تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۵
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۲۲۶۷۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در ابتدای این هفته رخ داد؛

سقوط ادامه دار سنگ‌آهن و قراضه/ زغال سنگ از مرز ۲۵۰ دلار عبور کرد

می متالز - ارزیابی و نگاهی بر قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای فولادسازان نشان میدهد که سنگ‌آهن و قراضه همچنان در مدار نزولی قیمت قرار دارند، اما زغال سنگ با رشد قیمتی همراه بوده و مرز ۲۵۰ دلار را رد کرده است.

به گزارش می‌متالز، قراضه به عنوان ماده اولیه و مهم برای فولادسازان به شمار می‌آید. این محصول در ابتدای این هفته (۱۲ شهریور- ۳ سپتامبر) با کاهش قیمت همراه بود. به این شکل که قراضه وارداتی از امریکا با کاهش یک دلاری قیمت از ۴۵۰ دلار به ۴۴۹ دلار بر هرتن رسید؛ همچنین قراضه وارداتی از اروپا نیز با ریزش ۵ دلاری قیمت از ۴۴۵ دلار به ۴۴۰ دلار برهرتن قیمتگذاری شد و قراضه وارداتی از حوزه بالتیک نیز با افت ۵ دلاری قیمت از ۴۵۰ دلار هفته گذشته به ۴۴۵ دلار برهرتن رسید.

گفته میشود یکی از دلایل ریزش قیمت قراضه تقاضای متوسط از سوی تولیدکنندگان محصولات میانی و طویل است. در واقع عدم تقاضای کافی برای محصولات نهایی فولاد منجر به ریزش قیمت قراضه شده که در نهایت کاهش قیمت محصولاتی همچون میلگرد و مفتول و شمش فولاد را در برخی از بازار‌های منطقه به همراه داشته است.

در کنار قراضه مشاهده می‌شود که سنگ‌آهن به عنوان مهمترین ماده اصلی برای فولادسازان نیز با ریزش قیمتی این هفته را آغاز کرده است.

به این شکل که سنگ‌آهن با عیار ۵۸درصد با ریزش ۸ دلاری قیمت از ۱۲۴دلار برهرتن به ۱۱۶ دلار رسید و سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد نیز کاهش ۳ دلاری قیمت را تجربه کرد و بهای آن از ۱۴۸ دلار به ۱۴۵ دلار برهرتن رسید. همچنین بیشترین افت قیمت برای سنگ‌آهن با عیار ۶۵ درصد بود که با کاهش ۱۱ دلاری قیمت از ۱۷۵ دلار برهرتن به ۱۶۴ دلار رسید.

اما در این میان برخلاف سنگ‌آهن و قراضه که هردو هفته را با کاهش قیمت آغاز کردند، زغال سنگ به عنوان سوخت مهم برای فولادسازان با روش کوره بلند، با رشد قابل توجه ۲۷.۶ دلاری این هفته را شروع کرد و بهای زغالسنگ FOB استرالیا از ۲۲۵.۵ دلار به ۲۵۳.۱ دلار برهرتن رسید.

گفته میشود محدودیت عرضه برای زغال سنگ یکی از دلایل اصلی برای این افزایش قیمت است.

منبع: پایگاه خبری – تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده