تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۶
بازدید: ۳۳۶
کد خبر: ۲۲۶۱۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد:

آیا خودروسازان در جاده بورس سبقت می‌گیرند

‌می‌متالز - وزن و ارزش شرکت‌های سیمانی در بازارسرمایه بیش از ۱۰۶ همت بوده و سودسازی ۸ همتی را هم برای سهامداران داشته است اما؛ برخی اتفاقاتی که در این حوزه رخ داد توانایی این را دارد که مجموع صنعت را به طور کامل، متحول کند.

به گزارش می‌متالز، محمدحسین مجیدی در خصوص وضعیت بازارسرمایه اظهارکرد: تصور بر آن بوده که بورس شاید در کوتاه مدت کمی خنثی باشد اما؛ با گذشت زمان انتظار رشد قیمت‌ها و شکسته‌شدن مقاومت روانی بازارسرمایه وجود دارد و در بسیاری از صنایع حاضر در بورس، بازاری پویاتری را در شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به صنعت سیمان اضافه کرد: وزن و ارزش شرکت‌های سیمانی در بازارسرمایه بیش از ۱۰۶ همت بوده و سودسازی ۸ همتی را هم برای سهامداران داشته است اما؛ برخی اتفاقاتی که در این حوزه رخ داد توانایی این را دارد که مجموع صنعت را به طور کامل، متحول کند.

مجیدی با اشاره به شعار یک میلیون مسکن، افزود: با احتساب آنکه کارشناسان اجرایی و عملیاتی درخصوص تحقق این شعار نکات کلیدی را مطرح می‌کنند، ولی با این حال، اجرایی شدن نیمی از این طرح نیز تقاضای مصرف به‌خصوص سیمان را در کشور افزایش خواهد داد بنابراین با توجه به سنگینی وضعیت قطعی‌ها «گاز و برق» که بر گرده این صنعت قرار دارد، تولید کلینکر را تحت‌الشعاع قرار داده و روند آن را کاهشی کرده است؛ از سوی دیگر، عدم شفافیت در صورت‌وضعیت آزادسازی قیمت‌ها نیز باید تعیین‌تکلیف شود، زیرا قبل از ورود به بورس‌کالا کیسه‌های سیمان با نرخ‌های بالایی معامله می‌شود اما؛ با ورود سیمان به بورس‌کالا قیمت‌ها با کاهش همراه شد، پس چنین موضوعاتی می‌تواند تاثیر مثبتی بر این بازار بگذارد.

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه در خصوص وضعیت خودرویی‌ها در بورس نیز گفت: متاسفانه خودروسازان کاملا زیانده هستند و قریب به ۲۰ همت زیان را با خود یدک می‌کشند؛ علت این مساله ساختار مالی و ساختار هزینه‌زایی بوده که در این شرکت‌ها ریشه‌دوانده و باعث شده که بهره‌وری در این صنعت نامحرم و بیگانه باشد و حمایت‌های بی‌جا نیز نه‌تن‌ها مُسکن مقطعی نبود بلکه کاملا مانند تقویتی برای زیان‌سازی عمل کرد.

وی اظهارکرد: تعرفه‌گذاری‌های طولانی مدت باعث عدم رقابت‌پذیری و بهره‌وری شده و اگر سیاست‌گذار کلان در راستای منفعت خودروسازان می‌خواهد گام بردارد، حتما باید در راستای اصلاح ساختار مالی و اداری شرکت‌های خودروساز گام بردارد.

مجیدی نقش خودروسازان در بورس را به‌گونه‌ای دیگر تصویرسازی کرد و اذعان داشت: خودروسازان در بورس به اصطلاح، خوش‌معامله و تکنیکال پذیر هستند و اخبار متفاوتی می‌تواند باعث رشد این صنعت شود؛ خودرویی‌ها بیش از ۵۸درصد از کف خود رشد داشته‌اند اما؛ از نظر بنیادی در کوتاه مدت انتظار رخ دادن اتفاقی خاص و چشمگیر وجود ندارد مگر آنکه با آزادسازی قیمت‌ها، این صنعت با چنین شوک‌هایی تغییر روند دهد.

این کارشناس بازارسرمایه در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با سیاست‌گذاری صحیح، به سوی کاهش تعرفه خودرو گام برداریم تا منفعت واقعی نصیب خودرویی‌های بورسی شود.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده