تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۲۲۵۱۷۶

بیش از ۴۰ درصد ظرفیت سد‌های استان کرمانشاه خالی است

‌می‌متالز - وضعیت ذخایر آبی استان کرمانشاه و خشک شدن بسیاری از رودخانه‌ها نشان می‌دهد تنها راهکار عبور از بحران خشکسالی مدیریت مصرف است.

به گزارش می‌متالز، وضعیت منابع آبی استان کرمانشاه به تبع از سایر نقاط کشور بسیار نگران‌کننده است و خیلی از نقاط از استان به ویژه شهر کرمانشاه را با قطعی یا افت فشار آب مواجه کرده است.

این شرایط و هشدار‌های پی در پی در زمینه افت منابع آبی هنوز بسیاری از شهروندان این موضع را باور نکرده و این در حالی است که خشک شدن بسیاری از رودخانه‌های استان برای همه محسوس و قابل مشاهده است.

محمودرضا شهلایی مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه در کرمانشاه با اشاره به اینکه ۱۲ سد مخزنی با حجم یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب در استان وجود دارد اظهار داشت: تاکنون ۷۹۲ میلیون مترمکعب آب پشت این سد‌ها ذخیره شده است که ۵۹ درصد حجم سد‌ها را شامل می‌شود.

وی با اشاره به کاهش بارندگی و نزولات آسمانی در امسال عنوان کرد: این میزان ذخیره آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش حجم را نشان می‌دهد.

شهلایی با بیان اینکه وضعیت دبی آب رودخانه‌ها تأسف‌بار است گفت: سراب روانسر در حال خشک شدن است و رودخانه رازآور، سراب یاوری و تالاب هشیلان خشک شده و آبدهی چشمه طاقبستان و سراب نیلوفر به شدت کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی امسال در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است افزود: امید داریم در سال آبی جدید که از مهر ماه آغاز می‌شود وضعیت تغییر کند که البته شواهد نشان می‌دهد در ابتدای سال آبی از نظر بارندگی شرایط نرمال نباشد.

شهلایی با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون از مسیر خط انتقال آب گاوشان به تصفیه‌خانه شهید نظری برای انتقال یک مترمکعب آب بر ثانیه استفاده شده است عنوان کرد: قرار بود در تصفیه‌خانه جدید با عنوان غدیر با ظرفیت ۲.۶ مترمکعب بر ثانیه آب تصفیه شود و به شهر انتقال داده شود، اما این تصفیه‌خانه به دلیل تحریم‌ها و نبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز و مشکلات مالی هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون حدود ۱.۴ تا ۱.۵ مترمکعب بر ثانیه آب از سد گاوشان تحویل تصفیه خانه شهید نظری متعلق به اب و فاضلاب می‌شود گفت: شرایط خشکسالی سبب شده آبدهی برخی چشمه و چاه‌های آب و فاضلاب نیز کاهش یابد و سراب قنبر دچار افت آب شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه افزود: چنانچه مشکلات اعتباری و تجهیزات و امکانات برای انتقال آب سد گاوشان رفع شود می‌تواند تا ظرفیت ۲.۶ مترمکعب بر ثانیه آب را وارد شهر کند.

وی گفت: قرار بود امسال فاز اضطراری انتقال آب سدگاوشان وارد مدار شود، اما مشکلاتی رخ داد که سبب شد این برنامه به طور کامل اجرا نشود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده