تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۲۷۵۹۵
سرویس خبر : انرژی
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی:

۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی و صنعت نفت بی‌پول

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه اگر قرار باشد سرمایه خارجی جذب شود ابتدا باید برجام و FATF به سرانجام برسد تا امکان مبادلات پولی و جذب سرمایه‌گذاری فراهم شود، گفت: ما در صنعت نفت امکان تامین ۷۰ درصد تجهیزات را از داخل داریم و ۳۰ درصد باید وارد شود که کسی به ما نمی‌فروشد.

به گزارش می‌متالز، رضا پدیدار، درباره انتشار اوراق مشارکت برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت نفت اظهار داشت: به دلیل ملتهب بودن اوضاع آینده روشنی برای جذب منابع مالی از طریق اوراق مشارکت نمی‌بینم، زیرا شدت کاهش ارزش پول به حدی بالا است که کسی روی بازگشت پول و یا سود آن نمی‌تواند حساب کند.

وی با بیان اینکه اکنون در شرایط غیرمتعارفی برای انجام سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت نفت هستیم، افزود: کسانی که پول دارند قدم جلو نمی‌گذارند و طرح‌ها و پیشهادات کسانی هم که متقاضی هستند با روند تورمی روزانه اقتصاد ملی ایران همخوانی ندارد، یعنی هر کسی سرمایه‌ای دارد مردد است که پول خود را وارد پروژه کند و ترجیح می‌دهد که در بانک سرمایه‌گذاری کند.

رئیس کمیسون انرژی اتاق بازرگانی تاکید کرد: اکنون همه در یک بلاتکلیفی بسر می‌برند، ما در حوزه نفت منتظریم که وزیر نفت پیشنهادات خود را در زمینه مشارکت بخش خصوصی در توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ارائه دهد تا بتوان اظهارنظر و یا تصمیم گرفت.

وی با بیان اینکه اگر برجام به سرانجام نرسد سرمایه‌گذاری خارجی هم نخواهیم داشت، گفت: وقتی جابجایی پول مقدور نیست، سرمایه چگونه وارد کشور شود؟ بنابراین موضوع سرمایه‌گذاری خارجی کلا منتفی است، اگر قرار باشد سرمایه خارجی جذب شود ابتدا باید برجام و FATF به سرانجام برسد تا امکان مبادلات پولی و جذب سرمایه‌گذاری فراهم شود، فرض کنیم کشور و یا شرکتی تصمیم می‌گیرد که در ایران سرمایه‌گذاری کند پول را از چه مسیری و با کدام بانک و قانون وارد کند؟ وقتی همه مبادی و شیوه‌ها منع شده‌اند، هیچگاه شرکت‌های سرمایه‌گذار بزرگ حاضر به ریسک نیستند، چون امکان جابجایی پول وجود ندارد.

پدیدار با بیان اینکه مردم هم منابع مالی خود را زمانی وارد پروژه‌های نفتی می‌کنند که تضمین آن با دولت باشد، یادآور شد: اکنون پول سرگردان در کشور زیاد است، گردش نقدینگی ۳ هزار هزار میلیارد تومان یعنی یک رقم نجومی است، اما نیاز به تجهیزاتی داریم که باید از خارج از کشور تهیه شود، ما در صنعت نفت امکان تامین ۷۰ درصد تجهیزات را از داخل داریم و ۳۰ درصد باید وارد شود که کسی به ما نمی‌فروشد، بنابراین پروژه‌هایی که صددرصد ایرانی و داخلی باشد و امکان تامین مالی هم فراهم شود، بسیار کم است.

 

منبع: ایران پترونت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده