تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۶
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۲۵۰۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

واکاوی علت کمبود و افزایش قیمت سیمان/ چرا کارخانه سیمان بجنورد با مشکل تولید مواجه شد؟

‌می‌متالز - خراسان شمالی یکی از استان‌های تولید کننده سیمان مرغوب در ایران است، ولی چند ماهی است٬ به دلیل مشکلاتی نظیر قطع برق٬ تولید این کالا در استان با مشکل مواجه شده و به تبع آن کمبود سیمان در بازار٬ باعث گرانی بیش از اندازه آن شده است.

به گزارش می‌متالز، خراسان شمالی یکی از استان‌های تولید کننده سیمان مرغوب در ایران است و چند ماهی است به دلیل مشکلاتی نظیر قطع برق٬ تولید این کالا در استان با مشکل مواجه شده و به تبع آن کمبود سیمان در بازار باعث گرانی بیش از اندازه آن شده است.

کارخانه سیمان بجنورد٬ یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سیمان فارس و خوزستان و از شرکت‌های تابعه غیر‌مستقیم شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین است که در راستای اهداف اقتصادی، اجتماعی و تحقق برنامه‌های دولت، با اخذ مجوز‌های لازم، احداث خط یک با ظرفیت اسمی ۲۰۰۰ تن در روز را با عملیات اجرایی پروژه در سال ۱۳۷۲ آغاز و در فروردین سال ۱۳۷۸، به بهره برداری رسانده است و با هدف افزایش توان تولید و برآورده ساختن نیاز‌های مشتریان داخلی و خارجی، عملیات اجرایی خط دوم کارخانه با ظرفیت اسمی ۳۳۰۰ تن در روز، از سال ۱۳۸۳ آغاز و با تلاش متخصصین ایرانی و استفاده از دانش بومی شده پرسنل خط یک، در اسفند ماه سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسیده است.

این شرکت هم‌اکنون بیش از ۱۰ محصول را در خط تولید سیمان دارد و به عنوان اولین شرکت تولید کننده ۱۴ نوع سیمان با کیفیتی مطلوب و در سطح استاندار‌های ملی و بین‌المللی با عناوین سیمان‌های پرتلند تیپ ۳۲۵-۴۲۵، ۱-۵۲۵، ۱-۱، تیپ ۲، تیپ ۳، تیپ ۵، پوزولانی، پوزولانی وی‍ژه، آهکی PKZ و مرکب الف ۵/۳۲ (دوستدار طبیعت)، مرکب CEM II-B-M (P-L) ۳۲,۵ R، سیمان بنایی بلین بالا، پوزولان طبیعی، در قالب ۷ پروانه کاربرد علامت استاندراد اجباری و تشویقی در کشور شناخته و معرفی شود.

متاسفانه در سایه بی‌تدبیری دولت گذشته و عدم توجه به مساله تولید این کارخانه که در زمره صادرکنندگان بزرگ سیمان کشور نیز محسوب می‌شود٬ این روز‌ها با قطع برقی در زمستان و تابستان٬ با مشکل تولید مواجه شد و به تبع آن محصول نهایی آن در بازار کاهش یافت. همین موضوع باعث شده تا قیمت سیمان نیز در بازار به شدت افزایش پیدا کند.

قیمت افسارگسیخته سیمان در بازار بجنورد

در استان خراسان شمالی٬ در حالی که کارخانه سیمان بجنورد یکی از بزرگ‌ترین واحد‌های تولید این کالا در سطح کشور است٬ نبود این کالا در بازار٬ هر از گاهی زمینه فروش خارج از شبکه و سودجویانه آن را فراهم کرده و در حالی نرخ مصوب سیمان برای هر کیسه حدود ۳۳۰۰۰ تومان است٬ قیمت آن در بازار دلالی به ۵۵۰۰۰ تومان نیز می‌رسد.

برخی از عاملین فروش سیمان معتقدند سیمان هست، ولی توزیع آن خارج از شبکه انجام شده و سیمان تولید شده بجنورد پس از بارگیری در کارخانه٬ به سمت مقاصد سایر شهر‌های کشور رفته و در استان توزیع نمی‌شود.

مدیران اتحادیه فروش مصالح ساختمانی، اما قطعی برق کارخانه‌ها را عامل این نوسان و کمبود می‌دانند و می‌گویند مشکل توزیع و قیمت سیمان از این هفته حل خواهد شد.

محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد و ۴ شهر استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی دلیل کمبود و گرانی سیمان در بازار استان را در عدم مدیریت کارخانه بجنورد و سوء تدبیر‌ها می‌داند و اظهار داشت: کسری سیمان در استان توجیه ندارد. وظیفه کارخانه در درجه اول، تأمین واحد‌های تولیدی ازجمله تولیدکنندگان بتُن و بلوک و تأمین سیمان پیمانکاران پروژه‌های عمرانی و سیمان مناطق زلزله‌زده است.

وحیدی تصریح کرد: به نظر بنده ضعف مدیریتی کارخانه سیمان بجنورد که با وساطت و روابط با یک نماینده خاص به این سمت منصوب شد و متأسفانه سال‌ها موردحمایت قرار گرفت و جمعی از اطرافیانش را نیز به‌کار گرفت٬ باعث شد تعداد زیادی از نیرو‌های توانمند، استان را ترک کنند.

وی افزود: اکنون در درجه اول باید این موضوع با دخالت استاندار و دستگاه‌های نظارتی به پایان برسد تا مردم در استانی که شاخص فلاکت آن استان ماقبل آخر است بیش از این مورد مظلومیت واقع نشوند!

قاچاق سیمان استان؟ واقعیت دارد؟

در روز‌هایی که سیمان در خراسان شمالی به شدت کمیاب شده بود٬ برخی از فروشندگان مصالح ساخمانی از قاچاق سیمان استان خبر می‌دادند. به گفته این افراد سیمان خراسان شمالی با کامیون‌های بزرگ حمل سیمان در ورودی کارخانه بارگیری و در محل‌های مشخصی در ماشین‌هایی دیگر جابه‌جا می‌شد تا به سایر شهر‌های کشور حمل شود.

موضوع قاچاق سیمان استان هم با حضور واسطه‌ها و دلال‌ها٬ موضوعی است که روز گذشته معاون استاندار خراسان شمالی نیز به‌نوعی وجود آن را تایید کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی در بازدید از کارخانه سیمان بجنورد بر ممنوعیت قاچاق سیمان از استان تاکید کرد و اظهار داشت: تماس‌های مردمی و تولید کنندگان بخش ساختمان استان مبنی بر کمبود سیمان زیاد است و این موضوع باید حل شود.

وی افزود: قطعی برق کارخانه از عمده دلایل کمبود تولید سیمان بود که با توجه به مساعدت‌های صورت گرفته مقرر شد برق این کارخانه قطع نشود. کارخانه سیمان بجنورد متعهد به تولید روزانه ۶ هزار تن سیمان بر اساس جدول برنامه ریزی است.

هوائی ادامه داد: امیدواریم به علت تفاوت قیمت سیمان در استان با سایر استان‌ها باید با کمک تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی از قاچاق سیمان جلوگیری کنیم. با تعیین چارچوب کاری مشخص٬ خرده فروشان باید سیمان مورد نیاز خود جهت توزیع را از سازمان همیاری شهرداری‌های استان تهیه کنند. با این اقدامات مشکل کمبود و توزیع مناسب سیمان تا آخر هفته جاری حل می‌شود.

کمالی رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی استان هم گفت: در حال حاضر شرکت‌های عمده فروش سیمان نیز در استان وجود دارند، اما آن‌ها نیز برای خرید این محصول سهمیه خاصی ندارند و مقدار سیمان خریداری شده آن‌ها نیز به پایان می‌رسد و در وضعیت کنونی، نمی‌توانند پاسخ متقاضیان را بدهند. البته برخی از مصالح فروشان نیز هستند که از فرصت به وجود آمده در حال استفاده هستند و موجودی سیمان خود را به امید گران‌تر شدن به بازار عرضه نمی‌کنند.

این ماجرای کالایی است که در بازار خراسان شمالی حداقل روزانه ۶۰۰۰ تن تولید می‌شود، اما با سوء تدبیر و عدم مدیریت هم تولید آن بسیار کاهش یافته و هم دسترسی به آن بسیار سخت شده است. موضوعی که باید در دستور کار مدیران دولت جدید بوده و تدبیری سریع٬ حل و فصل شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده