تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۸
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۲۶۰۱۰
سرویس خبر : انرژی

تعرفه برق ۷ درصد اضافه شد

‌می‌متالز - یاقوتی تاکید کرد: تعرفه برق تنها سالی یکبار تغییر می‌کند که از سال ۹۶ به بعد این میزان برای همه سالانه ۷ درصد بوده است.

به گزارش می‌متالز، عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با بیان اینکه براساس مجوزات قانونی از سال ۱۳۹۶ به بعد، سالانه تنها ۷ درصد به قیمت برق اضافه می‌شود، گفت: مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند، اندکی بیشتر متحمل هزینه و ۱۶ درصد به تعرفه آن‌ها اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه الگوی مصرف در هر منطقه براساس شرایط جغرافیایی و دمایی متفاوت هست و در مجموع مبنایی است که میزان مصرف، براساس آن تنظیم می‌شود افزود: الگوی مصرف برق در مناطق عادی کشور ۳۰۰ کیلووات ساعت است که این میزان برای استفاده از وسایلی مانند یخچال و فریزر، روشنایی، صوتی و تصویری و سیستم سرمایشی کافی است.

یاقوتی با اشاره به این که ۴۰ درصد از برق خانوار‌ها در بخش سرمایشی و ۳۰ درصد توسط یخچال و فریزر مصرف می‌شود گفت: الباقی برق در یک منزل مسکونی در بخش روشنایی، سیستم‌های صوتی و تصویری و... مصرف می‌شود.

وی با بیان این که ۸۶ درصد از مشترکان برق الگو‌های تعیین شده را رعایت می‌کنند، افزود: ۱۴ درصد از مشترکان جزو گروه‌های پر مصرف هستند، اما از این میان نیز تنها ۲ درصد مشترکانی اند که دو برابر الگو مصرف برق دارند.

وی گفت: راه‌های ساده‌ای برای کاهش مصرف برق وجود دارد که به طور مثال قرار دادن کولر‌های گازی روی دمای ۲۵ درجه و یا استفاده از دور کند کولر‌های آبی می‌تواند مصرف را به شدت کاهش دهد. همچنین خاموش کردن سیستم‌های صوتی و تصویری به جای قراردادن آن‌ها در حالت آماده به کار (استندبای) و تنظیم زمان پخت و پز به زمان‌های خنک شبانه روز که باعث کاهش تولید گرمایش در منزل می‌شود، می‌تواند مصرف را کمتر کند.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در خصوص بیمه مشترکان نیز با بیان اینکه ماهانه ۱۰۰ تومان از مشترکان (شهری)، ۵۰ تومان از مشترکان روستایی و یکهزار تومان از مشترکان تجاری به عنوان بیمه دریافت می‌شود، اظهار کرد: انتخاب شرکت بیمه گر براساس قانون به صورت مناقصه انجام می‌شود که فرایند تعریف شده‌ای دارد و در سال جاری یکبار مناقصه انتخاب شرکت بیمه گر برگزار شد که برنده‌ای نداشت، اما برای بار دوم این مناقصه برگزار شده است که پاکات آن در هفته جاری بازگشایی می‌شود و امیدواریم که با انتخاب شرکت بیمه گر، روند پرداخت‌ها آغاز و تا پیش از آبان ماه همه خسارت‌ها به مشترکان پرداخت شود.

یاقوتی تصریح کرد: شرکت توانیر به منظور ثبت و نگهداری سوابق مشترکانی که دچار خسارت شده اند، اقدام به راه اندازی سامانه‌ای به نام بیمه حوادث مشترکین کرده است که مشترکان می‌توانند از طریق از طریق آدرس https://bime.tavanir.org.ir اقدام به ثبت موارد کنند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده