به گزارش میمتالز، گروه صنعتی ایران خودرو در سالهای اخیر برنامههای زیادی در راستای افزایش رضایت مشتریان خود کلید زده است. این برنامهها از ارتقای کیفی تا بهروزرسانی قابلیتهای فنی و در نهایت خدمات پس از فروش محصولات را در برمیگیردکه ازجمله میتوان به رشد تولید موتورهای کممصرف و بهروزرسانی سیستمهای امنیتی محصولات این خودروساز اشاره کرد.
در این زمینه شاهین صدری، معاون تولید قطعات و مجموعههای ایران خودرو گفت: «با توجه به الزامات و اهمیت کسب رضایت هرچه بیشتر مشتریان، تیراژ موتورهای کممصرف افزایش قابل توجهی خواهد یافت.» وی تولید موتورهای احتراق داخلی مورد نیاز گروه صنعتی ایرانخودرو را ازجمله وظایف اصلی معاونت تولید قطعات و مجموعهها در حوزه نیرومحرکه دانست و گفت: «در اختیار داشتن خطوط تولید موتورهای متنوع از توانمندیهای قابل توجه گروه صنعتی ایرانخودرو محسوب میشود که شامل خطوط مونتاژ کامل موتورهای TU۵، TU۳، XU و EF۷ و خطوط ماشینکاری دو قطعه بسیار اساسی و مهم موتور، یعنی بلوک سیلندر و سرسیلندر موتورهای TU۵، TU۳، XU است.»
معاون تولید قطعات و مجموعههای ایران خودرو اظهار داشت: «در شرایط سخت تحریمی، با بهرهگیری از توان و دانش فنی موجود در بخشهای مختلف تحقیقاتی و توسعهای، تولید و کیفیت ایرانخودرو و تشکیل کارگروههای تخصصی برای بازسازی و بهروزآوری تجهیزات و ساخت بسیاری از قطعات حساس، با حفظ ظرفیت خطوط تولید، نهتنها برنامه افزایشی تولید در سالهای گذشته محقق شد، بلکه درخصوص ارتقای کیفیت محصولات و مدیریت و تثبیت نوسانات کیفی نیز برنامههای متنوعی تعریف و در حال اجراست.» وی با بیان اینکه معاونت تولید قطعات و مجموعهها، برنامههای مختلفی از منظر توسعه کمیوکیفی در دستور کار دارد، افزایش ظرفیت خطوط تولید برخی از محصولات فعلی، ایجاد خطوط جدید برای محصول خانواده موتور سهسیلندر، ارتقای کیفیت فرایند تولید، ارتقای وضعیت تجهیزات و نیز ارتقای محصولات فعلی را از جمله برنامههای امسال دانست.
در همین راستا ارسلان بلوکآذری، رئیس کمیته افزایش ایمنی محصولات ایرانخودرو با بیان اینکه این خودروساز در مسیر افزایش ایمنی محصولات خود گام برداشته است، گفت: «بعضی قطعات کدگذاری شده و در سیستم ردیابی قرار گرفتهاند و پلیس میتواند در صورت کشف قطعات مسروقه، به اصالت خودرو پی ببرد و آن را به مالک بازگرداند.» وی در برابر سرقت محصولات ایرانخودرو درخصوص سطح امنیتی محصولات گفت: «ایرانخودرو همواره در مسیر افزایش امنیت محصولات خود گام برداشته و به همین دلیل در بعضی از محصولات محل قرارگیری ECU را نیز تغییر داده است.» بلوکآذری ادامه داد: «ECU که قطعه ارزشمند و محوری در عملکرد خودرو است، مدتهاست در محصولات ایرانخودرو دارای کد خاصی است که تنها میتواند صرفا خودرویی را که نخستین بار روی آن نصب شده است، روشن کند و عملا در صورت به سرقت رفتن هم در خودروهای دیگر و هممدل بهتنهایی کارایی ندارد.»
رئیس کمیته افزایش ایمنی محصولات ایرانخودرو، همچنین اظهار کرد: «ازجمله اقدامات دیگر ایران خودرو در بهبود امنیت محصولات در بخش دسترسی به کابین، باید به تغییرات فریم در تمام مدلهای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ اشاره کرد؛ با تغییراتی که به کمک واحد مهندسی در سازه فریم درهای این خودروها از سال ۹۷ انجام شده، درها دیگر بهراحتی خم نمیشوند. ضمن اینکه سارقان بعد از خم کردن فریم شیشهها، دکمه قفل مرکزی بالای در را غیرفعال میکردند که ما این دکمه را کاملا حذف کردیم و به همین دلیل بهبود امنیتی در این بخش بهصورت محسوس ایجاد شده است.» وی با اشاره به همکاری ایرانخودرو و پلیس با موضوع انتقال بانک اطلاعاتی قطعات کدگذاریشده بین طرفین گفت: «قطعات مهم و بهخصوص قطعات الکترونیکی همچون ECU دارای کدهای امنیتی شدهاند که اطلاعات آن در اختیار پلیس هم قرار گرفته است و به این ترتیب اگر پلیس یک ECU سرقتی را کشف کند، میتواند با مراجعه به این اطلاعات حتی خودرویی که قطعه مذکور به آن تعلق داشته است و در نتیجه مالک خودرو را شناسایی کند.»
بلوکآذری تصریح کرد: «سیستم ضدسرقت ایموبیلایزر را که دارای کد امنیتی در سوئیچ خودرو است نیز ایرانخودرو بهعنوان اولین خودروساز کشور در محصولات خود به کار برده و شاید سارقان بتوانند با سوئیچهای دستساز قفل در خودرو را باز کنند، اما با همان سوئیچ دستساز نمیتوانند خودرو را روشن کنند، زیرا خودرو باید کد امنیتی تراشه سوئیچ را ECU بشناسد تا روشن شود.» وی اعلام کرد: «در ادامه پروژه ارتقای امنیت محصولات، در حال بررسی افزودن سیستم ورود بدون کلید یا Keyless به محصولات هستیم. ایرانخودرو جلسات متعددی با پلیس در خصوص افزایش امنیت خودروهای خود داشته است و این همکاری ادامه دارد.»