تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۲۲۵۰۲۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

جدیدترین مشکلات برای آن‌هایی که می‌خواهند خانه دار شوند/ طرح مسکن ملی به کجا رسید؟

‌می‌متالز - افرادی که با وعده مسکن ارزان ثبت‌نام کردند و در دوره شیوع ویروس کرونا به امید خانه‌دار شدن بار‌ها مجبور شدند به بانک و کافی نت مراجعه کنند باید هزینه بیشتری را بپردازند یا منتظر تامین زمین باشند، خانه‌هایی که به گفته مسئولان تنها شش درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش می‌متالز، پروژه‌های مسکن ملی که تنها شش درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند ۷۸ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و برای بیش از ۱۰ هزار نفر دیگر نیز هیچ اقدام اجرایی نشده، چرا که برای حدود شش هزار نفر هنوز زمین تامین نشده است.

اظهارات جدید معاون بنیاد مسکن از تغییر شرایط متقاضیان برای خانه‌دار شدن در طرح مسکن ملی حکایت دارد، از نبود زمین تا افزایش ۷۸ درصدی قیمت پایه ساخت.

در طرح مسکن ملی قرار بود تا پایان دولت دوازهم ۴۰۰ هزار واحد خانه به مردم تحویل داده شود، اما پس از گذشت حدود دو سال تعداد کمی واحد تحویل داده شده و طرح مسکن ملی به دولت سیزدهم واگذار شده است.

حالا افرادی که با وعده مسکن ارزان ثبت‌نام کردند و در دوره شیوع ویروس کرونا به امید خانه‌دار شدن بار‌ها مجبور شدند به بانک و کافی نت مراجعه کنند باید هزینه بیشتری را بپردازند یا منتظر تامین زمین باشند، خانه‌هایی که به گفته مسئولان تنها شش درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

افزایش قیمت مسکن ملی برای متقاضیان

جواد حق شناس، معاون عمرانی بنیاد مسکن به تازگی گفته که قیمت پایه پروژه‌های طرح ملی مسکن ۷۸ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. یعنی به مبلغ ۲٫۷ میلیون تومان به عنوان قیمت پایه بعلاوه تعدیل سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ نیز اضافه می‌شود.

اما او گفته که این قیمت نهایی نیست پس از تکمیل پروژه‌ها و با اعمال قیمت تعدیلی اعلام می‌شود. یعنی متقاضیان مسکن ملی باید منتظر افزایش قیمت‌های بعدی باشند.

نائب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور در خصوص «قیمت پایه ساخت مسکن» گفت: قیمت پایه ساخت مسکن شامل زمین نمی‌شود، چرا که زمین دولتی و با اجاره ۹۹ ساله است. قیمت پایه ساخت شامل قیمت مصالح ساختمانی است که در چند ماه اخیر قیمت سیمان و فولاد افزایش یافت.

به گفته ایرج رهبر، با این بالا رفتن قیمت‌ها، مصالح دیگر نیز افزایش قیمت می‌یابد و دستمزد‌ها بالا می‌رود. تمام این افزایش نرخ‌ها موجب افزایش قیمت پایه ساخت می‌شود. دلایل کند پیش رفتن طرح‌های دولتی یکی عدم تامین اعتبار و تاخیر در پرداخت پول از سوی مردم است، دیگری کمبود مصالح ساختمانی است که مردم با کمبود سیمان در ماه‌های گذشته مواجه بودند.

علاوه بر این مسئله، معاون عمرانی بنیاد مسکن از مشکل دیگری نام برده، به گفته حق شناس نمی‌توان برای ۱۰ هزار و ۲۵۰ اقدام اجرایی انجام داد چرا که به طور مثال برای شش هزار نفر زمین قطعی نشده است.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده