تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۴
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۲۶۰۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

خصوصیات سبد سهام ویژه و معرفی چهار صنعت مقبول برای شرایط فعلی بورس

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به خصوصیات سبد سهام ویژه این روز‌های بازار، چهار صنعت مقبول و مناسب با شرایط فعلی پیشنهاد داد که ریسک پرتفوی افراد را کاهش می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، مهدی میرزایی درخصوص اینکه سبد سهام ویژه این روز‌های بازار باید چه خصوصیاتی داشته باشد گفت: این روز‌ها بازار روند رو به رشدی در پیش گرفته و به جلو می‌رود، اما این موضوع می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای برخی از افراد که نسبت به بازار شناخت کافی ندارند، شود.

وی افزود: یکی از مواردی که بطور متعدد مشاهده شده این است که سرمایه گذاران در چنین وضعیتی به طور معمول پرتفوی را به یک تا دو سهم محدود می‌کنند و در دامنه محدود سرمایه گذاری می‌کنند که یک خطای مشهود است. زیرا به محض اصلاح بازار به هر دلیلی ممکن است آن سهم کامل ریزش کند و کل سرمایه فرد از بین برود. برای همین منظور در چنین وضعیتی لازم است بین گروه‌های مختلفی از صنایع سرمایه گذاری شود.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: افراد برای شکل گیری یک سبد سهام بهینه و مناسب باید از صنایع مختلف و شرکت‌هایی که به نظر می‌رسند با توجه به شرایط بازار وضعیت مناسب تری دارند برای سرمایه گذاری انتخاب کنند تا در صورتی که یک صنعت آسیب دید بقیه صنایع بتوانند پرتفوی فرد را حفظ کنند. افراد برای چیدمان پرتفوی در شرایط حال حاضر نباید زنجیره‌ای عمل کنند. زیرا برخی از سهام و صنعت‌ها به یکدیگر وابستگی دارند و ممکن است با اصلاح یکی، دیگری نیز وارد اصلاح شود.

میرزایی عنوان کرد: با توجه به وضعیت و شرایط، سیمانی‌ها و صنایعی که وابستگی به دلار دارند، می‌توانند برای شرایط حال حاضر بازار مفید‌تر باشند. دلیل نام بردن صنعت سیمان به سبب آزادسازی است که در قیمت‌ها رخ داده و از سوی دیگر صنعت ساختمان که با توجه به طرح‌های اعلام شده چشم انداز مناسبی دارد. صنایع فلزات اساسی و پتروشیمی نیز جز صنایع دلار محور هستند که جذابیت‌ها را همیشه داشتند.

وی اضافه کرد: در مجموع پرتفوی بهینه و مطلوب با شرایط این روز‌های بازار، پرتفویی است که در آن چند صنعت مختلف با توجه به شرایط از صنایعی که از محدودیت کمتری برخوردار هستند، باشد و البته تا حدودی نیز به دلار وابستگی داشته باشند. در حال حاضر عمدتا سهام شاخص ساز مانند شستا، ملی مس، پتروشیمی‌ها و ... در حال رشد و جهت دهی به بازار هستند، اما استراتژی مطلوب این است که فقط برای روی این سهام سرمایه گذاری نشود و سهم‌های کوچک بنیادی نیز در نظر گرفته شود تا ریسک پرتفوی افراد کاهش پیدا کند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده