تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۵۰
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۲۶۴۷۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
بنابر اعلام مدیرعامل سایپا:

تعهدات معوق سایپا در شهریور صفر شد / وعده تحویل بدون تاخیر محصولات

‌می‌متالز - مدیرعامل سایپا از صفر شدن تعهدات معوق خبر داد و گفت: در صورت تداوم شرایط مناسب فعلی، محصولات بروز و بدون تاخیر به مشتریان تحویل داده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، جواد سلیمانی از صفر شدن تعهدات معوق سایپا در شهریور خبر داد و گفت: تلاش می‌شود در صورت تداوم شرایط مناسب فعلی از این به بعد محصولات تولیدی به‌روز و بدون تاخیر به مشتریان تحویل داده شود. شرایط تولید و به تبع آن تحویل خودرو به مشتریان پس از دور جدید تحریم‌ها و نیز محدودیت‌های ناشی از کرونا با اختلال جدی مواجه شد، اما سایپا در عمل تحریم‌ها را در صنعت خودرو بی اثر کرده و در تلاش است از ماه جاری شرایط تحویل محصولات را به وضعیت سال‌های پیش از تحریم برگرداند.

وی افزود: صفر شدن تعهدات معوق و تحویل خودرو در زمان تعیین شده در قرارداد‌های فروش برای اولین بار در شرایط تحریمی صنعت خودرو اتفاق می‌افتد. متاسفانه تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید خودرو پس از اعمال تحریم‌های بین المللی با محدودیت‌هایی مواجه شد که شرایط شیوع ویروس کرونا نیز این مشکلات را تشدید کرد.

این مقام مسوول ادامه داد: در نتیجه این محدودیت‌ها، تولید خودرو در مقطعی کاهش قابل توجهی داشت که تناسب عرضه و تقاضا را از بین برد، اما با تلاش و خودباوری کارکنان صنعت خودرو و همراهی قطعه‌سازان، روند تولید به وضعیت مطلوب بازگشت و اهداف شوم کشور‌های متخاصم در توقف چرخ‌های تولید در صنعت راهبردی خودروسازی به نتیجه نرسید.

سلیمانی به خروج پراید از خط تولید نیز اشاره و عنوان کرد: در سال‌های گذشته پراید سهم قابل توجهی از تیراژ تولید سایپا را به خود اختصاص داده بود و انتظار می‌رفت با توقف تولید آن که یکی از برنامه‌های مهم در ارتقاء کیفی محصولات بود، تولید با افت تیراژ محسوسی مواجه شود، اما در کمتر از دو ماه محصولات جدید در خط تولید جایگزین پراید شد و حتی در پایان سال ۹۹ بدون پراید، تولید سایپا نسبت به سال ۹۸ افزایش یافت.

وی تصریح کرد: در بهمن سال ۹۷ و در نتیجه سوء مدیریت‌های گذشته و فشار تحریم ها، ۵۲۰ هزار تعهد در سایپا ایجاد شده بود که بیش از ۳۰۰ هزار تعهدِ آن سررسید و معوق شده بود و مشتریان در انتظار دریافت خودرو‌هایی بودند که از وقت تحویل آن زمان زیادی گذشته بود. از همان زمان با اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های کوتاه و بلندمدت در زمینه‌های تولید، فروش و مالی، روند رو به بهبود در فرآیند‌های گروه آغاز شد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن و تنها پس از چند ماه، تولید از ۶۰۰ دستگاه به بیش از ۲۰۰۰ دستگاه در روز رسید.

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه ۳۰۰ هزار تعهد سررسید شده و معوق به جا مانده از مدیریت‌های قبلی، معادل ۹ ماه تولید خودرو در سایت‌های تولیدی سایپا بود، گفت: با توجه به نیاز بازار و تلاش سایپا برای عرضه خودرو و جلوگیری از تشدید واسطه‌گری بصورت همزمان کاهش تدریجی تعهدات معوق نیز در دستور کار قرار گرفت و با وجود مشکلات متعدد ناشی از تحریم و کرونا، تعهدات معوق به صفر رسید و کل تعهدات نیز از ۵۲۰ هزار دستگاه معادل ۱۵ ماه تولید به ۱۷۰ هزار دستگاه که معادل ۵ ماه تولید است کاهش یافت.

سلیمانی درخصوص خودرو‌های CKD و برند مشترک نظیر ساندرو و برلیانس و ... که به دلایل بدعهدی شرکت‌های خارجی به هیچ وجه امکان تولید ندارند و طبق اعلام سازمان‌های ذی ربط، استاندارد‌های جدید را پاس نکرده و مجوز شماره‌گذاری هم دیگر ندارند، توضیح داد: تعداد بسیاری از مشتریان این خودرو‌ها با شرکت در طرح‌های تبدیل، حواله‌ها را به محصولات جاری تبدیل کرده و خودرو‌ها را تحویل گرفتند. تعداد محدودی از مشتریان هم که تاکنون اقدام به تبدیل خودرو نکرده اند در صورت اقدام به تبدیل در اسرع وقت، خودرو‌ها را تحویل می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه طبق ضوابط جاری، خودروسازان موظفند یک ماه پس از تاریخ تکمیل وجه نسبت به تخصیص شماره بدنه و صدور فاکتور فروش اقدام کنند، افزود: مشتریانی که تکمیل وجه کرده‌اند در صورت هرگونه تاخیر بیش از مدت مذکور، برای کسب اطلاعات از فرآیند و وضعیت خو‌درو می‌توانند با مرکز امور مشتریان سایپا با شماره ۰۹۶۵۵۰ تماس بگیرند تا در صورت بروز موارد استثناء، موضوع پیگیری و خودرو در روند تخصیص و تحویل قرار بگیرد. سامانه پرسش و پاسخ به سوالات هم از طریق سایت اینترنتی شرکت سایپا به نشانی www.saipacorp.com ایجاد شده و مشتریان می‌توانند با ثبت سؤالات، پاسخ‌های لازم را دریافت کنند. با توجه به برنامه‌های اعلام شده از سوی وزیر جدید صنعت، افزایش تیراژ تولید و تنوع‌بخشی به سبد محصولات در دستور کار قرار خواهد داشت.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده