تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۲
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۲۲۴۹۴۸
سرویس خبر : انرژی

برق کارخانجات سیمان از ابتدای مهر بدون محدودیت تامین می‌شود

‌می‌متالز - به گزارش بورس امروز، مصطفی رجبی مشهدی در خصوص نحوه مصارف کارخانجات سیمان گفت: از ساعت ۲۴ تا ۱۰ صبح کارخانجات سیمان بدون محدودیت، برق دریافت می‌کنند. از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۴ نیز بر اساس توافقی که با شرکت‌های برق منطقه‌ای یا شرکت‌های توزیع دارند؛ میزان مصرف را در روز تنظیم خواهند کرد. […]

به گزارش می‌متالز، مصطفی رجبی مشهدی در خصوص نحوه مصارف کارخانجات سیمان گفت: از ساعت ۲۴ تا ۱۰ صبح کارخانجات سیمان بدون محدودیت، برق دریافت می‌کنند. از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۴ نیز بر اساس توافقی که با شرکت‌های برق منطقه‌ای یا شرکت‌های توزیع دارند؛ میزان مصرف را در روز تنظیم خواهند کرد.

رجبی مشهدی اظهار کرد: این روال تا پایان شهریور ادامه داشته و از ابتدای مهر ماه هیچ محدودیتی در تامین برق کارخانجات سیمان وجود نخواهد داشت.

تلاطمات بازار سیمان چگونه رقم خورد؟

سیمان کالایی است که از ۴۰ سال گذشته همواره تحت مدیریت دولت بوده است. با وجود آنکه در دو دهه گذشته به دنبال اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، بخشی از کارخانجات سیمان به بخش خصوصی و نیمه دولتی واگذار شد، اما حضور دولت در این صنعت کمرنگ نشده و همواره قیمت گذاری سیمان از سوی مسئولان وزارت صنعت انجام شده است.

این در حالی است که قیمت مصوب و دولتی سیمان، برای بخش خصوصی این صنعت مشکلاتی ایجاد کرده و تامین سرمایه در گردش صنایع را با تاخیر و موانعی روبرو ساخته است.

از این رو دولت در اواخر سال گذشته، پس از چندین جلسه کارشناسی تصمیم بر آزادسازی بازار سیمان گرفت و بدین ترتیب از ابتدای سال ۱۴۰۰، عرضه سیمان در بورس کالا آغاز شد.

به دنبال این آزادسازی، قیمت سیمان بر اساس نظام عرضه و تقاضای حاکم در بورس تعیین و درصدی افزایش یافت. به طوری که طی پنج هفته ابتدایی عرضه سیمان در بورس، قیمت‌ها در محدوده ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان در هر پاکت (۵۰ کیلویی) تعیین شد. این در حالی است که در آخرین قیمت گذاری دولتی در انتهای سال ۱۳۹۹، قیمت این کالا ۱۹ هزار تومان در هر پاکت تعیین شده بود.

سیمان

بر اساس آمار منتشر شده از سوی بورس کالا، قیمت سیمان نسبت به نرخ مصوب دولت، پس از عرضه در بورس تنها ۱۸ درصد افزایش یافت.

اما این روند ادامه دار نبود و در تیرماه شرایط جدیدی در بازار رقم خورد. ۱۴ تیرماه وزارت نیرو اعلام کرد که قادر به تامین کامل برق صنایع نیست؛ بنابراین تصمیم گرفته شد در طول روز ۳۰ درصد برق کارخانجات سیمان تامین شود و شب‌ها تامین برق به صورت کامل صورت گیرد.

با این اتفاق عملا تولید سیمان متوقف شد. چراکه کارخانجات سیمان کوره‌هایی دارند که برای گرم شدن و رسیدن به درجه ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد لازم است ۲۴ ساعت به طور مداوم روشن باشند؛ بنابراین هر وقفه کوتاهی در روشن بودن این کوره‌ها، کار را به نقطه صفر باز می‌گرداند.

از این رو با قطعی چند ساعته برق کارخانجات، توقف تولید اتفاق افتاد و کمبود سیمان در بازار، مساله آفرین شد. در همین شرایطی که وصف آن رفت، توزیع کنندگان سیمان نیز از قطعی برق کارخانجات و کمبود سیمان استفاده کردند تا بر گرانی‌ها دامن بزنند. به گونه‌ای که بلافاصله پس از اعلام قطعی برق، سیمان در بازار نایاب شد در حالی که موجودی بازار و انبار‌های کارخانجات می‌توانست یک هفته تا ۱۰ روز از نیاز بازار را تامین کند؛ بنابراین احتکار صورت گرفته از سوی توزیع کنندگان سیمان که به گفته رضا جمارانیان رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان ۱۵ نفر بیشتر نیستند؛ زمینه جهش زودهنگام قیمت‌ها را فراهم کرد.

در هفته سوم تیر ماه روند جهشی قیمت سیمان آغاز شد و نرخ‌هایی که پیش از عید در سطح ۲۰ هزار تومان در هر پاکت قرار داشت به ۸۰ و حتی ۱۰۰ هزار تومان رسید. افزایش پنج برابری قیمت سیمان اگرچه در پی قطعی برق و فعالیت دلالان اتفاق افتاد، اما از سوی برخی افراد به گردن عرضه‌های بورس انداخته شد و همزمانی عرضه سیمان در بورس و قطعی برق این ظن را ایجاد کرد که آزادسازی بازار سیمان، قیمت‌ها را ۴۰۰ درصد افزایش داده است.

فاصله ۱۲ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق

علت خاموشی‌های صنایع و برق خانگی در ماه‌های گذشته فاصله ۱۲ هزار مگاواتی است که بین تولید و مصرف برق وجود دارد. در شرایطی که میزان مصرف به ۶۴ هزار مگاوات رسیده، تولید برق در سطح ۵۲ هزار مگاوات مانده است.

دولت تصمیم گرفت برای جبران این کسری، میزان مصرف را به اجبار کاهش دهد؛ بنابراین سال گذشته خاموشی‌ها را با برق معابر شروع کرد. این در شرایطی بود که میزان برق مصرفی معابر ۳۰۰ مگاوات نخمین زده می‌شود؛ بنابراین این اقدام وزارت نیرو از سوی کارشناسان به شویی تعبیر شد که برای جلب نظر حاکمیت و گرفتن بودجه بیشتر اجرا شد.

پس از آنکه خاموشی‌های معابر با افزایش تصادفات و جرایمی مانند دزدی، واکنش برانگیز شد؛ دولت تصمیم به خاموشی برق خانه‌ها و صنایع گرفت. صنایع اگرچه پرمصرف‌ترین گروه در حوزه انرژی محسوب می‌شوند، اما این خاموشی‌ها لطمات زیادی را به بدنه تولید کشور وارد کرد و در شرایطی که اقتصاد در تنگنای تحریم و کرونا رشد‌های منفی را تجربه می‌کند؛ زیان بیشتری را متوجه کشور کرده است.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده