تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۴۶
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۲۸۲۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

«نورد گرم ۲» به کمک برنامه خودرویی وزارت صمت می‌آید

‌می‌متالز - با راه اندازی واحد نورد گرم دو در فولاد مبارکه نیاز صنعت خودروسازی به ورق تامین و کشور از واردات آن بی نیاز شود.

به گزارش می‌متالز، فولاد مبارکه امروز بزرگترین هلدینگ تولید فولاد کشور است که سهم زیادی در صادرات غیر نفتی داشته و توانسته بخشی از نیاز ارزی کشور را هم تامین کند.

اما در راستای توسعه و ایجاد ارزش افزوده در زنجیره ارزش فولاد تولید محصولاتی همچون ورق در دستور کار مبارکه قرار گرفت تا ارزش افزوده بیشتر ایجاد و در مقابل نیاز به واردات این محصول کم شود.

این در حالی است که صنعت خودروی کشور برنامه افزایش تولید را در دستور کار خود قرار داده و تلاش می‌کند تا سال ۱۴۰۴به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو دست پیدا کند.

تحقق این موضوع نیازمند تعامل خودروسازان با صنعت فولاد است.

اما کلنگ پروژه نورد گرم ۲ فولاد مبارکه با این هدف در سال ۸۹ به زمین خورد.

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه در این باره بیان کرد: ابرپروژه نورد گرم ۲ به ظرفیت تولید ۴.۲ میلیون تن فولاد از سال ۸۹ تعریف شده است. مبارکه ۱۱ سال است که تصمیم داشته این واحد را احداث و تمام فولاد را به نورد تبدیل و با ارزش افزوده بیشتر بفروشد. ۸۰ درصد هزینه تولید فولاد تا مرحله فولاد خام است و به ازای هر کیلوگرم حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان سود به همراه دارد.

وی ادامه داد: کلنگ پروژه نورد در سال ۹۸ به زمین خورده است. اما کمی در اخذ مجوز‌ها و هماهنگی‌های ادارای با چالش همراه شده ایم در غیر این صورت مبارکه هیچ نیازی در زمینه تامین مالی و تکنولوژی ندارد.

وی درباره روند اجرای این پروژه بیان کرد: متاسفانه این نورد گرم چند بار مناقصه بین المللی رفته و به دلیل تحریم‌ها نتوانسته این پروژه را اجرا کند. مذاکره اخیر با شرکت خارجی، به رایزنی مراحل صدور مجوز‌ها رسیده است تا این ابرپروژه با ظرفیت ۱۶ هزار میلیارد تومان، زمینه اشتغال ۱۰ هزار نفر (هزار نفر مستقیم و ۹ هزار نفر غیرمستقیم) را فراهم کند.

عظیمیان تاکید کرد: امیدواریم این پروژه، در سه سال آینده به بهره برداری رسیده و نتیجه آن بی نیازی کشور از واردات ورق خواهد بود. این طرح به نام شهید سردار سلیمانی نامگذاری شده است.

وی گفت: ورقی که در خودروسازی استفاده می‌شود سبک و مستحکم است، پس ما باید ورق روز دنیا را تولید کنیم، برای اینکه بتوانیم نیاز واقعی مصرف کنندگان را تامین کنیم تمامی سرمایه گذاری را در شرکت فولاد مبارکه انجام دادیم که باعث شده ارزش افزوده و سرمایه گذاری بیشتری برای شرکت به همراه داشته باشد و در نهایت رضایت سهامداران را موجب شده است.

منبع: صنعت کار

عناوین برگزیده