تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۴
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۲۲۷۰۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
«می متالز» گزارش می‌دهد:

توسعه اقتصادی به موازات توسعه اجتماعی، «تجلی» پروژه‌های معدنی را متحول می‌کند

‌می‌متالز - توسعه هرچه بیشتر در بخش معدن و افزایش بهره برداری از ذخایر معدنی می‌تواند در کنار بهبود وضعیت اقتصادی به توسعه اجتماعی منجر شود. امروز شرکت پروژه محور «تجلی» این موضوع را با فرمول جدیدی اجرا می‌کند.

به گزارش می‌متالز، در سال‌های اخیر تامین نقدینگی برای اجرای پروژه‌ها و طرح‌های توسعه معدنی یکی از مشکلاتی بوده که زمان اجرا را طولانی و برخی موارد را از توجیه اقتصادی خارج کرده است.

وضع تحریم ها، تحرک معدنی‌ها در فضای بین الملل را دشوار کرد همین موضوع توانست میزان درآمد‌های ارزی را که بخشی از آن صرف توسعه می‌شود را کاهش دهد. هرچند در سال‌های اخیر شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی با استفاده از دانش بومی و افزایش بهره وری و نهایتا کاهش قیمت تمام شده سعی داشتند تا قدرت رقابتی خود در بازار‌های صادراتی را افزایش دهند، اما همچنان تامین نقدینگی به ویژه در حوزه هزینه‌های ارزی دشوار است.

این در حالی است که بخش صنایع فلزی در سال‌های اخیر به جهت جبران درآمد‌های نفتی، حضور خود در بخش صادرات را افزایش داده است، اما با نزدیک شدن افق ۱۴۰۴ باید تولیدات در حوزه‌های مختلف معدنی و صنایع معدنی به ویژه صنعت فولاد افزایش یافته تا علاوه بر تامین نیاز داخلی، میزان صادرات نیز افزایش و وابستگی به درآمد‌های نفتی کاهش پیدا کند.

اما مهمترین فاکتور برای تحقق این اهداف، سرعت اجرای پروژه‌های توسعه‌ای است. همانطور که اشاره شد مشکل تامین نقدینگی مانند یک سرعت گیر در مسیر توسعه عمل کرده است، از سویی دیگر ارائه تسهیلات بانکی نیز در شرایط بازپرداخت و سود‌های محاسبه شده خود مشکلی دیگر برای تولیدکنندگان به شمار می‌رود. در کنار آن انتشار اوراق و افزایش سرمایه نیز راهکار دیگری است که می‌توان از طریق آن نیاز مالی پروژه‌ها را تامین کرد. هرچند استقبال از نماد‌های معدنی در سال‌های اخیر در بورس رو به افزایش است، اما طی یک سال گذشته تلاطم‌های بازار سرمایه نیز نگرانی‌هایی در سهامداران ایجاد کرد که شاید بازگشت اعتماد به آن‌ها زمان بر باشد.

در چنین زمانی ایده تشکیل شرکت پروژه محور تجلی که از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) است می‌تواند مانند جرقه‌ای در تاریکی باشد که بخش معدن را روشن‌تر از گذشته می‌کند.

سیاست گذاری‌ها در این مجموعه به صورتی است که سهامدار، پروژه را از آن خود می‌داند به همین دلیل تامین سرمایه با توجه به میزان پیشرفت فیزیکی طرح می‌تواند با سرعت بیشتر و دغدغه کمتری انجام شود.

شکل گیری این شرکت که برای اولین بار در کشور صورت گرفته و شاید نظیر مهندسی مالی این چنینی در سطح بین الملل ندارد، با تامین سرمایه مورد نیاز طرح‌ها و همچنین سرعت بخشیدن به آن می‌تواند انقلابی تازه در بخش پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی و سایر صنایع ایجاد کند.

اما اجرای پروژه‌ها با سرعت بیشتر و تامین نقدینگی تنها دستاورد تجلی نخواهد بود. پرورش مدیرانی با برنامه‌های مدون که با ارزیابی در مراحل اجرای پروژه حاصل می‌شود را می‌توان از دیگر اتفاقاتی دانست که در سایه هدف اصلی فعالیت‌های تجلی رخ می‌دهد. از طرفی در اینگونه شرکت‌ها تمرکز اصلی مدیران بر اجرای کامل، به موقع و مناسب پروژه هاست. این سبک مدیریت نیز از دستاورد‌های شرکت‌های پروژه محور خواهد بود.

گسترش چنین مدیرانی در بخش معدن و صنایع معدنی را می‌توان تغییر نگاهی دانست که منجر به توسعه بخش معدن می‌شود. درواقع همین تغییر نگاه و استفاده از مدیران با تجربه و متخصص بود که توانست تجلی را ایجاد و سرعت توسعه‌های معدنی را افزایش دهد. انتقال چنین دیدگاهی به دیگر حوزه‌های بخش معدن علاوه بر افزایش بهره برداری از ذخایر در اختیار، افزایش اشتغالزایی را نیز به همراه دارد. در واقع توسعه اقتصادی به موازات توسعه اجتماعی در مسیر مشخص در حرکت خواهد بود.

در پایان لازم است به این نکته نیز اشاره شود که دقت در اجرای دقیق طرح‌ها و پروژه‌ها به نحوی که موجب جلب اعتماد عمومی گردد در گرو استمرار ورود سرمایه به این شرکت هاست که دقت و مسوولیت پذیری زیادی را می‌طلبد.

عناوین برگزیده