تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۰
بازدید: ۴۳۳
کد خبر: ۲۲۷۸۲۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

لزوم استفاده از باران‌گیر و آفتاب‌گیر در ورودی ساختمان‌ها و بالای پنجره‌ها

‌می‌متالز - استفاده از نور طبیعی و روشنایی نور خورشید در ساختمان‌ها بسیار حائز اهمیت است به گونه‌ای که اکثر افراد ساختمان‌ها و خانه‌هایی با نور بیشتر و بهره‌مند از نور خورشید را ترجیح می‌دهند. اهمیت این موضوع به قدری است که ساختمان‌هایی با نور طبیعی بیشتر، از قیمت بالاتری نسبت به سایر ساختمان‌ها و بنا‌ها برخوردارند.

به گزارش می متالز به‌ نقل از ایسنا، قرار گرفتن بیش از حد در معرض تابش نور خورشید، باعث می‌شود اجسام دچار تغییر رنگ و یا اصطلاحا رنگ پریدگی شوند و طول عمر آن‌ها کاهش یابد. معضل رنگ‌پریدگی و تغییر رنگ عموما در مورد فرش‌ها و قالی‌هایی که در کنار پنجره‌ها گسترده شده و در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند مشاهده می‌شود که پس از مدتی رنگ‌های فرش مات شده و درخشش و جلای خود را از دست می‌دهند که به این حالت اصطلاحا "سفید شدگی" گفته می‌شود. در این موارد به منظور جلوگیری از نفوذ نور خورشید یا از پرده‌های ضخیم استفاده می‌شود و یا از آفتاب‌گیرهایی که به طور کامل از عبور نور خورشید جلوگیری می‌نمایند، استفاده می‌شود.

از طرف دیگر، بارش باران و نزولات آسمانی باعث می‌شود شیشه پنجره‌ها لک و کثیف شده و آب حاصل از بارش باران از طریق درب‌ها و پنجره‌ها به ساختمان نفوذ نماید و یا اینکه باعث خیس شدن زمین در بخش ورودی ساختمان و خیس شدن کفش‌ها و ... گردد.

باران‌گیرها و آفتاب‌گیرها جزو سازه‌های سبک ساختمانی طبقه‌بندی شده و از دو جزء اصلی شامل پایه (براکت) و پوشش تشکیل شده‌اند و با استفاده از یکی از این دو، می‌توان از مزایای هر دو بهره مند شد.

بخش‌های مختلف یک باران‌گیر و آفتاب‌گیر

براکت: براکت یا پایه باران‌گیر بر روی دیوار نصب شده و کار نگهداشتن سقف سایبان را بر عهده دارد که به آن پایه نیز گفته می‌شود. براکت‌ها دارای جنس‌های متفاوتی از جمله فلز، پلاستیک فشرده، پلی آمید و غیره هستند. براکت باران‌گیر از جنس پلی‌آمید بوده و در برابر عوامل مختلف از جمله نور آفتاب، شرایط جوی، زنگ زدی و خوردگی مقاوم بوده و بنابراین طول عمر بسیار بالایی دارد. علاوه بر آن این نوع از براکت‌ها (پایه آفتاب‌گیر–باران‌گیر) نسبت به انواع فلزی و ... سبک‌تر بوده و وزن کمتری دارند.

براکت‌ها اندازه پیش‌آمدگی باران‌گیر را نیز مشخص می‌نمایند که مطابق با جدول زیر دارای سه اندازه متفاوت می‌باشند.

براکت‌ها دارای دو رنگ دودی و طوسی می‌باشند و مصرف کنندگان با توجه به محل استفاده و نوع کاربرد این سازه، می‌توانند یکی از این دو رنگ را انتخاب نمایند.

براکت‌ها بر روی دیوار با فاصله استاندارد و مشخص قرار می‌گیرند. فاصله بین یک پایه (براکت) تا پایه بعدی را معمولا بین 100 سانت تا 120 سانت در نظر گرفته که این فاصله را اصطلاحا دهانه می‌نامند. باران‌گیرها از لحاظ پیش‌آمدگی به سه سایز که در جدول بالا مشخص شده محدود می‌شوند، اما به لحاظ طولی هیچ محدودیتی نداشته و قابلیت نصب و استفاده با هر طولی را دارا می‌باشند.

پیشنهاد دیگری که می‌توان به جای استفاده از براکت برای پایه باران‌گیر استفاده نمود، پایه‌های پروفیلی فولادی هستند که با استفاده از تکنولوژی لیزر برش خورده و قابلیت اجرای انواع طرح‌ها و نقش‌های زیبا را ایجاد می‌نماید. چند نوع از پایه‌های باران‌گیر دارای طرح و نقش سی ان سی (برش لیزر) را می‌توان در اشکال زیر مشاهده نمود:



پایه‌های برش لیزر (سی ان سی شده) به مراتب از مقاومت بیشتری در مقایسه با براکت‌ها که از جنس پلی‌امید هستند، برخوردارند و دارای وزن کمتری نیز می‌باشند.

باران‌گیرها کاربردهای مختلفی دارند. از جمله موارد کاربرد باران‌گیر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

* جهت پوشش بالای درب ورودی و پنجره در مواقع بارندگی به عنوان پرش‌گیر باران و همچنین جلوگیری از نفوذ نور خورشید از پنجره به داخل ساختمان.

* جهت نصب بالای کنتورهای برق و گاز و سایر تاسیسات.

* جهت نصب روی جان‌پناه پشت بام و تراس به عنوان حفاظ.

بنابراین باران‌گیر پنجره به سلامت ساختمان شما کمک نموده و صرف نظر از اینکه هزینه نصب و اجرای آن چقدر می‌شود، در دراز مدت قطعا باعث صرفه جویی قابل توجه در هزینه‌های نگهداری و تعمیر ساختمان خواهد شد.

و اما موضوع پوشش باران‌گیر بالای‌پنجره و درب ورودی ساختمان:

پوشش باران‌گیرها از دو جنس پلی‌کربنات و یا کامپوزیت می‌باشند که با توجه به نوع کاربرد می‌توان یکی از این دو را انتخاب نمود. در اینجا به ذکر خلاصه‌ای از مشخصات و ویژگی‌های این دو نوع پوشش می‌پردازیم:

*ورق پلی کربنات به علت خواص منحصر به فردی چون سبک بودن، ضربه پذیری بالا، انعطاف پذیر بودن، دارای یک لایه مواد ضد اشعه ماورای بنفش، خود اطفایی در هنگام آتش سوزی، قابلیت نصب روی اکثر مصالح ساختمانی، حمل و نصب سریع و آسان و... توانسته جایگاه خوبی در صنعت ساختمان و پوشش نورگیرها داشته باشد. ورق‌های پلی‌کربنات دو جداره که بین جداره‌های آن خالی و دارای شبکه بندی عمودی یا لانه زنبوری است، با ضخامت 4 تا 20 میلیمتر ارائه می‌شود. قابلیت انعطاف‌پذیری و امکان اجرا به صورت قوس‌دار و گنبدی از مزیت‌های مهم پلی‌کربنات است.

در مجموع تمام خصوصیات ورق پلی‌کربنات توانسته به بهترین گزینه برای انتخاب جهت پوشش نورگیر از طرف مهندسین و طراحان و ساکنین درآید.

منبع: باشگاه در و پنجره و نما

عناوین برگزیده