تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۰
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۲۲۵۵۱۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

چرا خودروسازان در درآمدزایی، از ترکیه عقب هستند!

‌می‌متالز - خودروسازی ما در تیررس تحریم‌ها قرار دارد و چه بسا اگر صنعت خودرو در کشور ما به جای تمرکز بر داخلی سازی، اقدام به مونتاژ خودرو می‌کرد، با شروع تحریم ها، کارخانجات خودروسازی ناچار به تعطیلی بودند.

به گزارش می‌متالز، در شرایطی که صنعت خودروسازی در کشور ما و ترکیه، عمر تقریبا یکسانی دارد، وضعیت سودآوری این صنعت در دو کشور قابل قیاس نیست. خودروسازان بزرگ کشور ما بار زیان انباشته هنگفتی را به دوش می‌کشند. حال آنکه ترکیه از محل صادرات خودرو‌های مونتاژ شده خود سالانه ۵.۵ میلیارد دلار درآمد دارد.

امیرحسن کا‌کایی کارشناس صنعت خودرو در این خصوص بیان کرد: مقایسه صنعت خودرو در کشور ما و ترکیه، اساسا مقایسه درستی نیست. نکته اینجاست که خودروسازی ما در تیررس تحریم‌ها قرار دارد و چه بسا اگر صنعت خودرو در کشور ما به جای تمرکز بر داخلی سازی، اقدام به مونتاژ خودرو می‌کرد، با شروع تحریم ها، کارخانجات خودروسازی ناچار به تعطیلی بودند. فراموش نکنید که به محض تحریم، حتی چینی‌ها حاضر به همکاری با خودروسازان و قطعه سازان ما نبودند. ضمن اینکه ما با چالش کمبود ارز هم مواجه هستیم و در صورت تعطیلی خودروسازی در کشور، امکان تامین نیاز بازار خودرو در کشورمان از طریق واردات نبود.

وی افزود: رشد خودروسازی و تولید خودرو رقابتی، در گرو زنجیره تامین جهانی است اما؛ خودروسازان ما در زنجیره جهانی تامین و توسعه تکنولوژی نیستند. کشور ما سیاست‌های خاص خود را دارد و باید تبعات این سیاست‌ها را بپذیریم. اقتصاد خودرو و هزینه‌های نوآوری به گونه‌ای است که در یک اقتصاد بسته و جزیره‌ای جواب نمی‌دهد. پس صنعت خودروسازی ما در این شرایط، چاره‌ای جز داخلی سازی، ولو به قیمت تحمیل زیان یا تولید خودرو‌هایی پایین‌تر از انتظارات مردم نداشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت صنعت خودرو در صورت رفع تحریم ها، اظهار کرد: در ۴۰ سال گذشته همواره تحریم بوده ایم و فقط شدت تحریم‌ها متفاوت بوده است. با این سیاست، مونتاژکاری تطابق ندارد و باید روی داخلی سازی و توسعه برخی فناوری‌های راهبردی در کشور خودمان نداریم. این به معنای همکاری با شرکای خارجی نیست و هر زمان امکان و فرصت همکاری با خارجی‌ها بود، به آن حوزه هم توجه خواهیم داشت. مونتاژکاری اگرچه ارزش افزوده بالایی دارد، ولی این استراتژی در بلندمدت، استراتژی اقتصادی مناسبی نیست و باید اوضاع سیاسی کشور را هم در نظر داشت و طوری برنامه ریزی و تولید کرد که تحریم ها، کمترین آسیب را برای بازار خودرو کشور به همراه داشته باشد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده