به گزارش میمتالز، شرکت فولاد مبارکه پیشتاز طرح تحول دیجیتال در انقلاب صنعتی چهارم است. مسیری که نه ابتدا دارد و نه انتها و قرار است تا افق ۱۴۰۴ به هوشمندسازی فرایندها از سنگ تا رنگ برسد.
سید مهدی نقوی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه، در گفتگوی ویژه خبری شبکه اصفهان اظهار کرد: پیشرو بودن در بنگاههای اقتصادی و الگوی ملی بنگاه داری در کشور و حفظ جایگاه شرکت فولاد مبارکه در میدان رقابت صنعت فولاد جهان، مهمترین مضامین تعریف شده در چشم انداز و استراتژی این شرکت است.
وی با اشاره به جهانی بودن شرکت فولاد مبارکه و دستاوردهای ملی و بین المللی این شرکت ادامه داد: این شرکت همواره در مسیر جهانی گام برداشته است؛ در همین راستا در این شرکت، مطالعات طرح تحول دیجیتال و به عبارت دیگر حرکت در راستای مفاهیم انقلاب صنعتی چهارم از سه سال گذشته آغاز شد و اکوسیستمهای متنوعی طراحی گردید و به طور رسمی در اول اردبیهشت سال گذشته با دستور مدیرعامل فولاد مبارکه مسیر شرکت فولاد مبارکه در سمت طرح تحول دیجیتال قرار گرفت.
معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه توضیح داد: دو واژه کلیدی «هوشمندسازی» و از «سنگ تا رنگ» در شعار «هوشمندسازی فرایندها از سنگ تا رنگ» مهم است. «هوشمندسازی» اصلیترین مفهوم طرح تحول دیجیتال به عنوان رکن اساسی انقلاب صنعتی نسل چهارم به حساب میآید و کلیدواژه از «سنگ تا رنگ» هم بر وسعت فعالیت این شرکت تاکید دارد؛ چراکه فولاد مبارکه، تنها شرکت ایرانی است که سنگ آهن ورودی را به محصولات نهایی ورق رنگی تبدیل میکند و همین رویداد مهم باعث شده تا در شرکت فولاد مبارکه، شعار «هوشمند سازی فرایندها از سنگ تا رنگ» را دنبال کنیم.
وی با اشاره به هوشمندسازی ماشین آلات، تجهیزات مختلف در فرایندهای فولاد مبارکه بیان کرد: انقلاب صنعتی نسل چهارم برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ و در کشور آلمان مطرح شد. مفهوم این انقلاب در پروژهای فوق حرفهای و در نمایشگاه هانوفر ارائه شد و پس از آن مجمع اقتصاد جهانی و شرکت مشاوره مکنزی مفهوم انقلاب صنعتی چهارم را بسط دادند و امروزه شرکتها و کشورهای پیشرفته دنیا به سمت این انقلاب در حرکت هستند.
نقوی تاکید کرد: طرح تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم برای شرکت فولاد مبارکه الزام و اجبار است؛ نه اختیار. راه و مسیر است نه یک پروژه. برای اینکه بتوانیم جایگاه خودمان را در صنعت حفظ کنیم و الگوی بنگاه داری ملی در سطح کشور را همچنان ادامه دهیم چارهای جز این نیست که مسیر هوشمندسازی فرایندها را در اولویت قرار دهیم. برآورد ما این است اگر تا چند سال آینده صنایع فولادی و غیرفولادی به سمت انقلاب صنعتی چهارم گام برندارند به حتم در عرصه رقابت شکست میخورند و نمیتوانند به نیازهای ذینفعان خود پاسخ دهند.
وی با تاکید بر اینکه طرح تحول دیجیتال مسیر و راه طولانی است، اظهار کرد: براورد قطعی دستاوردهای هوشمندسازی، در ابتدای کار دشوار است؛ اما مطالعات موردی منتشر شده در دنیا نشان میدهد که رشد بهره وری شرکتها با هوشمند سازی بین ۶ تا ۸ درصد افزایش مییابد. مجمع اقتصاد جهانی شاخصهایی در طرح تحول دیجیتال تعریف کرده است که این شاخصها در سه حوزه بهره وری، چابکی و پایداری اندازه گیری میشوند که همین سه پارامتر میزان سودآوری بنگاه اقتصادی و حضور در صحنه رقابت بازار را هم تعیین میکند.
معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه انقلاب صنعتی نسل چهارم شکل کارکردن را تغییر میدهد، گفت: این انقلاب تاثیری بر تعداد نیروی کار شاغل در شرکت ندارد. در فرایند هوشمندسازی نقش نیروی کار، از کارگر به کنترل گر تغییر میکند و با به کارگیری تکنولوژیهای نوظهور مانند اینترنت اشیا، کلان داده ها، رایانش ابری، کنترلهای از راه دور، هوش مصنوعی و... توانمندسازی نیروی کار ارتقا یافته و در زمان صرفه جویی میشود و در نهایت به افزایش کارایی و راندمان سازمانی منتج میشود.
وی با تاکید بر اینکه فرایند هوشمندسازی با تغییر نقش نیروی کار همراه است و به حذف نیروی کار منجر نمیشود، توضیح داد: نخستین موضوع در بروز هر انقلابی، تغییر فرهنگ است. اساس و سرمایه طرح تحول دیجیتال، هم نیروی کار است و تغییر فرهنگ سازمانی نقش مهمی در توسعه انقلاب صنعتی چهارم به شمار میرود. در همین راستا برنامههای متعددی در ره نگاشت شرکت فولاد مبارکه تدوین شده است که مهمترین آن تربیت رهبران دیجیتال است.
نقوی با توضیح اینکه رهبران دیجیتال که نقش راهبری و هدایت مجموعه فولاد مبارکه را برعهده دارند، بایستی با مفاهیم تکنولوژیهای نوظهور و طرح تحول دیجیتال آشنا باشند، گفت: با همین هدف، در همکاری با دانشگاه اصفهان، پروژه آموزشی برخط توسط اساتید برجسته ایران و فرانسه به ۱۶۰ نفر از رهبران فولاد مبارکه و کارکنان شرکت ایریسا ارائه شده است که ترم دوم آن مطابق با استانداردهای جهانی در حال برگزاری است.
وی اضافه کرد: اقدام دیگر، آشنایی کارکنان سازمان با طرح تحول دیجیتال است که راه اندازی مجموعه شبکه «فولادینو» با همین هدف بود. در این بستر نقطه نظرات و پیشنهادات پرسنل مطرح و ارزیابی میشود و محتویاتی در اختیار آنها قرار داده میشود. تمام این اقدامات به علت این است که شرکت فولاد مبارکه به بلوغ سازمانی دست یافته و همین باعث شده که آموزشهای ابتدایی ارائه نشود. در برنامههای آتی درصدد هستیم تا آموزشها در سطح کارکنان شرکت فولاد مبارکه توسعه یابد.
معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه باز هم بر این نکته تاکید کرد که تحول دیجیتال راهی است که ابتدا و انتها ندارد و ادامه داد: در شرکت فولاد مبارکه، برنامهای پنج ساله با چشم انداز افق ۱۴۰۴ تعریف شده است تا این شرکت به باشگاه فانوس دریایی راه یابد.
وی اضافه کرد: باشگاه فانوس دریایی توسط مجمع اقتصاد جهانی در دائوس سوئیس تاسیس شده است که متعلق به شرکتها و کشورهای پیشرو در طرح تحول دیجیتال است تا بتوانند شاخصهای بهره وری، چابکی و پایداری را رشد دهند. شرکتهای مدعی در این مسیر توسط مجمع اقتصاد جهانی ارزیابی میشوند و با کسب حداقلهای مورد نیاز میتوانند به افتخار عضویت در باشگاه فانوس دریایی نائل شوند که هدف شرکت فولاد مبارکه رسیدن به این نقطه است که البته با بروز تکنولوژیهای نوظهور جدید پایانی برای این مسیرمتصور نیست.
نقوی با اشاره به اینکه شرکت فولاد مبارکه در طرح تحول دیجیتال در کشور پیشرو است، گفت: در حال حاضر ۶۹ شرکت به عضویت باشگاه فانوس دریایی درآمده اند که ۴ شرکت در صنعت فولادسازی جهان شناخته شده اند. این باشگاه مربوط به صنعت خاص و نقطه جغرافیایی مشخصی نیست و جهان شمول است. همانطور که در سه نسل گذشته انقلاب، اگر شرکت یا صنعتی در مسیر انقلاب گام برنمی داشت محکوم به شکست و فنا بود امروز هم ناگزیریم در مسیر انقلاب چهارم صنعتی محکم و استوار پیش رویم.
وی با تاکید بر اولویت دهی هوشمندسازی و طرح تحول دیجیتال در برنامههای دولت سیزدهم تصریح کرد: با توسعه انقلاب نسل چهارم صنعتی در فولاد مبارکه ذینفعان ما در بخش شرکاء اقتصادی یا سهامداران میتوانند از افزایش راندمان و بهره وری در شرکت به درآمد و سود بیشتری دست یابند. ذینعفان دیگر ما کارکنان شرکت هستند که با طرح تحول دیجیتال نقش کنترل گر پیدا خواهند کرد و در نهایت بخش مهمی از ذینفعان ما مشتریان هستند که میتوانند خدمات بهتری دریافت کنند. در آینده نزدیک اهداف شرکت فولاد مبارکه به تولید و فروش فولاد محدود نمیشود بلکه میتوانیم خدمات هم به مشتریان ارائه کنیم و مدل ما در خدمت رسانی به مشتری تغییر خواهد کرد.
معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه گفت: اگرچه تجارب گذشته نمیتواند در مسیر هوشمندسازی شرکت فولاد مبارکه راهگشا باشد، اما برخلاف انقلابهای صنعتی گذشته، زمان زیادی را در ملحق شدن به انقلاب نسل چهارم صنعتی از دست ندادیم. تحریمها و شرایط سیاسی ویژه کشور امکان دسترسی به منابع اصلی هوشمندسازی را کند کرد و برای عبور از این مانع شرکت ایریسا فولاد مبارکه را مسوول طرح تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه قرار دادیم تا مطالعات، ره نگاشت و پروژههای مرتبط با طرح تحول دیجیتال توسط این شرکت در مسیر رسیدن به انقلاب نسل چهارم صنعتی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: اقدام دیگر تاسیس مرکز صنعت فولاد در دانشگاه تهران کلنگ زنی شد که امیدواریم امسال به بهره برداری برسد تا فراخوانهای نوآوری در این مرکز برگزار شود به گونهای که چالشهای تکنولوژی که راه حلی برای آن موجود نیست در این مرکز اعلان عمومی شود تا از دانش و تجربه استارتاپ ها، دانش بنیانها و نخبگان به صورت برد برد بهرهمند شویم.
نقوی به راه اندازی آزمایشگاه نسل چهارم صنعت در دانشگاه صنعتی اصفهان با الگوبرداری از مدلهای موفق جهانی اشارهای کرد و توضیح داد: محصولات شرکت فولاد مبارکه در این آزمایشگاه تست، کنترل و شبیه سازی میشود و در مقیاس وسیع شرکت فولاد مبارکه مورد بهره برداری قرار میگیرد. از سوی دیگر آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر و آشنا با مفاهیم طرح تحول دیجیتال از دیگر اهداف تاسیس آزمایشگاه نسل چهارم صنعت است.
معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در پایان گفتگوی خبری شبکه اصفهان ضمن تشکر از هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: زمانی شرکتهای بزرگ شرکتهای کوچک را میبلعیدند، اما امروزه شرکتهای چابک و پویا هستند که گوی رقابت را از شرکتهای ایستا میربایند. مفاهیم تغییر کرده است؛ طرح تحول دیجیتال با بهبودی سازمانی که سی سال ثمره آن در تولیدات شرکت فولاد مبارکه نمایان است، متفاوت خواهد بود و شرکت فولاد مبارکه با حمایت مدیران و تمام کارکنان این شرکت در رسیدن به هوشمندسازی به جراحی بزرگی دست میزند.