تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۵۲
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۲۸۵۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سند همکاری ایران و چین به ابزار جذب سرمایه کشور‌های همسایه تبدیل خواهد شد

‌می‌متالز - کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در صورت پایبندی جمهوری اسلامی ایران و چین به برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک، این سند می‌تواند به ابزاری جهت جذب سرمایه‌های موجود در دیگر کشور‌ها و به یک پیمان منطقه‌ای که امکان دور زدن تحریم‌ها را دارد، تبدیل شود.

به گزارش می‌متالز، عبدالمجید شیخی روز دوشنبه درباره اهمیت پیمان‌های منطقه‌ ای و نقش آن در افزایش صادرات کشور، اظهار داشت: سند همکاری ایران با چین جاذبه‌ای را ایجاد می‌کند که سایر کشور‌ها را ترغیب به ورود به همکاری در قالب این توافقنامه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروزه تقید و تعهد کشور‌ها به پیمان‌های منظقه‌ای به شدت اوج گرفته است، گفت: در مقابل، تعهد به پیمان‌ های بین المللی در حال کمرنگ‌تر شدن است؛ بنابراین باید به دنبال توسعه پیمان‌ های منطقه‌ای باشیم.

این استاد دانشگاه، اضافه کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ به دنبال برداشتن تحریم‌ها نباشید، زیرا اراده اش دست دشمن است، بنابراین به دنبال دور زدن تحریم‌ها باشید.

شیخی با بیان اینکه حجم نقدینگی کشور در هشت سال گذشته شش برابر شده است، گفت: در صورتی که تولیدکنندگان بگویند نقدینگی و سرمایه در گردش نداریم می‌توان این طور نتیجه گرفت که این پول‌ها به سمت دلالی هدایت شده است.

وی توضیح داد: بنابراین در اقتصاد بخش مجازی حبابی شده و گرداب پولی ایجاد کرده و تمام جاذبه‌های بخش حقیقی را به سمت خود جذب می‌کند و عمده پول در بخش‌های دلالی و بازار‌های مجازی می‌چرخد.

شیخی در پاسخ به اینکه سرمایه گذاری خارجی در کدام بخش‌ها و صنایع می‌تواند مزیت نسبی بیشتری ایجاد کند، بیان کرد: در هر بخشی از بازار که خلاء وجود دارد و زنجیره تولید ناقص است، سرمایه گذاری انجام شود، اکنون ما در بخش فناوری سرمایه گذاری و تولید نداریم بنابراین باید پروژه‌ها را بررسی و به میزان نرخ بازدهی، نسبت سود به هزینه، جذب اشتغال بیشتر، پر کردن خلاء بازار تفکیک شده و براساس ضریب سودآوری هر پروژه، اولویت سرمایه گذاری در طرح‌ ها مشخص شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، بزرگترین اولویت در بخش نفت این است که به جای خام فروشی آن، بر فرآوری نفت سرمایه گذاری کنیم. ما در حال حاضر خللی در صدور فرآورده‌های نفتی نداریم بلکه مشکل ما در صادرات نفت خام است که نیاز به شناسایی موانع و تلاش برای رفع آنها دارد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیور)

عناوین برگزیده