تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۵۴
بازدید: ۸۰۲
کد خبر: ۲۲۴۴۹۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

سود دهی معقول و قیمت معقول در صنعت فولاد

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره شرکت ذوب آهن معتقد است که در حال حاضر قیمت محصولات فولادی در کشور منطقی است و کارخانه‌های فولادی از سوددهی معقولی برخوردارند. در نتیجه تقویت برنامه‌های عمرانی دولت، نمی‌تواند قیمت فولاد را سرکوب کند.

به گزارش می‌متالز، احسان دشتیانه در خصوص وضعیت صنعت فولاد در بازار سرمایه بیان کرد: بهترین راه برای رشد سرمایه صنعت فولاد در بازار سرمایه، رشد واقعی سرمایه و سود شرکت هاست. این تنها مختص صنعت فولاد نیست. به طور کلی می‌توان گفت تنها افزایشی که می‌تواند کاربردی و اساسی برای کل نظام اقتصادی کشور باشد، سوددهی شرکت هاست که منجر می‌شود درآمد سهامداران افزایش یابد.

وی افزود: خوشبختانه طی سال گذشته، صنعت فولاد با شرایط سودآوری همراه شد. در ابتدا با افزایش قیمت جهانی فولاد همراه شد و سپس قیمت کامودیتی‌ها نیز افزایش یافت. در

احسان دشتیانه گفت، بهترین راه برای رشد سرمایه صنعت فولاد در بازار سرمایه، رشد واقعی سرمایه و سود شرکت‌های حاضر در این صنعت عنوان و تصریح کرد: البته این موضوع تنها مختص به صنعت فولاد نیست. به طور کلی می‌توان گفت تنها افزایشی که می‌تواند کاربردی و اساسی برای کل نظام اقتصادی کشور باشد، سود دهی شرکت هاست که منجر به افزایش درآمد سهامداران می‌شود.

وی با اظهار خرسندی از رشد سود آوری صنعت فولاد طی سال گذشته، رشد سود آوری قیمت‌های حاضر در این صنعت را در ابتدا به افزایش قیمت جهانی فولاد نسبت داد که پس از آن قیمت کامودیتی‌ها نیز با افزایش همراه شد.

وی ادامه داد: پس از کاهش ارزش دلار نسبت به کامودیتی ها، فاصله میان دلار نیمایی و آزاد نیز کاسته شد.

کاهش تاثیرات منفی دو نرخی ارز در سودآوری فولادی‌ها

عضو هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به کاهش تاثیرات منفی ارز دو نرخی در سودآوری صنعت فولاد، تصریح کرد: در حال حاضر با کاهش فاصله میان ارز نیمایی و ارز آزاد، شرکت‌ها می‌توانند به سود حاصل از فروش دست یابند. با افزایش ارزش فروش شرکت ها، میزان سودآوری آن‌ها نیز افزایش می‌یابد؛ لذا می‌توان گفت سال جاری، سال خوبی برای صنعت فولاد به حساب خواهد آمد.

دشتیانه این موضوع را لازم به یاد آوری دانست که با کاهش فاصله میان ارز نیمایی و آزاد رانتی که از جیب تولیدکنندگان خارج می‌شد و به جیب دلالان ارزی می‌رفت، نیز کاهش یافت.

توسعه مسکن سازی دولت به معنی سرکوب قیمت فولاد نیست

عضو هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان درخصوص طرح‌های عمرانی دولت سیزدهم و تاثیر آن بر صنعت فولاد کشورعنوان کرد: افزایش بودجه عمرانی کشور می‌تواند منجر به افزایش پروژه‌های ساختمانی و تحریک نیاز داخلی کشور، برای صنعت فولاد باشد و این امرعامل مثبتی برای صنعت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به صادرات نزدیک به ۵۰ درصد از تولیدات صنعت فولاد، ادامه داد: این امر زمانی روی داد که نیاز‌های داخلی کشور کاهش یافته بود لذا صنعت فولاد به کمک بازار‌های صادراتی خود موفق به احیای خود شد؛ با این حال اگر نیاز داخلی کشور افزایش یابد، صنعت فولاد از آن تغذیه و رشد می‌کند.

دشتیانه با اشاره به حضور و وجود جریان فکری قیمت گذاری دستوری در تمامی دولت ها، توضیح داد: هر دولتی تلاش دارد تا با کنترل دستوری قیمت، به نفع مصرف کننده، قیمت گذاری کند، اما به تجربه دیده شده است که این امر برای تولیدکننده و مصرف کننده زیان اور بود به گونه‌ای که در نهایت دولت پذیرفت سیاست قیمت گذاری دستوری، قیمت کالا‌ها را برای مصرف کننده پایین نمی‌آورد.

وی با اظهار امیدواری از حضور آقای خاندوزی در وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان وزیر دولت سیزدهم، یادآورشد: ایشان در مدت حضورشان در مرکز پژوهش‌های مجلس، با قیمت گذاری دستوری و تضعیف صنایع به بهانه کمک به مصرف کننده مخالف بودند؛ زیرا این موضوع نه تنها کمکی به مردم نمی‌کند بلکه نقش دلالان و واسطه‌ها را پررنگ‌تر می‌کند. فعالیت آقای خاندوزی در سال‌های اخیر همواره مبنی بر پژوهش و آماده سازی اسناد بالادستی و گزارش برای مسئولین عالی نظام بوده است. امیدواریم در زمان وزارت ایشان اتفاقات خوبی برای صنایع رخ دهد.

عضو هیات مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان که تقویت ساخت و ساز مسکن را به معنای سرکوب قیمت فولاد نمی‌دانست، با مناسب دانستن قیمت فولاد، سوددهی خوبی برای کارخانه‌های تولیدی پیش بینی کرد.

وی با تاکید بر این موضوع که فولادسازان امروز، به دنبال افزایش نرخ نیستند، قیمت‌های کنونی فولاد را معقول و سودده ارزیابی کرد.

دشتیانه در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه به تثبیت نرخ‌های جدید، امیدواریم در گزارش‌های فصلی پیش رو، افزایش سود خوبی را شاهد باشد و نسبت P به E صنعت فولاد به محدود۴ و ۵ کاهش یابد.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده