تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۲۶۸۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد نرخ دلار در هفته‌ای که گذشت

‌می‌متالز - بررسی روند تحولات بازار ارز در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد شاخص ارزی در شش روز فعالیت صرافی‌ها، با نوسان در کانال بیست و شش هزار تومانی همراه بوده است.

به گزارش می‌متالز، این در حالی است که در بازار آزاد و معاملات غیررسمی، بهای دلار آمریکا به کانال بیست و هفت هزار تومانی هم رسید.

در این میان، در اولین روز هفته (شنبه سیزدهم شهریورماه ۱۴۰۰) میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا به مردم در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به رقم ۲۶۶۱۰ تومان رسید که نسبت به پایان هفته قبل تر، ۴۰ تومان ارزان‌تر شده بود.

اما در دومین روز هفته (یکشنبه چهاردهم شهریورماه ۱۴۰۰) این روند در صرافی‌های بانکی و مجاز تغییر کرد و هر اسکناس دلار آمریکا با رشد ۷۶ تومانی نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت ۲۶۶۸۶ تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته شد.

فعالان بازار ارز در سومین روز هفته (دوشنبه پانزدهم شهریورماه ۱۴۰۰) در حالی که اولین روز کاری بازار جهانی آغاز شده بود، شاهد ثبات بهای دلار در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور بودند و نرخ فروش دلار آمریکا همانند روز یکشنبه به قیمت ۲۶۶۸۶ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد.

اما معامله گران ارز در چهارمین روز هفته، شاهد تغییر مسیر دلار از ثبات نسبی به روند افزایشی بودند. به گونه‌ای که هم زمان با رشد نرخ دلار بازار آزاد در کانال بیست و هفت هزار تومانی، بهای دلار توسط بازارساز با افزایش همراه شد. این تغییر نرخ گذاری با هدف مدیریت تقاضای کاذب در بازار بود. بر این اساس میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور در معاملات روز سه شنبه شانزدهم شهریورماه ۱۴۰۰ به رقم ۲۶۷۳۷ تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه ۵۱ تومان گران‌تر شده بود.

این روند صعودی در پنجمین روز هفته (چهارشنبه هفدهم شهریورماه ۱۴۰۰) نیز تداوم یافت و این بار بهای فروش دلار آمریکا به متقاضی دریافت ارز در صرافی‌های بانکی و مجاز با افزایش ۶۳ تومانی نسبت به روز سه شنبه، به رقم ۲۶۸۰۰ تومان رسید.

در نهایت فعالان بازار ارز در ایستگاه پایانی هفته (پنجشنبه هجدهم شهریورماه ۱۴۰۰) نظاره گر رشد بیشتر شاخص ارزی بودند؛ به گونه‌ای که در پایان معاملات آخرین روز هفته، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به قیمت ۲۶۸۸۲ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز چهارشنبه، ۸۲ تومان افزایش داشت؛ بنابراین با پایان شش روز فعالیت بازار ارز در هفته منتهی به هجدهم شهریورماه، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های یاد شده، با افزایش ۲۳۲ تومانی نسبت به پایان هفته قبل تر، مواجه شد و در کانال بیست و شش هزار تومانی، رشد داشت.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده