تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۵۴
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۲۲۶۳۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بحران تجهیزات استخراج و کاهش شدید ظرفیت معدن

‌می‌متالز - نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در بخش واردات و تأمین ارز مورد نیاز تجهیزات استخراج مشکل داریم، گفت: دولت باید واردات ماشین‌آلات دسته دوم را تسهیل کند تا ظرفیت کاهش یافته در بخش معدن، جبران شود.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، سجاد غرقی در رابطه با تجهیزات مورد استفاده در معادن سنگ آهن کشور گفت: در حال حاضر، وضعیت ماشین‌های ناوگان معدنی به شدت فرسوده است و ما با یک بحران جدی در استخراج معادن مواجه هستیم و ظرفیت ماشین‌آلاتی که در کشور وجود دارد مشکلاتی عمده دارند.

وی اضافه کرد: اولین مشکل معادن در زمینه تجهیزات و ماشین‌آلات، عدم واردات تجهیزات دسته وم به کشور است. با توجه به نرخ ارز و تحریم‌ها، هزینه واردات به شدت بالا رفته و قیمت ماشین‌آلات تا حدی بالا رفته است که تأمین مالی آن‌ها برای همه استخراج‌کنندگان معادن مقدور نیست. از طرفی، قوانینی هم وجود دارند که مانع واردات تجهیزات دسته دوم می‌شوند.

نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: علی‌رغم بخشنامه‌هایی که برای نوسازی ماشین‌آلات مورد استفاده معادن صادر شده، این حرکات به کندی صورت می‌گیرد و یا الزامی بر استفاده از ماشین‌آلان ایرانی وجود دارد که بسیاری از تجهیزات مانند بولدوزر، دانتراک یا شاول در داخل کشور صورت نمی‌پذیرد.

غرقی عدم دسترسی معدنکاران به ارز صادراتی را علت دیگری برای بحران ماشین‌آلات معدنی دانست و گفت: با ممانعت‌هایی که برای صادرات وضع شده، وضعیت ماشین‌آلات معدنی به شدت بحرانی است و ما در حال حاضر، با ماشین‌آلات فرسوده، کم و گران کار می‌کنیم و این مسئله، ظرفیت بخش معدن را به شدت کاهش داده است.

وی درباره نحوه مواجهه با فرسایش ماشین‌آلات معادن تصریح کرد: اولین اقدامی که در نوسازی ماشین‌آلات باید انجام داد، آزادسازی واردات ماشین‌آلات دسته دوم بدون محدودیت است که بتوان ناوگان را تجهیز کرد و به ماشین‌آلات دسترسی داشت تا کاهش ظرفیت‌ها جبران شود.

نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران افزود: در بخش دیگر، باید در بلندمدت برنامه‌ای داشته باشیم تا بخشی از ماشین‌آلات را نوسازی کنیم و یا برای تولید دستگاه‌هایی که امکان تولیدشان در داخل کشور وجود دارد، زودتر اقدام کنیم و تجهیز ماشین‌آلات داخل کشور را تسریع ببخشیم، اما ضرورت واردات ماشین‌آلات دسته دوم نسبت به دیگر راه‌حل‌ها بیشتر است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده