تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۲
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۲۲۸۵۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گسترش فرامرزی یوان چین در سال ۲۰۲۱

‌می‌متالز - بانک مرکزی چین گفت: پکن پیوسته در حال گسترش فرامرزی یوان در سال ۲۰۲۱ است.

به گزارش می‌متالز، به گفته بانک مرکزی چین، چین در حال برنامه ریزی پیوسته و محتاطانه بین المللی کردن واحد پول خود، یوان است، که متعهد شده نظارت بر جریان‌های سرمایه فرامرزی را تقویت کرده و از خطر‌های سیستمیک جلوگیری کند. به گفته این تنظیم کننده، انتظار می‌رود که توافق مشارکت اقتصادی جامع منطقه (RCEP) روابط تجاری بین کشور‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه را بیشتر تقویت کرده، بنابراین فرصت‌های بیشتری برای استفاده از یوان در مبادلات متقابل و فعالیت‌های سرمایه گذاری ایجاد شود.

این پیمان در اواخر سال ۲۰۲۰ طی یک اجلاس مجازی انجمن ملل جنوب شرقی آسیا به میزبانی ویتنام منعقد شد. بر اساس مبادلات در حال توسعه تجارت کالا با یوآن، دولت چین به دنبال افزایش استفاده از این ارز در تجارت الکترونیکی فرامرزی است. بانک مرکزی چین افزود که در حال برنامه ریزی برای بررسی گزینه‌های بیشتر برای سرمایه گذاری و تأمین مالی با یوان است. این تنظیم کننده، مبادله ارزی با سایر کشور‌ها را افزایش داده و زیرساخت مبادله و تسویه را بهبود می‌بخشد.

به گفته این بانک، پرداخت‌های بین المللی انجام شده با ارز بومی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۸.۳۹ تریلیون یوان (۴.۳۹ تریلیون دلار) بوده است که نسبت به سال قبل ۴۴.۳ درصد افزایش یافته است. با این حال، مبادلات فرا مرزی انجام شده با یوان ۴۶.۲ درصد از کل پرداخت‌های بین المللی را به خود اختصاص داده که به بالاترین حد خود رسیده است. پکن از سال ۲۰۰۹ در تلاش است تا نفوذ یوآن را در سراسر جهان گسترش دهد تا وابستگی به دلار آمریکا را در تجارت و سرمایه گذاری از بین ببرد و همچنین وضعیت دلار آمریکا به عنوان مهمترین ارز ذخیره جهانی را به چالش بکشد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده