسه با ۴۲۸۴۳۷ تن ژوئن افت داشته در حالی که جولای سال قبل هم رکورد ۷۶۲۲۱۱ تن را داشت.
زغال سنگ بین این کامودیتی تنها مستثنی بود، زیرا محمولهها در ماه جولای به بالاترین سطح ۷ ماهه رسیده ۳۰.۱۸ میلیون تن بود که از ۲۸.۳۹ میلیون در ماه ژوئن و ۲۶.۱ میلیون در جولای ۲۰۲۰ نیز بیشتر بود.
به طور کلی، دادههای تجاری ماه جولای نشان میدهد که واردات کامودیتیها به چین نسبت به سطح بالای مرتبط با محرک اقتصادی سال گذشته، تعدیل شده است.
به احتمال زیاد باقی سال ۲۰۲۱ واردات بیشتر در حدود سال ۲۰۱۹ قبل از همه گیری ثبت خواهد شد، نه مشابه نیمه دوم سال ۲۰۲۰، زمانی که محرکهای اقتصادی در حال اجرا بودند.
این بدان معناست که واردات ثابت خواهند ماند، اما همانطور که قیمت کامودیتیها را در نیمه دوم سال گذشته و نیمه اول امسال به شدت افزایش داد دیگر یک عامل محرک نخواهد بود.
منبع: ایفنا