تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۲۲۵۳۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تولید؛ عامل اصلی تنظیم بازار سیمان/ عرضه کامل سیمان در بورس کالا راه مقابله با فساد

‌می‌متالز - کارشناس صنعت سیمان گفت: مزایای ورود سیمان به بورس کالا شامل این است که خریداران مشخص می‌شود و شفافیت ایجاد می‌کند مالیات به دولت نیز مشخص می‌شود و تقاضا به‌درستی صورت می‌گیرد همچنین دلالان و واسطه‌ها نیز از بین می‌روند و مثل قبل دیگر راننده کامیون توزیع‌کننده نیست، زیرا در کنار اکثر کارخانه‌های سیمان ۳۰ حمل‌ونقل تشکیل‌شده بود که در توزیع سیمان و بازار سیمان نقش اساسی داشتند.

به گزارش می‌متالز، علی محمد بُد درباره ممنوعیت خریدوفروش سیمان خارج از بورس کالا، گفت: نحوه توزیع سیمان به این صورت بود که کامیون داران کارخانه، سیمان را دریافت می‌کردند و بعد می‌فروختند و یا عوامل قدیمی که در کار سیمان بودند با ارتباطاتی که داشتند قیمت‌ها را پایین‌تر خریداری می‌کردند و بالاتر می‌فروختند که ثبت و ضبط این موارد خیلی سخت بود.

کارشناس صنعت سیمان گفت: در حال حاضر زمانی که سیمان وارد بورس کالا شود در وهله اول قیمت شفاف می‌شود همچنین دیگر خریدار مشخص و شفاف است و مثل قبل دیگر راننده کامیون توزیع‌کننده نیست، زیرا در کنار اکثر کارخانه‌های سیمان ۳۰ حمل‌ونقل تشکیل‌شده بود که در توزیع سیمان و بازار سیمان نقش اساسی داشتند.

وی افزود: مصالح‌فروش‌ها و دیگر مغازه‌داران توزیع‌کننده سیمان بافرهنگ جدید بورس کالا آشنا نیستند و بهتر است که فرهنگ بورس کالا را به‌سرعت آموزش بدهند.

بُد اظهار کرد: مزایای ورود سیمان به بورس کالا شامل این است که خریداران مشخص می‌شود و شفافیت ایجاد می‌کند مالیات به دولت نیز مشخص می‌شود و تقاضا به‌درستی صورت می‌گیرد همچنین دلالان و واسطه‌ها نیز از بین می‌روند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مساله‌ای که باید در سیمان انجام شود این است که دولت باید فشار بیاورد و تولید را افزایش دهد تنها چیزی که می‌تواند بازار را تنظیم کند تولید است، زیرا زمانی که تولید افزایش دارد عرضه نیز افزایش پیدا می‌کند بنابراین قیمت‌ها متعادل می‌شود.

کارشناس صنعت سیمان گفت: قطع برق کارخانه‌ها یکی از عواملی بوده که بازار را به‌هم‌ریخته است در این فاصله‌ای که قطع برق صورت گرفته حتماً کارخانه‌ها تعمیراتی را انجام دادند و در حال حاضر آمادگی تولید رادارند.

بُد بیان کرد: وزارت صمت باید در این زمینه کنترل‌هایی داشته باشد که توضیح کامل انجام شود و کار خوبی است که به‌طور کامل سیمان را در بورس کالا عرضه کنند، زیرا فساد مشخص می‌شود مثلاً برخی مالک بودند و سیمان را به‌گونه‌ای توزیع می‌کردند که به نفع خود باشد، ولی در حال حاضر کسانی که خود می‌گیرند باید حتماً اظهارنامه مالیاتی بدهند و هم‌اکنون یک قدم جلوتر از قدیم پیش می‌رویم.

منبع: خبرگزاری میزان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده