تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۴۱
بازدید: ۳۰۲
کد خبر: ۲۲۴۶۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت غیر بورسی:

قیمت سیمان در عراق ۱۰۰، اما در ایران ۲۵ دلار است / سهم یک درصدی در ساخت

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت غیر بورسی با اشاره به اینکه قیمت سیمان در عراق ۱۰۰، اما در ۲۵ دلار ایران است، حیات این صنعت را در گرو عرضه در بورس کالا اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا احسان فر مدیرعامل شرکت زابل با اشاره به اینکه ریشه اصلی افزایش قیمت سیمان را باید در قطعی برق جستجو کرد گفت: قیمت سیمان در ایران به مراتب از کشور‌های همسایه ارزان‌تر است. زیرا طی ۱۲ سال گذشته، قیمت این محصول حتی متناسب با نرخ تورم هم رشد نکرده و افزایش قیمت فعلی، جبران بخشی از تورم این سال‌های طولانی است.

وی افزود: اگر کمبود برق نبود، قیمت سیمان به هیچ‌وجه چنین افزایشی را تجربه نمی‌کرد. به محض اینکه قطعی برق به پایان برسد، میزان عرضه نسبت به تقاضا آن‌قدر زیاد می‌شود که قطعاً، تولیدکنندگان بزرگ در رقابت منفی قرار خواهند گرفت و برای جلب مشتری، گزینه کاهش قیمت را انتخاب خواهند کرد.

این مقام مسوول ادامه داد: سیمان تاثیری در گرانی مسکن ندارد. اگر به ازای هر مترمربع منزل مسکونی (حتی در ساختمان‌های بتنی)، چهار پاکت سیمان مصرف شود در بهای تمام‌شده ساختمان ناچیز است. چرا که سهم هزینه آن کمتر از یک درصد در هزینه کلی ساخت مسکن است.

احسان‌فر گفت: انداختن افزایش سیمان به گردن بورس، فرافکنی عده‌ای دلال و رانت خوار است که این ادعا‌های ناروا، توسط برخی رسانه‌ها نشر و باز نشر می‌شود. برای ادامه حیات این صنعت، باید قیمت‌ها براساس ساز و کار عرضه و تقاضا در بورس کالا مشخص تا تعادل قیمت برقرار شود و آن‌هایی که نمی‌توانند با بازار رقابتی وفق پیدا کنند از گردونه تولید، خارج شوند.

وی افزود: قیمت سیمان در بازار عراق هر تن حدود ۱۰۰ دلار است که در ایران در گران‌ترین شرایط به ۲۵ دلار هم نمی‌رسد و در پاکستان هر تن سیمان حدود ۷۵ دلار و در افغانستان بالای ۸۰ دلار است.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده