تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۳۵
بازدید: ۳۵۹
کد خبر: ۲۲۵۸۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خوزستان می‌تواند به پل صادرات کشور تبدیل شود

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به ویژگی‌ها و پتانسیل‌های جغرافیایی متعدد استان خوزستان، معتقد است: این استان به لحاظ داشتن مرز‌های آبی و خاکی متعدد با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس نه تنها می‌تواند سهم درآمد‌های خود را در اقتصاد از جمله صادرات کشور تقویت کند بلکه قادر است به پل صادرات کشور تبدیل شود.

به گزارش می‌متالز، عبدالله شماخته به ضرورت توجه به مزیت‌های بومی و اقلیمی استان‌های مختلف کشور در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی تاکید و تصریح کرد: اساساً صنعت برای رشد و پویایی به آب نیاز دارد؛ به همین دلیل صنایع کشور را باید در مناطقی مانند استان‌های خوزستان، بندرعباس، بوشهر و همچنین بندر چابهار و ... گسترش داد.

وی افزود: در حالی که خوزستان با پنج رود بزرگ، یک‌سوم کل آب مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند، مردم آن از آب شیرین و شرب سالم محرومند و تامین آب کشاورزی در این استان به یک معضل بزرگ تبدیل شده که این مشکلات ناشی از بی‌تدبیری در امور طی سال‌های اخیر بوده است.

شماخته ادامه داد: در این سال‌ها برخی از مسئولان با لابی‌گری‌های غیرکارشناسانه، آب استان را به کویر مرکزی هدایت کردند که این اقدامات نه‌ تنها جایی را آباد نکرد بلکه شرایط کشاورزی و صنعت خوزستان را نیز به مرز هشدار رساند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: اگر سیاست‌های متخذه در بخش اقتصاد درست و منطقی باشد، خوزستان می‌تواند به تنهایی بار زیادی از اقتصاد ایران را به دوش بکشد و آن را به پویایی و رونق برساند.

وی یادآور شد: وجود چهار فرودگاه اهواز، آبادان، دزفول و ماهشهر که دو تا آن‌ها بین‌المللی است، داشتن راه‌آهنی که جنوب کشور را به شمال و شمال غرب متصل می‌کند، راه‌های زمینی متعدد به استان‌های دیگر، بهره‌مندی از سه بندر بزرگ ماهشهر، شادگان و خرمشهر و اتصال به آب‌های آزاد جهان، وجود دو مرز خاکی شلمچه و چذابه، ظرفیت‌هایی کوچکی نیستند که بتوان به راحتی و با بی‌تفاوتی از کنار آن‌ها گذشت.

شماخته در پایان تاکید کرد: بسیاری از مردم و کارشناسان اقتصادی امیدوار و مطمئن هستند که دولت آقای رئیسی به استان خوزستان توجه ویژه خواهد کرد تا ضمن گسترش زیرساخت‌ها و زیربنا‌ها و رفع معضلات، صادرات استان نیز رونق بگیرد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده