تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۸
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۲۶۲۵۶
سرویس خبر : انرژی

شبکه برق آمریکا در خطر خرابی فاجعه بار در آینده است

‌می‌متالز - خاموشی‌های طولانی مدت اخیر در ایالت لوئیزیانا پس از طوفان آیدا هشداری است که نشان می‌دهد شبکه برق آمریکا بسیار آسیب‌پذیر است و خطر خرابی فاجعه بار در آینده وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، خاموشی‌های طولانی مدت در ایالت لوئیزیانا پس از طوفان آیدا یادآور این موضوع است که اگر در آینده خدمات بیشتری مانند خودرو‌های برقی به شبکه برق آمریکا وابسته باشند، این شبکه باید مقاوم‌تر و قابل اطمینان‌تر شود.

شبکه برق آمریکا در حال حاضر طیف گسترده‌ای از خدمات انرژی را در خانه ها، ادارات و کارخانه‌ها از جمله گرم کردن، تهویه مطبوع، آشپزی، منجمدسازی و انرژی برق، ارائه می‌کند.

این شبکه همچنین در قلب مجموعه‌ای از شبکه‌های مهم دیگر از جمله تامین نفت و گاز، آب و فاضلاب، حمل و نقل، ارتباطات، ایمنی عمومی و مراقبت‌های بهداشتی قرار دارد که بدون آن نمی‌توانند به درستی کار کنند.

در آینده، شبکه برق آمریکا به احتمال زیاد مسوول ارائه خدمات انرژی بیشتری خواهد بود چرا که سیاست گذاران تلاش می‌کنند بسیاری از خدمات انرژی دیگر را در راستای استراتژی به صفر رساندن انتشار گاز‌های گلخانه ای، برقی کنند.

اما سیاست گذاران آمریکا با عجله خود برای برقی کردن کل شبکه‌های انرژی، ممکن است در صورت قطع برق طولانی مدت در مناطق وسیعی از این کشور، ناخواسته آسیب‌پذیری اقتصاد و جامعه را افزایش دهند.

بر اساس این گزارش، در آینده به جای چندین شبکه متصل به هم، اما جداگانه برای برق، گاز، نفت و حمل و نقل، فقط یک شبکه یکپارچه وجود خواهد داشت که آسیب‌پذیری آن را در برابر خرابی‌های فاجعه بار افزایش می‌دهد.

در حال حاضر، خاموشی‌ها موجب در دسترس نبودن برخی خدمات (مانند وسایل روشنایی و برقی) می‌شود با این حال ممکن است خانوار‌ها و مشاغل بتوانند از خدمات دیگر (مانند وسایل گرمایشی گازی و خودرو‌های بنزینی) استفاده کنند. اما در آینده، خاموشی‌ها می‌تواند همه خدمات انرژی را مختل کند.

تاب آوری شبکه‌

سیاست گذاران باید به قابلیت اطمینان شبکه برق توجه بیشتری داشته باشند و احتمال وقوع خاموشی‌ها را با تولید برق کافی و جذب شوک‌ها توسط شبکه، به حداقل برسانند. اما حتی در یک شبکه خوب، برخی از خاموشی‌ها اجتناب ناپذیر هستند، بنابراین سیاست گذاران نیز باید به انعطاف‌پذیری بیشتر توجه کنند، و اطمینان حاصل کنند که در صورت خرابی، شبکه به سرعت راه اندازی شود و پیامد‌های نامطلوب به حداقل برسد.

محققان طیف وسیعی از تهدید‌ها از جمله حملات سایبری، خشکسالی، زلزله، سیل، طوفان، کولاک، خطا‌های عملیاتی، حملات فیزیکی، گردباد، طوفان‌های خورشیدی، سونامی، فوران آتشفشان و آتش سوزی را شناسایی کردند. بیشتر اختلالات در شبکه برق معمولاً محلی هستند و فقط چند ساعت طول می‌کشد و نتایج به طور معمول ناخوشایند است نه بحرانی.

مصرف کنندگانی که برق برای آن‌ها یک نیاز حیاتی است مانند بیمارستان ها، ایستگاه‌های پلیس و نیروگاه‌های هسته ای، با نصب باتری یا ژنراتور‌های سوخت دیزلی، خود را برای خاموشی موقت آماده می‌کنند.

با این وجود، یک درصد از ژنراتور‌های دیزلی در نیروگاه‌های هسته‌ای هنگام نیاز خراب می‌شوند و ۱۵ درصد پس از ۲۴ ساعت کار مداوم از کار می‌افتند. ژنراتور‌های بیمارستانی نیز ۱۰ درصد از مواقع را کار نمی‌کنند. ژنراتور‌های خانگی حتی کمتر قابل اعتماد هستند.

اما خاموشی‌های طولانی مدت در مناطق گسترده بسیار بیشتر از آنچه اکثر کاربران تصور می‌کنند رخ می‌دهد و پیامد‌های بسیار جدی‌تری دارد.

خاموشی‌های گسترده

در ۴۰ سال گذشته، آمریکای شمالی شاهد چندین مورد خاموشی‌های سراسری بوده است که خدمات برق‌رسانی را به میزان حداقل ۱۰ هزار مگاوات برای مشترکین متوقف کرده است.

خاموشی‌های عمده شامل خاموشی شمال شرقی آمریکا در اوت ۲۰۰۳ (۷۰۰۰۰ مگاوات)، خاموشی ساحل غربی در اوت ۱۹۹۶ (۳۳۰۰۰ مگاوات)، طوفان ژئومغناطیسی کبک در مارس ۱۹۸۹ (۲۰۰۰۰ مگاوات)، طوفان یخی ایالات متحده/کانادا در ژانویه ۱۹۹۸ (۱۹۰۰۰ مگاوات) و طوفان سندی در اکتبر ۲۰۱۲ (۲۰۰۰۰ مگاوات) می‌شود. پس از خاموشی‌های گسترده و سراسری، برق بسیاری از مشترکین در عرض چند ساعت یا چند روز دوباره وصل شد، اما برخی از مشترکین یک ماه یا بیشتر بدون برق بودند.

در طوفان یخی ژانویه ۱۹۹۸، سه خط از چهار خط انتقال اصلی در منطقه مونترال از خط خارج شد و بسیاری از شهر‌ها پس از قطع نیروگاه تصفیه و ایستگاه‌های پمپاژ، منبع آب خود را از دست دادند.

مقامات پس از این حادثه گزینه‌هایی مانند تخلیه شهر یا انتقال ساکنان به اماکنی مانند استادیوم المپیک را در نظر گرفتند. اختلالات در زنجیره‌های تأمین غذا، حمل و نقل، ارتباطات و سایر فعالیت‌های اقتصادی برای هفته‌ها ادامه داشت.

خرابی‌های عظیم شبکه برق به طرز ناخوشایندی رایج است و می‌تواند صد‌ها هزار یا حتی میلیون‌ها مشترک را برای هفته‌ها بدون برق رها کند.

بر اساس این گزارش، در صورت انتقال بیشتر منابع انرژی (مانند بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی) از شبکه‌های دیگر به شبکه برق، پیامد‌ها در آینده حتی شدیدتر نیز خواهد شد.

اما اگر قرار است خدمات انرژی بیشتری به شبکه برق منتقل شود، باید برای نوسازی آن سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود تا احتمال خرابی کاهش یابد و اطمینان حاصل شود که خدمات به سرعت از سر گرفته می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده