تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۲۶۲۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آیا باید منتظر سقوط دوباره سهام خودرویی بود؟

‌می‌متالز - سهام خودروسازان بار دیگر مورد توجه معامله‌گران بورس تهران قرار گرفته‌اند. این یادداشت به‌سهام خودرویی به‌عنوان نمونه‌ای از رشد‌های بدون پشتوانه نگاه می‌کند تا تلنگری به‌توهم معامله‌گران زده باشد و احتمال زیان سنگین را در ذهن آن‌ها زنده کند.

به گزارش می‌متالز، شاید مهم‌ترین دلیل صعود اخیر سهام خودرویی را بتوان خاطرات شیرین فعالان بورس تهران از رشد‌های خیره‌کننده خودرویی در دوره‌های مشابه گذشته مطرح کرد و، اما اصلی این است که همه داستان خودرویی‌ها را تا نیمه‌راه (مسیر صعودی) در ذهن دارند و سقوط‌های سنگین که بعد از تشکیل‌حباب قیمتی در این نماد‌ها رخ داده است از اذهان پاک شده است. برای مثال در زمستان سال ۹۴ به‌دنبال اخبار برجامی و با چشم‌انداز رشد سودآوری شرکت‌های خودروساز به‌دنبال همکاری با شرکای فرانسوی (که البته تحلیل‌های کاملا اشتباه بود) سهام ایران‌خودرو رشد نزدیک به‌۲۰۰درصدی را تجربه کرد. این بخش برای عده‌ای خاطره‌ای شیرین است، اما برای بسیاری بخش تلخ ماجرا را یادآوری می‌کند. در پایان رشد‌های بی‌حساب و کتاب سهام خودرویی و از ابتدای سال ۹۵ ریزش عمومی سهام خودرویی آغاز شد و سهام ایران‌خودرو تا بیش از ۵۰ درصد از ارزش خود را در سال‌های بعد از دست داد. ارزش بازار سهام ایران‌خودرو در پایان سال ۹۴ به‌بیش از ۷ هزار میلیارد تومان رسید.

دوره دیگر قابل بررسی همین سال گذشته است که در آن از ابتدای سال ۹۹ سهام ایران‌خودرو رشد نزدیک به‌۷۰۰ درصدی داشت. طبیعتا هر کسی که در این رشد عجیب قیمتی سهامدار این شرکت بود از آن به‌نیکی یاد می‌کند، گرچه هیچ ایده‌ای از علت رشد و حباب سنگین قیمتی که در این سهم ایجاد شده بود نداشته باشد، اما لازم است اتفاقات بعد از آن را نیز مورد توجه قرار داد. سهام ایران‌خودرو همگام با دیگر سهام بازار از نیمه تابستان سال گذشته مسیر نزولی پرشتابی را در پیش گرفت و این‌بار در مدت زمان کمتری بیش از ۷۰ درصد از ارزش خود را از دست داد (از ۸۰۰ تومان به‌کمتر از ۲۰۰ تومان رسید). برای شخصی که در این دوره ۱۰۰ میلیون تومان در سقف تاریخی در این سهم سرمایه‌گذاری کرده باشد شاید تنها در نهایت ۳۰‌میلیون تومان از سرمایه وی باقی‌مانده بود.

حالا دوباره شاهد اشتیاق برای پیشروی در حباب قیمتی سهام خودرویی هستیم. دلیل تاکید بر حباب قیمتی این شرکت میزان زیان انباشته سنگین این شرکت است. برخلاف بسیاری از نابلدان و آماتور‌های بازار که به‌راحتی اسیر چنین دام‌های هیجانی در صعود سهام می‌شوند، این‌بار تمام افرادی که در قیمت‌های پایین‌تر سهام این شرکت را خریداری کرده‌اند، به‌خوبی با بهانه‌های واهی برای صعود این سهم آشنا هستند. چه به‌واسطه برجام یا به‌واسطه داغ‌شدن فضای عمومی بازار سهام این‌بار نیز عده‌ای در کمین نشسته که بار دیگر در قیمت‌های بالا این سهم را خالی کرده و همان خاطرات شیرین سود‌های رویایی را تکرار کنند و، اما در ادامه زیان برای افرادی باقی می‌ماند که بار دیگر چشم‌بسته اسیر چنین دامی شده‌اند.

ممکن است با توهم تسلط کافی بر معاملات این سهم یا دیگر نماد‌هایی از این دست که زیان‌های انباشته و وضعیت بسیار نامناسبی دارند، اما رشد قیمتی را در پیش گرفته‌اند، یک معامله‌گر را فریب دهد، اما زمانی‌که علت رشد مشخص نیست (غیرواقعی است) خط پایانی برای رشد نیز وجود ندارد و چه‌بسا مانند مسیر نزولی سال گذشته با قفل‌شدن سهم در صف فروش حتی فرصت خروج وجود نداشته باشد.

ایران‌خودرو، سایپا یا سایر سهام از این دست به‌این دلیل مورد اشاره هستند که می‌توانند فضا را برای زیان معامله‌گران فراهم کنند. آری هیچ‌کس نمی‌تواند احتمال ادامه رشد چنین نماد‌هایی را رد کند، اما در عین حال قطعا هر‌گونه اظهارنظری درباره زمان فروش و پایان رشد‌های حبابی نیز غیردقیق است و همین‌جاست که اتفاقا احتمال زیان را به‌شدت افزایش می‌دهد. در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ارزش بازار ایران‌خودرو اکنون حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است که از نظر دلاری همسان پایان سال‌۹۴ است؛ با این تفاوت که زیان انباشته این شرکت و این صنعت به‌دنبال تحریم و سیاست قیمت‌گذاری دستوری دولت چندین‌برابر شده است.

رهام آزادی/ کارشناس بازار‌های مالی

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده