تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۰۳
بازدید: ۶۱۵
کد خبر: ۲۲۷۴۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طی چهار ماه اول سال رخ داد:

اثر اوضاع وخیم بورس در تحقق درآمد دولت با فروش فقط ۲۰۰ میلیارد تومانی سهام

‌می‌متالز - درآمد دولت طی چهار ماه اول سال با ارقام ناخوشی همراه بوده و در برابر برنامه فروش ۸۷ هزار میلیارد تومانی فروش سهام، تنها ۲۰۰ میلیارد تومان محقق شد که ناشی از اوضاع وخیم بورس بود.

به گزارش می‌متالز، طبق دومین گزارش دیوان محاسبات از نظارت مستمر بر اجرای بودجه سال جاری و طی چهار ماه اول، درآمد دولت به دلیل عدم تهیه و ابلاغ مقررات قانون مالیات بر خانه‌های خالی و خودرو‌های لوکس، ۴. ۲ هزار میلیارد تومان کاهش یافته و بخش قابل توجهی از درآمد‌های عمومی مندرج در قانون محقق نشده است.

بر اساس این گزارش، ۲۵ مورد معادل ۶۴ درصد از آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که طبق قانون بودجه مقرر شده بود تا پایان تیر به تصویب دولت برسد، تاکنون تهیه و ابلاغ نشده که به نوعی ترک فعل در عمل به الزامات قانونی محسوب می‌شود.

واگذاری مجوز‌ها و معادن تعطیلِ در اختیار وزارت صنعت در قالب شرکت‌های سهامی عام، اصلاح تعرفه‌های آب و برق و گاز مشترکان، نقل و انتقال مطالبات بانک‌ها از دولت و اشخاص غیردولتی، نحوه احراز صلاحیت مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شرکت‌های دولتی، دستورالعمل حسابداری مواد اولیه قیر تحویلی به پالایشگاه‌ها و تسویه در حساب‌های فی‌مابین با خزانه‌داری کل، مالیات بر دارایی خانه‌های گران‌قیمت و خودرو‌های لوکس از مهم‌ترین مصادیقی بوده که به‌رغم الزامات قانونی، آیین‌نامه‌های آن‌ها تهیه یا ابلاغ نشده است.

همچنین عبدا... صفایی نسب مشاور رئیس دیوان محاسبات با اعلام عملکرد نامطلوب منابع بودجه گفت: در برابر تکلیف حدود ۸۷ هزار میلیارد تومانی فروش سهام شرکت‌های دولتی در چهار ماه اول، تنها ۲۰۰ میلیارد تومان آن هم در قالب اقساط واگذاری، وصول شده است.

وی با اعلام تحقق ۵۰ و ۱۴۴درصدی واگذاری دارایی‌های مالی و فروش اوراق با عرضه ۶۴ هزار میلیارد تومان، ادامه داد: در بخش درآمد‌ها هم ۷۷ درصد از حدود ۴۵۵ هزار میلیارد تومان درآمد اعم از گمرک، مالیات، عوارض و ... محقق شده، اما فقط ۱۱ هزار میلیارد تومان از ۳۹۵ هزار میلیارد تومانی بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای معادل ۸.۷ درصد به خزانه واریز شد. سهم درآمد زیربخش نفت و میعانات هم حدود ۱۰ درصد بود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده