تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۲۲۶۴۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مهندس جهانی مدیر معدنی مجتمع چادرملو خبر داد

افزایش ۱۰ درصدی تولید کنسانتره در ۵ ابتدایی سال

‌می‌متالز - مجتمع معدنی چادرملو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن کشور که نقش مهمی در زنجیره ارزش معدن تا شمش فولاد ایفا می‌کند، توانست میزان تولید کنسانتره خود را نزدیک به ۱۰ درصد افزایش دهد. این در حالی است که به دلایل مختلف از جمله قطعی برق کارخانه‌های زنجیره فولاد، بسیاری از معادن با کاهش تولید مواجه شده یا حداقل قادر به افزایش تولید بیش از برنامه نبوده‌اند.

به گزارش ‌می‌متالز، مهندس حمید جهانی مدیر معدنی مجتمع چادرملو با اعلام این خبر گفت: تولید کنسانتره در مجتمع معدنی چادرملو تا آخر مرداد به ۵ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۳۷۹ رسید که نسبت به سال گذشته ۹.۸ درصد و نسبت به برنامه ۲۵.۹۸ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: مجموع کنسانتره حمل شده از محل دپو و تولید نیز ۵ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۱۰۸ تن بوده که نسبت به سال گذشته ۲۲.۴۹ درصد افزایش داشته است این آمار نشان می‌دهد که نه تنها هر آنچه تولید شده بلکه دپوی کنسانتره هم فروخته شده و از منطقه به محل کارخانه‌های فولاد منتقل شده است.

مدیر مجتمع معدنی چادرملو با بیان اینکه افزایش تولید در سایه کاهش توقف‌ها و بالابردن کارکرد تجیهزات و ماشین‌آلات محقق شده است تصریح کرد: با همراهی همه پرسنل عملیاتی و ستادی شرکت توانستیم افزایش تولید را رقم بزنیم. با ادامه روند فعلی تولید پیش‌بینی می‌شود انشالله تولید کنسانتره در مجتمع معدنی چادرملو تا آخر شهریور ماه به ۶ میلیون تن برسد که در نوع خود یک رکوردشکنی دیگر و افتخاری جدید برای چادرملو به شمار می‌رود.

جهانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مجتمع معدنی چادرملو همچنین در مصرف آب هم ۱۴.۹۶ درصد کاهش داشته که نشان دهنده عملکرد خوب مجموعه است. میزان مصرف آب در این ۵ ماه، یک میلیون و ۷۴۹ هزار و ۸۷۱ مترمکعب بوده که با کار کردن روی پارچه‌های فیلتراسیون، کنسانتره خشک تری تولید کردیم، همچنین با بهبود عملکرد پمپ‌های برگشتی، آب برگشتی بیشتری گرفتیم.

وی منابع آب مورد نیاز مجتمع چادرملو را برشمرد و افزود: بخش دیگری از آب مورد نیازمان را از دشت سپیدان که حاوی نمک زیادی است می‌گیریم و بدین منظور سرمایه گذاری سنگینی روی دستگاه¬های تصفیه آب انجام دادیم و آب تصفیه شده را تبدیل به آب صنعتی کردیم که بخشی از آب مورد نیاز مجموعه ما را پاسخ می‌دهد. از سوی دیگر یک چاه صنعتی در منطقه به آباد داریم که با آب صنعتی دشت سپیدان مخلوط کرده و برای کارخانه مصرف می¬کنیم.

مدیر مجتمع معدنی چادرملو اضافه کرد: بخش دیگری از آب مورد نیاز خود را نیز از بازیافت آب مورد استفاده در کارخانه تامین می‌کنیم به این شکل که آب بعد از استفاده در کارخانه به حوضچه‌های بازیافت رفته و آب اضافه آن تا جایی که امکان دارد گرفته شده و لجن باقی مانده به سد باطله هدایت می‌شود تا این باطله را که حاوی ۲۰ تا ۲۵ درصد آهن با فسفر زیاد است را به کارخانه بازیافت ارسال کنیم. در این مرحله از این باطله‌ها کنسانتره تولید کرده و به فروش می‌رسانیم.

جهانی ادامه داد: بخش دیگری از آب مورد نیاز فضای سبز مجموعه را نیز از فاضلاب غیرصنعتی مجموعه گرفته و بعد از بازیافت آن، آب استحصالی را برای آبیاری فضای سبز و کود آن را برای فضای سبز استفاده می‌کنیم.

وی همچنین از افزایش میزان عملکرد کنسانتره آپاتیت در ۵ ماهه اول سال خبر داد و افزود: در این بازه زمانی بالغ بر ۳۶ هزار و ۱۸۷ تن آپاتیت تولید کردیم که این رقم در مقایسه با سال گذشته ۵۶.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. آپاتیت یک محصول فرعی است که در تولید کود شیمیایی مصرف دارد.

منبع: دنیای معدن

عناوین برگزیده