تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۲
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۲۲۴۹۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صنعت، معدن و تجارت در تشریح برنامه‌های خود تاکید کرد:

تعیین ضوابط قیمت‌گذاری به جای قیمت دستوری/ ایجاد ثبات در مقررات حوزه صنعت، معدن و تجارت

تعیین ضوابط قیمت‌گذاری به جای قیمت دستوری/ ایجاد ثبات در مقررات حوزه صنعت، معدن و تجارت
‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح برخی از برنامه‌های خود با تاکید بر ایجاد ثبات در مقررات حوزه صنعت، معدن و تجارت، از تعیین ضوابط قیمت‌گذاری به جای قیمت گذاری دستوری خبر داد و گفت: ایجاد سیستم‌های مدیریت زنجیره تامین، علاوه بر کاهش قیمت‌ها، حمایت همزمان از حقوق مصرف کننده و تولید کننده را امکانپذیر می‌کند.

به گزارش می‌متالز، سید رضا فاطمی امین در برنامه تیتر امشب (۶ شهریور ماه) با تاکید بر نقش کسب و کار‌ها مسائل مربوط به اشتغال صادرات کیفیت و بهبود و اصلاح قیمت‌ها گفت: دولت با شرایطی که ایجاد می‌کند و تعیین اولویت‌ها و انجام تنظیمات تلاش می‌کند تا منافع کسب و کار‌ها را هم‌راستا و هماهنگ با منافع ملی کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ضرورت ایجاد تعامل با نخبگان و ایجاد همدلی، اجماع و اقناع نخبگان اقتصادی، تصریح کرد: اگر بخواهیم قدرت اقتصادی، ارزش افزوده بالا و اشتغال قابل توجهی داشته باشیم باید به سه مقوله تجهیزات الکترونیکی، صنعتی و وسایل حمل و نقل متمرکز شویم.

وی با بیان اینکه نکته اول در راهبرد پیشرفت صنعتی مشخص کردن مقصد و هدف است، اظهار داشت: موضوع دوم قاعده گذاری و تنظیم گری، اصلاح محیط کسب و کار و ثبات اقتصادی است و باید به سمتی برویم که محیط کسب و کار را اصلاح کنیم.
وزیر صمت ۸۰ درصد مشکلات واحد‌های اقتصادی را شامل سه موضوع تامین مالی، بیمه تامین اجتماعی و مالیات دانست و با اشاره به یکی از شعار‌های دولت سیزدهم مبنی بر کاهش مالیات واحد‌های تولیدی از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد طی مدت چهار سال گفت: اینکه ما بتوانیم مالیات فعالیت‌های غیرمولد را افزایش دهیم و مالیات عملکرد واحد‌های تولیدی را کاهش دهیم به سمت جذب سرمایه به بخش تولید حرکت کردیم.
فاطمی امین ادامه داد: در راهبرد پیشرفت صنعتی قواعد و مقررات و شرایط را باید به سمتی هدایت و تنظیم کنیم که اولویت‌های اشاره شده محقق شود.


توجه به روابط بین بنگاه‌ها در کنار توجه به ابعاد آن‌ها

وی ترکیب و نسبت بنگاه‌های بزرگ و کوچک را نیز یک عامل مهم در کسب‌وکار دانست و افزود: این که صرفاً به دنبال بنگاه‌های کوچک برای همه صنایع باشیم اصلا امکان پذیر نیست و برای برخی صنایع از حدی پایین‌تر اصلاً صرفه اقتصادی ندارد و باید به یک ترکیب مناسب از بنگاه‌ها برسیم و در واقع مهمتر از ابعاد بنگاه‌ها روابط بین بنگاه‌هاست به این معنا که باید همکاری بین بنگاه‌ها را افزایش دهیم که یکی از این همکاری‌ها در زمینه مدیریت زنجیره تامین است.


ایجاد ثبات در مقررات حوزه صنعت، معدن و تجارت

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگر این گفتگو با اشاره به ۳۶ پروژه تحولی تعریف شده در برنامه خود، خاطر نشان کرد: تعدادی از این پروژه‌ها به طور مشخص به بحث فساد و امضای طلایی برمی گردد؛ یکی از این پروژه‌ها که تا پایان سال اجرایی خواهد شد سامانه قواعد و مجوز هاست و با اجرای این پروژه یک پنجره واحد خواهیم داشت، بسیاری از مجوز‌ها بازنگری خواهند شد و بسیاری از مجوز‌ها به جای اینکه پیشینی باشد پسینی خواهند شد و یک نظامی ایجاد خواهد شد که نه تنها ثبات در مقررات داشته باشد بلکه برای اعمال یک مقررات جدید کنترل شود که سایر مقررات آسیب نبیند.
وی همچنین ایجاد شفافیت در فعالیت‌های تولید و توزیع در کنار توجه به بحث قاچاق و تقلب در کالاها، موجودی انبار‌ها و تنظیم بازار را از طریق سامانه جامع تجارت از دیگر برنامه‌های وزارت صمت اعلام کرد و آن را در پیشگیری و برخورد به موقع موثر دانست.


تعیین ضوابط قیمت گذاری به‌جای قیمت دستوری

فاطمی امین در مورد قیمت گذاری، با اعلام مخالفت خود با قیمت دستوری و یا رها کردن قیمت‌ها گفت: قیمت‌گذاری دستوری اشتباه است چرا که با تغییر اطلاعات و مقادیر قیمت‌ها عوض می‌شود و اگر مقادیر قیمت‌ها تثبیت شده باشد یک بخش تولید دچار مشکل می‌شود و بخش دیگری سود‌های هنگفت حاصل می‌کند؛ برای برخی از کالا‌ها باید قیمت تضمینی باشد، در برخی اقلام مصرفی باید قیمت تثبیتی باشد، اما در عمده بخش‌ها ضوابط قیمت‌گذاری تعیین کنیم و در کنار آن ابزار‌های اعمال این ضوابط را داشته باشیم.


درمان کامل با مدیریت نقدینگی در کشور

وی شکل‌گیری ساختار‌های تجمیع تقاضا برای تولید کننده و ایجاد سیستم‌های مدیریت زنجیره تامین در کاهش قیمت‌ها و حمایت همزمان از حقوق مصرف کننده و تولید کننده را امکانپذیر دانست و افزود: بازرسی‌های میدانی روش‌های حرفه‌ای نیستند، اما اگر با استفاده از انجمن‌های حمایت از مصرف کنندگان که ذینفع هستند و یا سامانه جامع تجارت این سیستم‌ها را کامل کنیم میتوانیم جریان کالا و جریان مالی را کنترل کنیم و با استفاده از داده‌های این سیستم می‌توانیم اعمال قانون کنیم؛ در واقع با اشراف بر کالا‌های مصرفی خانوار افزایش قیمت‌های غیر معقول را بدون مراجعه حضوری شناسایی و برخورد کنیم.
فاطمی امین در خصوص وجود دلالان و تاثیر آن‌ها در قیمت‌ها گفت: دلیل افزایش قیمت یا به دلیل افزایش هزینه‌ها در نظام تولید است که اصلاح آن نیازمند زمان است و به یکباره نمی‌توان به اهداف مورد نظر در این حوزه رسید؛ اما گاهی افزایش قیمت‌ها مربوط به حضور دلالان است که سامانه جامع تجارت به ما ابزار اعمال ضابطه‌های مربوط به کنترل این موضوع را می‌دهد، اما باید در کنار این‌ها تاثیر نقدینگی بر قیمت‌ها را نیز درنظر بگیریم درمان‌کامل زمانی خواهد بود که نقدینگی در جامعه مدیریت شود.
وزیر صمت در ادامه صحبت‌های خود به با بیان اینکه رصد زنجیره نه تنها آگاهی و اطلاعات از وضعیت بازار را به ما می‌دهد که بازار را قابل پیش‌بینی می‌کند، تصریح کرد: وقتی جریان اطلاعات وجود داشته باشد می‌توانیم برآورد کنیم که در آینده چه اتفاقی برای کالا‌ها می‌افتد و اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم و ضوابط بازرسی را اعمال کنیم.


برنامه‌ریزی برای حل مشکلات شهرک‌های صنعتی

وی در مورد مشکلات شهرک‌های صنعتی گفت: یکی از مشکلات جدی شهرک‌های صنعتی مسئله تامین برق است؛ قرار بود در سال‌های گذشته، حدود سه هزار مگاوات ظرفیت تولید برق اضافه شود که این اتفاق نیفتاده است و در حال حاضر ۱۳ هزار مگاوات کسری برق وجود دارد که حدود ۱۰ هزار مگاوات به بخش صنعت تحمیل می‌شود که در این خصوص یک برنامه ویژه برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه طراحی شده است.
وی یکی از کار‌های ویژه را رسیدگی و اصلاح واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی اعلام کرد و گفت: یک بازنگری در تخصیص منابع در شهرک‌ها خواهیم داشت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به مشکلات واحد‌های اقتصادی درخصوص تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: تامین اجتماعی در سال‌های گذشته به طور فزاینده چالش‌های زیادی را برای واحد‌های اقتصادی ایجاد کرده است که در این خصوص با آقای عبدالملکی، وزیر محترم کار مذاکراتی انجام شده است و با اجرایی شدن برنامه‌های توافق شده به نظر می‌آید بسیاری از مشکلات نه تنها برای واحد‌های صنعتی که برای همه واحد‌های اقتصادی قابل حل خواهد بود.


کاهش مصارف مالی واحد‌های تولیدی تا ۴۰ درصد

فاطمی امین در حوزه تامین مالی با تاکید بر پیگیری این موضوع در وزارت صمت گفت: یکی از کار‌هایی که پیگیری میکنیم تامین مالی زنجیری است که بیش از ۱۰ سال در دنیا اجرایی شده است و در کشور ما نیز بانک مرکزی نیز دفتر ویژه‌ای را برای این منظور تاسیس کرده و مطالعاتی در این زمینه انجام شده است؛ اجرای این طرح مصارف مالی را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد (بنابراین منابع موجود تا حد قابل قبولی کفایت خواهد داشت) و مهم‌تر اینکه انحراف منابع را نیز جلوگیری می‌کند.

رشد ۱۰ درصدی در بخش معدن تا ۱۴۰۴

وی با اشاره به پراکندگی حوزه معدن در سراسر کشور و ایجاد تحول در اکثر مناطق در صورت توجه ویژه به این حوزه، انجام اقدامات بیشتر و جدی‌تر در سه بخش اکتشاف، استخراج و بهره‌وری را ضروری دانست و گفت: رشد ۱۰ درصدی معدن تا سال ۱۴۰۴ پیش بینی شده است که رشد موثری است که می‌تواند بخش معدن را به حرکت درآورد.
بر اساس گفته‌های فاطمی‌امین بورس کالا می‌تواند در شفافیت و انضباط قیمت‌ها و تامین کالا موثر باشد و ساختار خیلی خوبی در بورس کالا ایجاد شده است، اما علی‌رغم ساختار خوبی که در سال‌های اخیر در بورس ایجاد شده است نیازمند در نظر گرفتن قواعدی نیز است.

اقتصاد کشور را مشروط به لغو تحریم‌ها نمی‌کنیم

وی با بیان اینکه باید عوارض صادرات را با ارزش افزوده کالا معکوس کنیم، موانع داخلی را بیشتر از تحریم‌ها در ایجاد مشکلات موثر دانست و تصرح کرد: برنامه‌هایی که برای وزارت صمت تعریف کردیم با فرض باقی ماندن تحریم‌هاست؛ البته ما علاقمندیم که تحریم‌ها کاهش پیدا کند، اما منتظر نمی‌مانیم که این اتفاق بیفتد و اقتصاد کشور را شرطی نمی‌کنیم.

واردات بر اساس ظرفیت تولید داخل و نیاز کشور

وزیر صمت در ادامه افزود: باید برآوردی از ظرفیت نیاز کشور به ماشین آلات و همچنین ظرفیت تولید داخل را داشته باشیم و با توجه به آن برنامه ریزی برای تامین ماشین آلات و تجهیزات را داشته باشیم و اجازه ندهیم که به واسطه حمایت از بخشی از تولید بخشی دیگر آسیب ببیند و متناسب با ظرفیت تولید و مابقی نیاز را واردات خواهیم داشت.

برنامه‌ربزی برای تحقق اهداف حوزه مسکن و خودرو

وی تحرک در پیشران‌های اقتصادی را در ایجاد اشتغال و رفع نیاز‌های جامعه موثر خواند و گفت: یکی از پیشران‌های اقتصادی مسئله مسکن است، اگر بخش مسکن راه بیفتد علاوه بر اینکه التهاب از بین می‌رود اشتغال نیز ایجاد می‌شود و برنامه‌ریزی مشترکی با وزارت راه و شهرسازی برای تحقق تولید ۴ میلیون مسکن طی چهار سال آینده انجام شده است.
فاطمی‌امین صنعت خودرو را از دیگر بخش‌های پیشران اقتصادی خواند و از تولید یک میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال و سه میلیون خودرو تا ۱۴۰۴ خبر داد و اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای ایجاد تحرک در پیشران‌های اقتصادی موجب اشتغالزایی خواهد بود.
وی در خصوص هدف گذاری سه میلیونی در افق ۱۴۰۴ گفت: ما باید این تعداد خودرو تولید کنیم چرا که تولید تعداد کم خودرو صرفه اقتصادی ندارد و اگر بخواهیم خودروساز باشیم یا باید بالای ۲ میلیون دستگاه تولید کنیم و یا اصلاً تولید نکنیم؛ اگر بخواهیم قیمت و کیفیت در صنعت خودرو به حد قابل قبول برسد باید توجه به مقیاس تولید، رقابتی کردن صنعت خودرو و در کنار آن‌ها اصلاح ساختار‌های مدیریتی و اقتصادی به صورت همزمان انجام شود تا اهداف صنعت خودرو محقق شود.
فاطمی امین در ادامه به ایده مجموعه‌ساز‌ها در ساختار مدیریتی حوزه خودرو اشاره کرد و با بیان اینکه در این طرح به جای کار با تعداد زیاد قطعه‌ساز با تعداد کمتری مجموعه ساز کار می‌شود، اصلاح ساختار مدیریتی را موجب کاهش شدید قیمت‌ها و ارتقاء کیفیت خودرو‌های تولیدی دانست.
وی به وجود ظرفیت فنی در صنعت خودرو کشور اشاره کرد و نسبت به آینده درخشان این صنعت در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد و افزود: من این نوید را می‌دهم که انشاالله تا سه سال آینده صنعت خودرو افتخار ملی خواهد بود؛ ما به لحاظ فنی چیزی کم نداریم و با اصلاح ساختار مدیریتی می‌توان به آن دست یافت، در خصوص واردات خودرو نیز با بهبود تراز ارزی کشور، برای واردات خودرو هم برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده