تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۲۲۶۸۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بیت‌کوین به‌طور رسمی ارز قانونی السالوادور شد

تاج‌گذاری بیت‌کوین در السالوادور

‌می‌متالز - السالوادور به عنوان پیشگام، بیت‌کوین را رسما در این کشور قانونی کرد. سه ماه پس از تصویب پذیرش بیت‌کوین به عنوان ارز قانونی در نهاد قانون‌گذار این کشور، این قانون رسما اجرایی شد و اولین گام برای قانونی‌سازی ارز‌های دیجیتال در سراسر دنیا برداشته شد.

به گزارش می‌متالز، با این اقدام بیت‌کوین در کنار دلار آمریکایی ارز رسمی این کشور خواهد بود. روز دوشنبه رئیس‌جمهور بوکله طی توییتی اعلام کرد که ۲۰۰ بیت‌کوین دیگر به ارزش تقریبا ۲۱ میلیون دلار خریداری کرده‌اند و اکنون ۴۰۰ بیت‌کوین در اختیار دارند که این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

آیا پرده اصلی نمایش بوکله همین است؟

السالوادور کشوری کوچک در آمریکای مرکزی است که منبع درآمد اصلی آن تجارت با آمریکاست. این کشور در سال ۲۰۰۱ در پی تورم شدید و بحران اقتصادی، پول ملی خود به نام «کولون» را کنار گذاشت و دلار آمریکا را با هدف مقابله با تورم و افزایش تجارت با آمریکا به عنوان ارز رایج انتخاب کرد. در پی این سیاست، دولت السالوادور به طور کامل سیاست پولی خود را کنار گذاشت و از آن زمان تاکنون کنترل سیاست پولی این کشور بر عهده فدرال رزرو ایالات‌متحده است. بعد از این اتفاق بوکله با به قدرت رسیدن و با علاقه خود به ارز‌های دیجیتال، به دنبال نقطه عطف دیگری در اقتصاد کشور خود بود.

بیت‌کوین در ماه ژوئن تحت لایحه‌ای به نام «قانون بیت‌کوین» که توسط نایب بوکله، رئیس‌جمهور السالوادور به مجلس قانون‌گذار این کشور پیشنهاد شد، اولین گام برای قانونی شدن را برداشت. قانون بیت‌کوین، این ارز را در کنار دلار آمریکا به عنوان ارز رایج این کشور قرار می‌دهد. بوکله که در سال ۲۰۱۷ شهردار سن‌سالوادور، پایتخت این کشور بود، همواره علاقه خود را به ارز‌های دیجیتالی ابراز می‌کرد. اما با پیروزی بوکله در رقابت ریاست جمهوری، آغاز استفاده از بیت‌کوین در السالوادور از سال ۲۰۱۹ مورد آزمایش قرار گرفت. در روستای ساحلی ال‌زونته که یکی از جاذبه‌های این کشور آمریکای مرکزی است، در سال ۲۰۱۹ استفاده بیت‌کوین به‌طور آزمایشی انجام شد و به شکلی موفقیت‌آمیز توانست به اقتصاد آن کمک کند. این شهر توریستی که بعد از آغاز پاندمی کووید-۱۹ با مشکلاتی روبه‌رو شده بود توانست با کمک سرمایه‌گذاری بیت‌کوین از این مشکل رها شود. در همین راستا روز دوشنبه بوکله طی توییتی خرید ۲۰۰ بیت‌کوین دیگر را به ارزش ۲۱ میلیون دلار اعلام کرد. به نظر می‌رسد با توجه‌به روند اخیر صعودی بیت‌کوین و اقتصاد کوچک السالوادور، بوکله کار سختی برای پوشش تقاضا برای بیت‌کوین نداشته باشد.

طرح بوکله، اما با مخالفت‌هایی نیز روبه‌رو شد. بسیاری از افراد معتقدند که انتخاب بیت‌کوین به عنوان ارز رایج معاملات مشکل‌آفرین خواهد بود. دلیل آن نیز نوسانات شدید قیمتی است که می‌تواند انگیزه خریدار و فروشنده را تحت تاثیر قرار دهد. این اتفاق می‌توانست با انتخاب یک ارز قیمت ثابت مثل تتر به عنوان ارز رایج تا حد زیادی حل شود. اما به نظر می‌رسد در این انتخاب قدرت‌های سیاهی دست دارند. استیو هانکه، استاد اقتصاد در دانشگاه جان هاپکینز هشدار داده که استفاده بیت‌کوین به عنوان ارز رایج ممکن است اقتصاد را به طور کامل نابود کند و می‌گوید: مشخصاً نیرو‌های سیاهی پشت این موضوع هستند که می‌خواهند به واسطه بیت‌کوین دست‌شان را به دلار آمریکا برسانند. او معتقد است که با این اتفاق، السالوادور بهشت کشور‌های دارنده بیت‌کوین مثل چین و روسیه می‌شود تا بتوانند آن‌ها را نقد کنند.

افت‌وخیز ناشی از گزارش اشتغال

طلا بعد از تعدیل احساسات صعودی منتج از گزارش اشتغال ایالات‌متحده در ماه آگوست روز سه‌شنبه نزولی شد و تا ساعت ۲۰ به وقت تهران به ۱۷۹۷ دلار رسید. شاخص دلار آمریکا و بازده اوراق خزانه‌داری نیز به افت ارزش طلا دامن زد. شاخص دلار با ادامه روند صعودی این هفته خود با ۳/ ۰ درصد رشد به ۳/ ۹ واحد بازگشت و بازدهی اوراق خزانه آمریکا با رشدی ۰۴۱/ ۰ درصدی به ۳۶۳/ ۱ درصد رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده