تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۳۸
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۲۶۹۱۱
سرویس خبر : انرژی

مداخله بی‌سابقه چین در بازار جهانی نفت

‌می‌متالز - چین در یک اقدام بی‌سابقه در بازار جهانی نفت مداخله کرد و ذخایر خود را برای اولین بار با هدف کاهش قیمت این محصول استراتژیک، به فروش رسانده است.

به گزارش می‌متالز، چین در یک اقدام بی‌سابقه در بازار جهانی نفت مداخله کرد و ذخایر خود را برای اولین بار با هدف کاهش قیمت این محصول استراتژیک، به فروش رسانده است.

این اقدام در پی افزایش هزینه‌های انرژی در چین، نه تنها برای نفت بلکه برای زغال سنگ و گاز طبیعی، و کمبود برق در برخی استان‌ها که برخی از کارخانه‌ها را مجبور به کاهش تولید کرده، صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، تورم در چین نیز به سرعت در حال افزایش است و این موضوع یک دردسر سیاسی برای پکن است. قیمت نفت نیز افت کرد.

اداره ملی غذا و ذخایر استراتژیک چین پنجشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور از ذخایر عظیم نفت خود برای «کاهش فشار افزایش قیمت مواد اولیه» استفاده کرده است.

این اداره جزئیات بیشتری ارائه نکرد، اما منابع آگاه اعلام کردند که این بیانیه به میلیون‌ها بشکه نفت که دولت در اواسط ماه ژوئیه برای فروش ارائه کرده است، اشاره می‌کند.

به گفته آژانس ذخیره‌سازی چین، گردش «عادی» نفت خام در ذخایر دولتی این کشور «یک راه مهم برای ایفای نقش ذخایر در ایجاد تعادل در بازار است» و نشان می‌دهد که ممکن است به فروش بشکه‌های نفت خود ادامه دهد.

این آژانس همچنین گفت که عرضه «نفت خام ذخیره ملی» به بازار از طریق مزایده «عرضه و تقاضای بازار داخلی را بهتر تثبیت می‌کند».

چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان است و در دهه گذشته ذخیره عظیمی از این کالای استراتژیک را ایجاد کرده است. این ذخیره با ذخایر استراتژیک نفت موسوم به SPR، که در ایالات متحده و اروپا نگهداری می‌شود و فقط هنگام قطع شدن عرضه و جنگ استفاده می‌شود، متفاوت است. با این حال، چین اعلام کرده است که مایل است از ذخایر خود برای تأثیرگذاری بر بازار استفاده کند.

باب مک نالی، مشاور ارشد سابق سیاست کاخ سفید که اکنون مدیریت گروه راپیدان Rapidan Energy Group، یک شرکت مشاوره‌ای در واشنگتن را برعهده دارد، می‌گوید کاملاً واضح است که اقدام چین برای استفاده از ذخایر خود به منظور کاهش قیمت نفت برای پالایشگاه‌های داخلی است.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که تورم درب کارخانه چین به بالاترین حد خود در ۱۳ سال گذشته رسید و تنها یک ماه پس از آنکه کاخ سفید به طور علنی از اوپک درخواست کرد نفت بیشتری را در میان افزایش قیمت بنزین در آمریکا تولید کند.

روی هم رفته، اقدامات پکن و واشنگتن نشان می‌دهد که دو مصرف کننده بزرگ انرژی جهان یعنی چین و آمریکا، بشکه‌ای ۷۰ تا ۷۵ دلار را خط قرمز قیمت نفت می‌دانند.

طوفان ایدا همچنین بخش زیادی از تولید نفت آمریکا را از بین برده و بر عرضه نفت به شرکت یونپک چین تأثیر گذاشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده