تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۵۴۶
کد خبر: ۲۲۶۸۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

محرومیت زدایی با اجرای برنامه‌های توسعه معدنی و فلزی

‌می‌متالز - توسعه بخش معدن می‌تواند با ایجاد فرصت‌های شغلی در محرومیت زدایی نقش آفرین باشد. شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در برنامه‌ای که در دستور کار دارد در سه محور غرب، شرق و جنوب کشور و به خصوص در چهار استان کمترتوسعه یافته سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی برنامه ریزی کرده است تا با حضور بزرگان معدنی علاوه بر توسعه فعالیت‌های این بخش، شعار اشتغالزایی را محقق کند.

به گزارش می‌متالز، سرمایه گذاری گسترده شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با همراهی شرکت‌های چادرملو، گل گهر، گهرزمین و تجلی در استان‌های کمتر توسعه یافته با تاکید بر تحقق توسعه پایدار و لحاظ کردن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و... در دستور کار قرار گرفته است.

برنامه‌ای که می‌تواند با مدیریت شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و همچنین حضور شرکت تازه تاسیس تجلی که با نگاهی پروژه محور ایجاد شده، اتفاقات بزرگی را در بخش معدن رقم زند. اما شاید مهمترین دستاورد نهفته در دل این برنامه محرومیت زدایی و اشتغالزایی در سایه توسعه فعالیت‌های معدنی و ایجاد واحد‌های صنایع معدنی باشد.

متوسط درآمد یک خانوار شهری و روستایی در این سه استان از میانگین درآمد یک خانوار شهری و روستایی در کل کشور کمتر است و اختلاف بالایی با درآمد شهری همانند تهران دارد. در نتیجه بکار گیری نیروی بومی منطقه نقش مهمی در کاهش مهاجرت، امنیت اجتماعی و اشتغالزایی ایفا می‌کند. از سویی دیگر با توجه به آغاز فعالیت‌های شرکت تجلی، مردم خود می‌توانند سهامدار عمده طرح‌هایی باشند که از سوی «ومعادن» اجرا می‌شود.

استفاده درست از ظرفیت‌های معدنی موجود در این استان‌ها می‌تواند ضمن بازدهی قابل قبول برای شرکت ها، موجب تولید اشتغال پایدار در سطح وسیع و انتفاع مردم منطقه از طریق اعطای اولویت واگذاری بخش عمده‌ای از سهام به آنان باشد.

در این باره امین صفری معاون شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به برنامه «ومعادن» در سه استان یاد شده با حضور شرکت‌های بزرگ معدنی، اظهار کرد: در اجرای این طرح چند شرکت بزرگ معدنی حضور دارند که نمونه بارز موفقیت آن‌ها در پروژه‌هایی که کنار هم بودند، پروژه ملی خط انتقال آب از خلیج فارس است که شاید بتوان آن را در میان ۵ پروژه مثبت دولت دوازدهم دانست.

وی تصریح کرد: تلاش بر آن بود تا این شرکت‌ها در کنار هم قرار گرفته و شاهد هم افزایی در قدرت اجرایی و مالی باشیم.

به گفته امین صفری، در دیگر کشور‌ها نیز شرکت‌های بزرگی همچون ریوتینتو، گلنکور، بی اچ پی و... ده‌ها معدن در اختیار دارند، اما در موارد خاص برای اجرای یک پروژه بزرگ برای رسیدن به حداکثر بازدهی با قرار گیری در کنار هم نهایتا در قالب یک شرکت کار را دنبال می‌کنند.

وی افزود: ما به عنوان هلدینگ در تلاش هستیم تا از مزیت نسبی موجود استفاده کرده و این شرکت‌ها را در کنار یکدیگر قرار داده و با ایجاد هم افزایی و هماهنگی بین آن‌ها پروژه‌های بزرگی را اجرا کنیم.

صفری در ادامه با اشاره به نقش این برنامه در محرومیت زدایی، بیان کرد: بدون شک ورود ده‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه به این استان‌ها که اغلب مرزی هستند و کمتر مورد توجه قرار گرفته اند می‌تواند در اشتغالزایی و پاک کردن چهره محرومیت نقش آفرین باشد. از سوی دیگر، توسعه اقتصادی در این استان‌ها در نهایت منجر به افزایش امنیت برای کل کشور شده و فرصت‌های شغلی بسیاری برای مردم آن نواحی فراهم می‌کند.

معاون شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات همچنین گفت: تصمیم در بلند مدت بر آن است تا بتوانیم مردم منطقه به ویژه افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند و ایثارگران را سهامداران پروژه‌های اجرایی کنیم.

صفری افزود: شرکت‌های یادشده کارنامه موفقی از همکاری‌های مشترک داشته اند که می‌تواند نویدبخش نتیجه‌ای مثبت در اجرای برنامه توسعه صنایع معدنی و فلزی و شکوفایی اقتصادی منطقه باشد.

عناوین برگزیده