تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۲۶۰۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سیاست‌های حمایتی فدرال رزرو همچنان ادامه می‌یابد؟

تغییر ریل اشتغال آمریکا

‌می‌متالز - گزارش اشتغال وزارت کار ایالات متحده در ماه آگوست، فاصله‌ای ناامیدکننده از پیش‌بینی‌ها داشت. روز شنبه وزارت کار، گزارش اشتغال ماه آگوست را منتشر کرد که خبر از ایجاد ۲۳۵ هزار شغل جدید و رسیدن نرخ بیکاری به ۲/ ۵ درصد داشت. در حالی که انتظار کارشناسان اختلافی ۵۰۰ هزارتایی با داده‌های منتشر شده داشت. این گزارش می‌تواند برنامه کاهش سیاست‌های حمایتی فدرال رزرو را به تاخیر بیندازد. جروم پاول در اواخر آگوست در نشست جکسون هول، زمان کاهش سرعت خرید دارایی‌ها را به بهبود اقتصاد منوط کرد که این گزارش، امید چندانی برای بهبود اقتصاد آمریکا ایجاد نمی‌کند.

 ترمز اشتغال کشیده شد

به گزارش می‌متالز، گزارش اشتغال آمریکا روز شنبه منتشر شد. داده‌های اشتغال وزارت کار آماری ناامیدکننده از اقتصاد ایالات متحده در ماه آگوست داد. در حالی که اقتصاددانان داو‌جونز در این ماه ۷۵۰ هزار استخدام جدید را پیش‌بینی می‌کردند، داده‌ها نشان داد که در این ماه تنها ۲۳۵ هزار شغل جدید اعلام شد. برآورد‌ها از نرخ بیکاری، اما با کاهشی ۲/ ۰ درصدی، به ۲/ ۵ درصد رسید. در مجموع ماه آگوست، بدترین آمار را از ماه ژانویه ثبت کرد. اما در سال جاری میلادی به طور میانگین به صورت ماهانه ۵۸۶ هزار شغل جدید ثبت شده است.

با افزایش ترس از همه‌گیری و افزایش موارد ابتلا به کووید، بهبودی اقتصاد بار دیگر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. این گزارش ضعیف می‌تواند سیاست‌های فدرال رزرو را تحت تاثیر قرار دهد. سیاست کاهش محرک‌های اقتصادی از زمان شیوع کووید-۱۹ در ۲۰۲۰ اجرا شد و پاول در نشست جکسون هول، تعدیل این سیاست‌ها را منوط به ادامه روند بهبود اشتغال خواند. این گزارش می‌تواند فدرال رزرو را مجبور به تاخیر در اجرای برنامه کاهش سرعت خرید دارایی‌ها و اوراق قرضه کند. این یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای از ماه جولای برای اقتصاد آمریکا به حساب می‌آید. در ماه جولای، یکی از امیدوارکننده‌ترین گزارش‌های اشتغال برای آمریکا منتشر شد که نشان از ایجاد ۹۴۳ هزار شغل جدید داشت و کارشناسان اقتصادی را برای ترمیم اقتصاد امیدوار کرده بود. دانیل ژائو، اقتصاددان ارشد در Glassdoor می‌گوید: ترمز بهبود بازار کار در ماه آگوست با یک نمایش ناامیدکننده کشیده شد. این گزارش یادآوری می‌کند که کرونادلتا همچنان یک فاکتور مهم به شمار می‌رود و آینده اقتصاد را تا حدی کنترل می‌کند. در این میان اما، دستمزد‌ها همچنان پرشتاب حرکت می‌کنند. نرخ دستمزد‌ها در ماه آگوست ۶/ ۰ درصد افزایش یافت و رشد سالانه دستمزد‌ها رشدی ۳/ ۴ درصدی داشت. در حالی که برآورد‌ها رشد ماهانه ۳/ ۰ درصدی و رشد سالانه ۴ درصدی را نشان می‌دادند.

گزارش اشتغال زیر ذره‌بین

گزارش اشتغال وزارت کار آمریکا در ماه‌های قبل نشان می‌داد که در حوزه خدمات اوقات فراغت و هتل‌داری، در ۶ ماه قبل از آگوست، ۳۵۰ هزار شغل ایجاد شد، اما در این ماه ۴ هزار و ۳۰۰ نفر در این حوزه بیکار شدند. در عوض در حوزه خدمات حرفه‌ای و تجاری در ماه آگوست ۷۴ هزار موقعیت شغلی جدید ایجاد شد. در حوزه‌های حمل‌و‌نقل و انبارداری ۵۳ هزار شغل و در زمینه آموزش خصوصی ۴۰ هزار موقعیت شغلی ایجاد شد. خدمات تولیدی و سایر خدمات نیز سهمی ۳۷ هزارتایی از اشتغال ماه آگوست داشتند. اما در حوزه خرده‌فروشی ۲۹ هزار نفر موقعیت‌های شغلی خود را از دست دادند. افزایش مجدد موارد ابتلا به کرونا در آمریکا منجر به اختلال پیش‌رو در بازار نیروی کار ایالات متحده شد. با افزایش نگرانی‌ها به ابتلا به ویروس، انگیزه بخشی از نیروی کار فعال اقتصاد در آمریکا برای ادامه فعالیت‌ها کاهش یافت و باعث ایجاد اختلال در عرضه نیروی کار شد. بنگاه‌ها نیز با وجود شرایط نااطمینانی، انگیزه‌ای برای استخدام نیروی جدید ندارند و تقاضای چندانی برای نیروی کار ایجاد نمی‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده