تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۲۷۴۷۱
سرویس خبر : انرژی

خط لوله اتیلن غرب تا سال ۱۴۰۴، ۳/۷ میلیارد دلار درآمد دارد

می متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: خط لوله اتیلن غرب، اتیلن تولیدی از عسلویه را تا تبریز منتقل می‌کند تا توسعه در غرب کشور محقق شود.

به گزارش می متالز، بهزاد محمدی، در مراسم امضای قرارداد راهبری خط لوله انتقال اتیلن غرب کشور، با اشاره به اینکه این قرارداد قراردادی منحصر به فرد است، گفت: نخستین بار است که این حجم به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی افزود: خط لوله اتیلن غرب، اتیلن تولیدی از عسلویه را تا تبریز منتقل می‌کند تا توسعه در غرب کشور محقق شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: زمانی که شرکت‌های پتروشیمی واگذار شد بخشی که باقی ماند، شرکت اتیلن غرب بود و خطی که دولت ساخته بود توسط بخش خصوصی بهره‌برداری و راهبری می‌شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: از سال ۹۷ حرکت منسجمی آغاز شد تا این حق به دولت بازگردد. در ابتدای سال ۹۹ خطی که برای دولت بود به شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار شد.

مالکیت و بهره برداری از این خط

محمدی ادامه‌داد: در ماه‌های گذشته با وجود سنگینی کار و خط لوله‌ای ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتری، اسناد مناقصه آماده و برنده آن مرداد امسال انتخاب شد. پس از یک دهه تلاش شرکت ملی صنایع پتروشیمی توانست مالکیت و بهره برداری از این خط را به عهده بگیرد.

وی با بیان اینکه تا کنون ۱۱ میلیون تن اتیلن به خط لوله اتیلن غرب تزریق و به شرکت‌های پتروشیمی این مسیر تحویل شده است، گفت: ارزش فروش محصولات این خط ۲ میلیارد دلار در سال است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار داشت: در افق ۱۴۰۴ تعداد مجتمع‌های زیرمجموعه خط اتیلن غرب از ۱۳ مجتمع فعلی به ۲۱ مجتمع افزایش پیدا کرده و ظرفیت تزریق اتیلن به خط لوله به ۳.۵ میلیون تن می‌رسد.

به گفته محمدی، ارزش فروش محصولات نیز تا سال ۱۴۰۴ به ۳.۷ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده