تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۱۸
بازدید: ۳۵۵
کد خبر: ۲۳۲۵۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تحولات کامودیتی‌ها کی به ایران می‌رسد؟ / پیش بینی روند سهام مس، آلومینیوم و سرب در پاییز

‌می‌متالز - یک تحلیلگر بازار‌های بین المللی گفت: پیش بینی می‌شود رشد قیمت کامودیتی‌ها در فصل پاییز ادامه دار و صعودی باشد.

به گزارش می‌متالز، تمام موسسات تحقیقاتی انرژی دنیا بیش از چند ماه است، بحران گاز را اعلام کردند. موجودی ذخایر گاز در اروپا به پایین‌ترین میزان در یک دهه گذشته رسیده است. کشور‌های نیازمند به گاز هر کدام به نوبه خود در قالب برنامه‌های ملی، طرح‌ها و کنوانسیون‌های منطقه‌ای برنامه‌ای برای مقابله با این بحران اتخاذ کرده‌اند.

دولت اسپانیا (۲۰ سپتامبر/ ۲۹ شهریور)، ایجاد بستر متمرکز اروپایی برای خرید گاز طبیعی به منظور تسهیل ایجاد ذخایر استراتژیک» را خواستار شد. کمیسیون اروپا هم اعلام کرده اقدامات و برنامه‌هایی برای کاهش فشار به ویژه بر خانواده‌های فقیر ارائه خواهد داد.

قیمت برق آلمان برای سال آینده حداکثر ۱۳ درصد افزایش می‌یابد؛ در هلند و انگلیس نیز بهای گاز برای فصل سرما به دوبرابر افزایش یافته است.

برخی غول‌های بزرگ صنعتی از جمله شرکت کود‌های شیمیایی «سی‌اف اینداستریز» (CF Industries)، شرکت صنایع شیمیایی نروژی «یارا اینترنشنال» (Yara International ASA) و ابرشرکت آلمانی «ب‌آاس‌اف» (BASF SE) به دلیل افزایش قیمت گاز و زغال سنگ، کارخانه‌های خود را تعطیل کرده و یا تولید خود را کاهش داده اند.

ایران هم از بحران گاز بی نصیب نخواهد ماند و این مهم بر صنایع و سهام شرکت‌ها تاثیر گذار است. کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر بازار‌های بین المللی با اشاره به تحولات بازار جهانی، به صدای بورس گفت: در هفته‌ای که گذشت، بحران گاز بر قیمت کامودیتی‌ها نیز تاثیر گذار بود به شکلی که افزایش قیمت فلزات پایه از جمله مس، آلومینیوم و روی را شاهد بودیم.


وی با بیان اینکه در چین و اروپا محدودیت برق وجود دارد و این محدودیت به دلیل کمبود گاز و به شدت روی قیمت فلز‌های پایه تاثیر گذار است، پیش بینی کرد این روند در فصل پاییز ادامه دار و صعودی باشد. به زعم وی البته آینده بازار کامودتی‌ها مثبت خواهد بود و با اینکه قیمت کامودیتی‌ها عقبگرد (Pull Back) کرده بود، اما باز به روند صعودی بازگشت.

این تحلیلگر بازار‌های بین المللی افزود: افزایش قیمت جهانی بر روی فروش شرکت‌های داخلی همچون فملی که محصولات صادراتی دارند، تاثیر گذار است، اما نباید فراموش کرد که هرچند، این افزایش قیمت لحظه‌ای رخ می‌دهد، اما تاثیر آن بر روی سهام شرکت‌های داخلی زمان‌بر است، یعنی این گونه نیست که با سرعت و با افزایش قیمت جهانی فلزات پایه، انتظار رشد قیمت نهایی در محصولات داخلی و رشد سهام را داشته باشیم. وی افزود: تاثیر پذیری سهام به شاخصه‌های بسیاری بستگی دارد، لازم است در بازار داخلی نسبت به بورس اعتماد سازی شود و ضرری که مردم در بخش‌های مختلف سهام کرده‌اند، آرام آرام از بین برود بنابراین انتظار اینکه ارزش سهام شرکت‌ها با افزایش قیمت جهانی به فوریت افزایش یابد، امکان پذیر نیست.


وزارت نفت مشکل گاز را حل کند؟


ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ارتباط با افزایش مصرف گاز در آینده به صدای بورس گفت: با بیان اینکه تامین گاز صنایع بر عهده وزارت نفت است، بیان کرد: وزارت نفت باید فکری به حال تامین گاز مستمر صنایع به خصوص در بخش معدن و صنایع معدنی کند. مصاحبه‌ها و گزارش‌های بسیاری در خصوص نیاز گاز صنایع و اهمیت آن منتشر شده و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. باید به وزارت نفت در این ارتباط فشار آورده شود، باید پاسخ دهند که چرا با وجودی که دومین تولیدکننده گاز دنیا هستیم، وزارت نفت مشکل گاز را حل نمی‌کند؟

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده