تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۳۵
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۱۲۷۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ظرفیت تولید سیمان لازم برای طرح مسکن ملی در کشور وجود دارد

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اظهار داشت: برای ساخت مسکن ملی اگر برق بیشتری به صنایع سیمان اختصاص یابد می‌توان سالانه تا حدود ۸۹ میلیون تن تولید کرد و سیمان مورد نیاز برای ساخت مسکن انبوه در کشور را تأمین کرد.

به گزارش می‌متالز، سیف الله امیری درباره وضعیت تولید سیمان در کشور، گفت: با تأمین برق صنایع در سال جاری در تولید و عرضه سیمان در کشور هیچ مشکلی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت افزود: هر هفته حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار تا یک میلیون ۳۵۰ هزار تن سیمان تولید و عرضه می‌شود.

امیری بیان داشت: حدود ۱۲ میلیون تن کلینکر آماده نیز در انبار‌ها موجود است و در صورت بروز کوچکترین مشکلی می‌توان برای تولید سیمان از این ذخایر استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت مدیریت برق امسال نسبت به سال گذشته بهتر بود، بیان داشت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده واحد‌های تولید سیمان از ساعت ۱۲ نیمه شب تا ۸ صبح بصورت ۱۰۰ درصدی کار می‌کنند و از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر ۳۰ درصد نسبت به ساعات نیمه شب تا صبح کمتر کار می‌کنند و از ساعت ۱۲ ظهر تا ۶ عصر نیز باید ظرفیت را کاهش دهند تا با مشکلی برای تأمین برق نداشته باشند.

وی ظرفیت تولید کارخانجات سیمان در کشور را سالانه ۸۹ میلیون تن عنوان کرد، و گفت: این در حالی است که میزان تولید سالانه سیمان در کشور ۶۹ میلیون تن است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اظهار داشت: با توجه به مباحث مطرح شده برای ساخت مسکن ملی اگر برق بیشتری به صنایع سیمان اختصاص یابد می‌توان سالانه تا حدود ۸۹ میلیون تن نیز تولید کرد و لذا سیمان مورد نیاز برای ساخت مسکن انبوه در کشور را تأمین کرد.

وی در رابطه با قیمت پایه سیمان در بورس کالا اظهار داشت: قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان در بورس کالا بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان و قیمت هر تن سیمان به صورت فله‌ای یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است البته این محصول در خارج از بورس با محاسبه ارزش افزوده و سود و ... با قیمت بیشتری عرضه می‌شود بطوری که در عمده فروشی‌ها قیمت هر کیسه سیمان به حدود ۶۵ هزار تومان نیز می‌رسد.

امیری اظهار داشت: ممکن است برخی به صورت تکی یک یا دو کیسه سیمان را خریداری کنند و قیمت محاسبه شده برای آن‌ها حدود ۸۰ هزار تومان باشد که این ملاک قیمت نیست بلکه ملاک قیمت در بازار همان قیمت عمده فروشی آن است.

وی درباره صادرات بیان داشت: سالانه ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن صادرات داریم که از این مقدار یک میلیون تن آن سیمان و بقیه کلینکر است.

امیری با اشاره به لزوم تأمین مازوت برای کارخانه‌های تولید سیمان گفت: ضرورت دارد تا وزارت نفت شرایطی را فراهم آورد تا کارخانه‌ها از همین الان ذخایر مازوت خود را پرکنند تا در زمستان پیرو مسائل تأمین گاز واحد‌های تولیدی با مشکلی مواجه نشوند و بتوانند از مازوت استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده