تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۳
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۲۲۵۸۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عدم انسجام در امور بیمه‌ای به بیمه گذاران آسیب وارد می‌کند

عدم انسجام در امور بیمه‌ای به بیمه گذاران آسیب وارد می‌کند
‌می‌متالز - سرپرست معاونت فنی شرکت بیمه البرز، گفت: تجربه نشان داده که بیشتر ریسک‌های بیمه گذاران توسط بیمه نامه‌های موجود تحت پوشش قرار می‌گیردو بیمه گذاران می‌توانند با شناسایی ریسک فعالیت‌های خود و استفاده از مشاوران HSE و بیمه‌ای، نسبت به مدیریت ریسک و حداکثر واگذاری به شرکت‌های بیمه‌ای اقدام کنند.

به گزارش می‌متالز، "غلامرضا آقاخانی" گفت: هربیمه نامه، بسته‌ای است که خطرات متنوعی را که در چارچوب گروه‌های بیمه‌ای قرار می‌گیرند، تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی، بابیان اینکه واحد تفکیک بیمه نامه‌ها و نوع خطرات آن‌ها براساس گروه بندی انجام شده در صنعت بیمه است، افزود: این تفکیک در همه شرکت‌های بیمه‌ای پذیرفته شده وآیین نامه‌های مصوب شورایعالی بیمه براساس تعیین شرایط همین انواع بیمه نامه هابوده و سیستم‌های بیمه گری و مالی و اتکایی شرکت‌های بیمه‌ای نیز براساس همین تفکیک نوع ریسک‌های تحت پوشش سازماندهی و ساماندهی شده اند.

سرپرست معاونت فنی شرکت بیمه البرز، تصریح کرد: به عنوان نمونه، بیمه نامه باربری برای پوشش خطرات حمل محمولات است که شرایط بیمه نامه، نرخ‌ها، کارمزد‌ها، سهم بیمه گر اتکایی اجباری، با بیمه نامه دیگری که خطرات مربوط به آتش سوزی و خطرات تبعی را پوشش می‌دهد، متفاوت است.

آقاخانی، اذعان داشت که بیمه گذاران خصوصاً بیمه گذاران حرفه‌ای با توجه به شناخت از ریسک‌های فعالیت خود نسبت به تهیه بیمه نامه در رشته‌های مختلف بیمه‌ای اقدام می‌کنند.

وی، ادامه داد:این موضوع که ممکن است بیمه نامه صادره توسط شرکت‌های بیمه‌ای در یک رشته خاص به عنوان مثال رشته مسوولیت، کفایت پوشش همه ریسک‌های قابل تصور برای یک بیمه گذار خاص در آن رشته را نداشته باشد، مسأله و موضوع دیگری است.

سرپرست معاونت فنی شرکت بیمه البرز، با اشاره به شرایط رقابتی موجود دربازار بیمه، افزود: شرکت‌های بیمه‌ای با استفاده از تجربیات اجرایی خود و استفاده از پتانسیل‌های موجود در آیین نامه‌ها و مصوبات شورایعالی بیمه، بخش زیادی از ریسک‌های بیمه پذیر مشتریان خود را پوشش می‌دهند.

آقاخانی، اظهارکرد:اگر از نظر بیمه گذاران ریسک‌های خاصی تحت پوشش قرار نگرفته است، باید علت را در کمبود اطلاعات بیمه گران از ریسک مورد نظر، منحصر به فرد بودن ریسک، عدم شایع بودن آن در جهت برآورد نرخ و توزیع ریسک بررسی کرد.

وی، یکی از مهمترین موضوعاتی که به بیمه گذاران آسیب وارد می‌کند را ناشی از عدم انسجام در امور بیمه‌ای بسیاری از بیمه گذاران دانست و گفت:در هر شرکت و هر برهه زمانی، واحد‌های مختلفی متولی امور بیمه‌ای سازمان هستند و مسلم است که بدون وحدت اجرایی نزد بیمه گذاران، امکان بدون پوشش ماندن برخی از ریسک‌ها وجود خواهد داشت.

سرپرست معاونت فنی شرکت بیمه البرز، گفت:انعقاد قرارداد‌های بیمه‌ای در رشته‌های مختلف بیمه‌ای با بیمه گران مختلف خود عاملی برای افزایش امکان عدم پوشش کامل بیمه‌ای است.

آقاخانی، اظهارکرد: بیمه گران بدون اطلاع از مفاد سایر قرارداد‌های بیمه گذار نسبت به صدور بیمه نامه اقدام می‌کنند.

وی، افزود: در صورت تجمیع امور بیمه‌ای نزد یک شرکت بیمه، با توجه به در دسترس بودن شرایط هر بیمه نامه، امکان عدم پوشش برخی از ریسک‌ها و هم چنین پیش گیری از هم پوشانی برخی از ریسک‌ها و پرداخت حق بیمه اضافی کاهش خواهد یافت.

سرپرست معاونت فنی شرکت بیمه البرز، گفت: بیمه خدمتی است که علاوه بر حساسیت‌های مالی، یک موضوع حقوقی خاص و پیچیده است و برای صدور یک بیمه نامه مناسب نیاز به مذاکرات کارشناسی، بازدید‌های میدانی، توافقات خاص و بعضاً تأمین نظر بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظرو بیمه گر اتکایی و هم چنین سایر بیمه گران اتکایی را خواهد داشت.

آقاخانی، معتقد است که انتخاب بیمه گر توسط بیمه گذار طی فرآیند مناقصه، مشکلات بیشتری را برای بیمه گذاران فراهم می‌کند.

وی، خاطرنشان کرد که تفاوت‌های ماهیتی و تخصصی بیمه نامه‌های مختلف، تفکیک بیمه نامه‌ها با شرایط موجود را توجیه پذیر می‌کند.

منبع: چابک آنلاین

عناوین برگزیده