تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۲
بازدید: ۳۷۱
کد خبر: ۲۲۵۳۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تورم در اروپا به بیشترین نرخ خود طی ۱۰ سال اخیر رسید

‌می‌متالز - تورم در منطقه پولیِ یورو و لندن در ماه اوت به بالاترین سطح خود در تقریبا یک دهه گذشته رسید. نشانه‌ها حاکی است که کمبود تراشه و دیگر قطعات مهم در بخش تولید باعث افزایش قیمت مصرف کننده شده است.

به گزارش می‌متالز، تورم در منطقه پولیِ یورو و لندن در ماه اوت به بالاترین سطح خود در تقریبا یک دهه گذشته رسید. نشانه‌ها حاکی است که کمبود تراشه و دیگر قطعات مهم در بخش تولید باعث افزایش قیمت مصرف کننده شده است.

قیمت‌های مختلف مصرف کننده در ماه اوت نسب به سال گذشته ۳ درصد افزایش یافت و از نرخ تورم ۲.۲ درصدی که در ماه ژوئیه ثبت شده بود، بیشترین افزایش را از نوامبر ۲۰۱۱ نشان می‌دهد.

هدف بانک مرکزی اروپا این است که نرخ تورم را روی ۲ درصد نگه دارد، اما ماه گذشته به صراحت اعلام کرد که اگر دوره‌های تورم بالاتر از این نرخ "موقتی" به نظر برسد، نرخ‌های بهره را تثبیت می‌کند.

در ماه‌های اخیر افزایش قیمت‌ها در سراسر جهان رخ داده است. این امر تا حد زیادی ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی است، چرا که بازیابی تقاضا قوی‌تر از حد انتظار نفت و سایر تولیدکنندگان انرژی بوده است.

با این حال، کمبود قطعات کلیدی مانند ریزپردازنده‌ها باعث افزایش قیمت مصرف کننده می‌شود و نشانه‌هایی وجود دارد که این کمبود‌ها تورم شدیدتری را در مدت زمان طولانی ایجاد خواهد کرد.

فابیو بالبونی، اقتصاددان بانک انگلیسی HSBC در یادداشتی برای مشتریان این بانک می‌گوید: بدیهی است که این احتمال وجود دارد که فشار‌های تورمی پایدارتر باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده