تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۴۹
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۲۲۵۸۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اثرات دلار و اونس جهانی در بازار طلا و سکه / پیشی‌بینی قیمت طلا امروز ۱۴شهریور

‌می‌متالز - در روزی که دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت، سکه امامی توانست با کمک افزایش روز جمعه اونس طلا در مسیر صعودی قرار بگیرد.

به گزارش می‌متالز، در روزی که دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت، سکه امامی توانست با کمک افزایش روز جمعه اونس طلا در مسیر صعودی قرار بگیرد. سکه دیروز ۵ هزار تومان رشد را تجربه کرد و به بهای ۱۱ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان رسید. روز جمعه اونس طلا توانست تا نزدیک محدوده هزار و ۸۳۰ دلار پیشروی کند و همین عامل موجب شد که در ابتدای هفته سکه در برابر افت دلار محافظت شود.

طلا و سکه در معاملات روز شنبه شاهد تغییرات محسوس قیمتی نبود و در همان محدوده روز‌های قبل باقی ماند. بازار سکه و طلا که از تغییرات نرخ دلار و نوسانات اونس طلا در بازار‌های جهانی سیگنال می‌گیرد، همواره دنباله‌روی برآیند این دو است. با وجود اینکه نرخ دلار در نخستین روز معاملاتی اندکی افت را تجربه کرد، اما قیمت سکه و مسکوکات طلا از رشد اونس طلا تاثیر پذیرفت و خود را به یک قدمی مرز ۱۲ میلیونی رساند. به این ترتیب تکانه‌های صعودی این فلز گرانبها، قیمت سکه امامی را تا سطح ۱۱ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان افزایش داد. اما قطعات کوچک‌تر مسیر متفاوتی را انتخاب کردند، به‌طوری که هر قطعه نیم‌سکه با ۹۵ هزار تومان کاهش به ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه با ۴۵ هزار تومان افت به ۳ میلیون و ۸۵۰ کاهش یافت.

رشد کم‌ رمق طلا

قیمت جهانی طلا در آخرین روز معاملاتی به دنبال گزارش اشتغال ناامیدکننده آمریکا که کاهش ارزش دلار را به همراه داشت، بیش از یک‌درصد جهش کرد. با وجود افت شدید ارزش دلار و تقویت تقاضا قیمت طلا نتوانست از ۱۸۳۵ دلار که نقطه مقاومت فنی آن است، فراتر رود که نشان‌دهنده محتاط بودن سرمایه‌گذاران در مورد برنامه آینده بانک مرکزی آمریکا است. به این ترتیب بهای این فلز گرانبها در داد و ستد‌های روز جمعه در قیمت ۱۸۲۸ دلار بسته شد و رشد کم‌رمق ۵/ ۰درصد را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. تحلیلگران می‌گویند اونس طلا ممکن است در هفته پیش رو پس از شکست سطح ۱۸۳۵ دلاری به سمت مرز ۱۹۰۰ دلار شروع به حرکت کند؛ زیرا سرمایه‌گذاران منتظرند بانک مرکزی آمریکا برنامه تعدیل خرید ماهانه اوراق قرضه را عقب بیندازد.

اونس جهانی طلا افزایش یافت و به ۱۸۲۰ دلار رسید، اما در روز شنبه با کمی کاهش همراه شد و همین موضوع باعث شد قیمت طلا و سکه روند کاهشی را در بازار روز ۱۳شهریور ثبت کند. قیمت دلار که یکی از عوامل موثر در روند قیمت سکه و طلا است در بازار روز شنبه با روند کاهشی همراه بود و به مرز ۲۷ هزار تومان نزدیک شد؛ همین موضوع یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت طلا و سکه در بازار بود.

مذاکرات در ۳۰شهریور دوباره آغاز می‌شود که همین مساله سیگنال مهمی برای بازار‌ها محسوب می‌شود. باید دید واکنش قیمت دلار به شروع دور جدید مذاکرات و حواشی احتمالی آن چه خواهد بود؟

قیمت طلا در پایان معاملات روز جمعه بالای مرز حساس ۱۸۲۰ دلار و روی رقم ۱۸۲۸ دلار قرار گرفت. پایداری طلا بالای مرز ۱۸۲۰ دلار مهم است و باعث شکل‌گیری انتظارات افزایشی در بازار می‌شود، با این وجود قیمت سکه در شروع معاملات امروز تغییرات منفی را نسبت به ظهر پنج‌شنبه به ثبت رساند و روی ۱۱ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان قرار گرفت. با در نظر گرفتن قیمت ۲۷ هزار و ۱۸۰ تومان برای دلار اندازه حباب قیمتی سکه ۲٫۲۴ درصد به دست می‌آید.

قرار نگرفتن نرخ ارز بالای کانال ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان باعث شد انتظارات افزایشی در بازار سکه قدری ضعیف شوند و حتی قیمت سکه به رشد قیمت طلای جهانی واکنش نشان ندهد. قیمت سکه امامی در ادامه باز هم کاهش یافت و در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۱۱ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان قرار گرفت.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده