تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۹
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۲۵۱۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق بازرگانی اعلام کرد:

مهمترین دلیل افزایش تورم و درخواست از رئیس سازمان برنامه و بودجه

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه نرخ تورم از ۳۶.۴ درصد سال گذشته به ۴۵.۲ درصد رسیده، مهمترین دلیل افزایش این متغیر را اعلام کرد و خواهان ارایه راهکاریی برای کنترل شد.

به گزارش می‌متالز، مسعود خوانساری در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی درباره آخرین آمار واردات گفت: در ۴ ماه اول از ۱۵ میلیارد دلار ارز تخصیص یافته، ۴.۶ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ بود. یعنی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه از این محل برای واردات اقلام اساسی، خوراکی و دارویی پرداخت شد.

وی افزود: طبق گزارش مرکز آمار، تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در ۵ ماه اول ۵۸.۴ درصد و تورم اقلام غیرخوراکی که ارز ترجیحی استفاده نکرده اند، ۳۶.۱ درصد بود. یعنی اگرچه ارز ترجیحی به واردات برخی اقلام داده شده، اما تورم آن‌ها بالاتر از اقلام غیرخوراکی بود که ارز ترجیحی نگرفته اند؛ بنابراین ارز ترجیحی بجز تخریب اقتصاد و ایجاد رانت و فساد، حاصلی ندارد؛ لذا تنها راه نجات از رانت، ارز تک نرخی است و حمایت دولت از اقشار نیازمند باید از طریق پرداخت یارانه‌های مستقیم باشد.

این مقام مسوول ادامه داد: متاسفانه روز به روز تورم بیشتر می‌شود و از ۳۶.۴ درصد سال گذشته در مرداد به ۴۵.۲ درصد رسید. رشد تورمی مهمترین عاملی است که ثبات اقتصادی، سرمایه گذاری و تولید را دچار مشکل می‌کند. پایه پولی هم طبق آمار بانک مرکزی ۹.۲ درصد رشد داشته که بسیار نگران کننده است و انتظار می‌رود دولت جدید اقدام جدی انجام دهد.

خوانساری گفت: کسری بودجه یکی از دلایل اصلی تورم است و طبق اعلام خزانه داری، عدم تخصیص بودجه در سه ماه اول سال جاری ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بود. ادامه روند فعلی موجب افزایش تورم می‌شود و باید اصلاحاتی در بودجه انجام شود.

وی افزود: بودجه سال جاری بسیار منبسط و درآمد‌ها غیرشفاف و غیر عملی بود؛ لذا در سه ماه اول سال، کسری بودجه از بانک مرکزی تامین شد و پایه پولی افزایش یافت. امید است مسعود میرکاظمی رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه، راهکاری ارائه دهد که در ۶ ماه آینده کسری بودجه کاهش یابد تا رشد تورم مهار شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده