تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۳۵۰۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک فعال اقتصادی:

سرمایه‌گذاری روی مزیت‌های بومی، شرط موفقیت در بازار جهانی است

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه سرمایه‌گذاری روی مزیت‌های بومی، شرط موفقیت در بازار‌های جهانی است، گفت: در رقابت اقتصادی، کشوری می‌تواند به موفقیت برسد که در مرحله اول روی پتانسیل‌ها و داشته‌های نسبی و تبدیل آن به مزیت‌های رقابتی سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش می‌متالز، علی نقیب روز یکشنبه با اشاره به اینکه هر کشوری ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی محدودی دارد، افزود: موضوع صادرات اقلام و خدمات تولید شده ایرانی و یافتن بازار‌های جدید به سایر کشورها؛ یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که تحقق آن به‌طور موازی با تولید، در نهایت باعث رونق تولید و بهبود وضعیت معیشتی ایرانیان خواهد شد.

وی اظهار داشت: ایران به لحاظ جغرافیایی در یکی از بهترین موقعیت‌های مکانی جهان قرار گرفته لذا باید سهم اقتصادی آن متناسب با جایگاه جغرافیایی و اعداد و ارقام اعلام شده باشد، اما بنابه دلایل گوناگون سهم واقعی ایران از صادرات به کشور‌های همسایه هرگز متناسب با ظرفیت‌ها، پتانسیل ها، جمعیت و... نبوده است.

نقیب ادامه داد: به عنوان نمونه ایران کشوری است که پتانسیل بالایی در تولید انواع شوینده دارد. در واقع در این صنعت، هم نیروی انسانی متخصص و کاربلد در کشور داریم و هم شرکت‌های بزرگی در آن فعال هستند. از طرف دیگر، مواد اولیۀ این شوینده‌ها عمدتاً برش‌های نفتی است که خوشبختانه در این زمینه نیز نیازی به واردات احساس نمی‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت این صنعت یکی از مزیت‌های با ارزش افزوده بالای کشور در بخش تولید و صادرات است که می‌توان بر مبنای آن بازار کشور‌های همسایه و منطقه را پوشش داد.

این صادرکننده با اشاره به نقش مهم حمایت‌های دولتی در بازاریابی و حفظ بازار، ادامه داد: در کشور‌های دیگر، حمایت‌های خوبی در بخش‌های مختلف از جمله تعرفه‌ها و مشوق‌های صادراتی وجود دارد که سبب ترغیب تولیدکنندگان به حضور بیشتر در بخش صادرات و در نتیجه ارزآوری بالاتر می‌شود، اما در حال حاضر هیچیک از این حمایت‌ها در ایران وجود ندارد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر لزوم و اهمیت مبادلۀ تجاری با کشور‌های همسایه، اظهار داشت: این امر تنها مختص به ایران نیست بلکه همۀ کشور‌های دنیا در گام نخست مایل به تجارت با کشور‌های همسایه هستند چرا که این مهم توجیه اقتصادی دارد.

نقیب تصریح کرد: در این نوع مراوده، چون هزینه‌هایی مانند حمل و نقل و نگهداری کالا کاهش چشمگیری دارد و از سوی دیگر، کشور واسطه‌ای وجود ندارد، قدرت رقابت محصولات افزایش می‌یابد و در نتیجه ریسک به همان میزان کاهش خواهد یافت.

وی در انتها تاکید کرد: در رقابت اقتصادی، کشوری می‌تواند به موفقیت برسد که در مرحله اول روی مزیت‌های نسبی و تبدیل آن به مزیت‌های رقابتی سرمایه‌گذاری کند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده