به گزارش میمتالز، «بانک سامان برای شما یادآور چیست؟» سوالی به ظاهر ساده، اما واقعا مهم است؛ سوالی که ممکن است برای کسانی که به طور عمیق سامان را نشناسند یا به تازگی با آن آشنا شده باشند گنگ و نامفهوم و یا درک آن سخت باشد. سوالی که از زاویههای مختلفی میتوان آن را مورد بررسی قرار داد. یادآوری هر موضوع و پدیدهای حاصل دستاوردها و اقدامات و اثرات آن در محیط اطراف خود است و طبیعتا در مورد بانک سامان به عنوان یکی از بانکهای خصوصی کشور صدق میکند؛ لذا ما سعی میکنیم در این مطلب به بررسی دستاوردها و اقدامات و اثرات حضور بانک سامان در سپهر اقتصاد ایران بپردازیم.
سامان به عنوان نخستین موسسه مالی و اعتباری خصوصی و سومین بانک خصوصی فعالیت خود را در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ آغاز کرد. بانکی که فلسفه اصلی آن در دهه اول تاسیس توسعه بانکداری الکترونیک بود و همین فلسفه کافی بود تا با شعار بانک سامان بانک هوشمند خالق تجربههای ارزشمندی برای مردم ایران باشد. مردمی که عادت به بانکداری سنتی داشتند و ساعتها ایستادن در صف طویل بانکها برای آنها تابویی بزرگ بود.
ورود اولین دستگاههای نوبت دهی در سیستم بانکداری از طریق بانک سامان، تجهیز همه شعب و مکانهای عمومی پرتردد به خودپردازهای سامان و توسعه شبکه پرداخت الکترونیک حضوری و غیرحضوری از طریق شرکت پرداخت الکترونیک سامان که امروز خود عنوان رتبه نخست در صنعت پرداخت ایران را یدک میکشد اقداماتی بی نظیر در اوایل دهه هشتاد محسوب میشد.
تجربههای خرید الکترونیکی بلیط قطار و کنسرت و هواپیما و... شاید الان ساده به نظر بیاید، اما برای اولین بار با دشواریهای بسیار زیاد فنی و فرهنگی آن سالها با همت سامان و سامانیها به انجام رسید.
زمانی که هنوز تابوی استفاده از اینترنت برای انجام کارهای بانکی شکسته نشده بود و در هر شرایطی مردم رفتن به شعب را ترجیح میدادند سامان اولین اینترنت بانک ایران را راه اندازی کرد تا نیاز مراجعه حضوری به شعب بانک را برای بسیاری از امور از بین ببرد.
تردیدی نیست که اثر غیرمستقیم راه اندازی همین دو سرویس مهم یعنی پرداخت الکترونیک و اینترنت بانک تا چه حد در حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا تاثیر داشته است. فقط تصورش را بکنید که اگر این سد توسط سامان شکسته نشده بود قریب به ۳۰ بانک کشور برای ارایه خدمات به مردم چه میزان کاغذ مصرف میکردند و چه مقدار تردد درون شهری ایجاد میشد.
یکی از ویژگیهای مهم بانک سامان در طول۲۳ سال کار و تلاش توجه عمیق به جامعه خود به عنوان یک شهروند حقوقی بوده است. این نگرش در قالب مسوولیت اجتماعی بانک سامان تبلور یافته است تا بانک سامان با همیشه خود را در برابر جامعه خود مسئول بداند و با برنامههایی مدون اقدامات حمایتی خود را پیش ببرد.
سیاست اصلی بانک سامان در این حوزه کمک به توسعه دانش و درمان بوده است و در همین راستا بانک سامان مدارس بسیاری را در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، گرگان و بوشهر ساخته است و برای بسیاری از مدارس تجهیزات کمک آموزشی فراهم کرده است و از تحصیل کودکان بی بضاعت حمایت کرده است.
همچنین سامان با همراهی موسسههای خیریه بزرگ اقدام به خرید تجهیزات پزشکی پیشرفته برای درمان کودکان مبتلا به سرطان یا بیماریهای جسمی و حرکتی کرده است.
بانک سامان با حمایت از طرح درمان بیمار کرونایی با پلاسما گامی بزرگ در جهت مقابله با بیماری کرونا و شفای هموطنان برداشت.
اقدامات حمایتی بانک سامان در خلق آثار فرهنگی مانند حمایت از ساخت و اجرای سوئیت سمفونی خلیج فارس و حمایت از صنایع دستی کشور همیشه یک رویکرد جدی بوده است و در همین راستا سامان همیشه تلاش کرده است تا با حمایت از هنر اصیل ایرانی مروج فرهنگ و نام ایران باشد.
بانک سامان در سالهایی که کشور دچار تنش آبی بود با راه اندازی کمپینی بزرگ و ملی با عنوان آب هست، ولی کم است تلاش کرد تا فرهنگ استفاده بهینه از آب را توسعه دهد.
همچنین در حوزه ورزش بانک سامان با حمایت از عظیم قیچی ساز نخستین کوهنورد ایرانی فاتح ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری و تیم ملی والیبال تلاش کرد تا تجربه و سبکی جدید از حمایتگری ورزشی را در ایران تعریف کند و همین نگرش زمینه ساز موفقیتهای روزافزون والیبال ملی ایران شد.
در سالهایی که تحریمهای ظالمانه مشکلات عدیدهای را در بخشهای مختلف اقتصادی کشور فراهم کرده است و مردم و صنعتگران کشور با انواع مشکلات در تولید و بازرگانی مواجه بودند بانک سامان با درک شرایط حساس کشور تمرکز و تلاش خود را برای تداوم جریان واردات مواد غذایی و دارویی به کشور معطوف کرد و اجازه نداد مردم از این بابت دچار سختی شوند.
حضور در عرصه بین المللی یکی از اهداف جدی بانک سامان بوده است و در همین راستا و علی رغم همه سختیها و مشکلات بانک سامان موفق شد در همین سالها دفتر ایتالیا و شعبه آلمان خود را راه اندازی کند. این دستاوردی بود که در اوج دوران تحریمها حاصل شد و همین مسیر زمینه ساز بسیاری از تعاملات و دستاوردها برای کشور شده است.
بانک سامان به عنوان یک بانک بین المللی برای همکاری با بانکها و نهادهای بین المللی ناگزیر از رعایت قوانین سخت و پیچیده مالی در حوزه تطبیق و مبارزه با پولشویی و شفافیت مالی بوده و هست. در همین راستا طی این سالها بانک سامان هر ساله توسط موسسات بین المللی معتبر مورد بررسی قرار میگیرد و همه روندهای مالی و فرآیندی آن در حوزه یاد شده به تایید این موسسات میرسد تا جز معدود بانکهای ایرانی باشد که موفق به دریافت این تاییدیهها باشد.
برگزاری جشنواره سالانه بانک محبوب به عنوان بزرگترین جشنواره مردمی در حوزه بانکداری که بر اساس رای و نظر مشتریان نظام بانکی انجام میشود زمینهای شد تا بانک سامان هر ساله تلاش کند خود را در معرض رای مردم قرار دهد و این خود فرصتی شد تا نقاط ضعف خود را شناسایی و بهبود دهد و حاصل همین تلاشها کسب عنوان بانک محبوب برای سه سال متوالی از ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ بوده است.
بانک سامان و گروه مالی سامان علاوه بر اینکه به طور مستقیم زمینه ساز اشتغال بیش از ۱۰ هزار نفر در کشور شده اند و زمینه رفاه و معیشت هزاران خانوار ایرانی را فراهم کرده اند به طور غیرمستقیم نیز با هدایت منابع و امکانات خود به اشتغالزایی در صنایع مختلف کمک کرده اند. تقدیر رییس کمیته امداد به دلیل حمایت بانک سامان از اشتغال محرومان و حمایت از شرکتهای تولیدی و صنعتی با ارایه یا استمهال تسهیلات از جمله افتخارات بانک سامان است.
توسعه بانکداری بدون شعبه یکی از ضرورتهای امروز کشور بود و بانک سامان با درک این ضرورت اقدام به حمایت از یک استارت آپ جوان و نواندیش برای توسعه یک بانک دیجیتال کرد و حاصل این حمایت امروز منجر به راه اندازی بلو بانک شده است که در حال حاضر بدون حتی یک شعبه موفق شده است قریب به ۳۰۰ هزار مشتری جذب کند و برنامههای بسیاری نیز برای توسعه پیش روی خود دارد که این میتواند زمینه ساز کاهش هزینهها و توسعه بازار سامان در آینده نزدیک شود.
برنامههای توسعه و تحول بانک سامان به طور منظم و درقالب برنامههای ۵ ساله تدوین میشود و از طریق هیات مدیره و مدیرعامل به تمام ارکان اجرایی بانک ابلاغ میشود. برنامه راهبردی اخیر بانک که به اجرای موفق درآمد برنامه سامان ۱۴۰۰ بود که با هدف کاهش هزینههای بانک و توسعه زیرساختها برای افزایش فروش و درآمدهای بود با موفقیت به اجرا درآمد و اکنون نیز برنامه راهبردی سامان ۱۴۰۴ تدوین و برای اجرا در اختیار مدیریتهای مختلف قرار گرفته است. برنامهای که سیاستها و برنامهها و اهداف فصلی و ماهانه همه واحدهای ستادی و شعب را تعیین و پیش میبرد.
یکی از ویژگیهای مهم بانک سامان در سالهای اخیر تغییر استاندارد و حرفهای هویت بصری برند و تغییر دکوراسیون شعب بانک بود. این تغییرات با هدف همراستایی با تغییرات روز بانکداری در سطح جهان و اصل احترام به مشتری و ایجاد بستر راحتی و سرعت و اطمینان برای دریافت خدمات بانکی بود.
بستری که با هویت یکدست و منعطف خود در تلاش است تا آرامش را در ظاهر و فضای فیزیکی به مشتریانش هدیه دهد تا آنها کار بانکی را نه به عنوان یک دغدغه که به عنوان یک فرصت لذت بخش برای توسعه تعاملات مالی استفاده کنند.
بانک سامان با همکاری شرکتهایی مانند بیمه سامان، پرداخت الکترونیک سامان، صرافی سامان و کارگزاری سامان که همگی عضوی از خانواده گروه مالی سامان هستند در تلاش بوده است تا زنجیرهای کامل از خدمات مالی را به مشتریان خود ارایه دهد و در همین راستا مشتریان بانک سامان میتوانند نیازهای خود را در حوزههای یاد شده با سرعت و کیفیتی مطلوب دریافت کنند.
اشخاص حقیقی و حقوقی بنا بر شرایط کاری و کسب و کار خود نیازمند دریافت خدمات سریع و متفاوتی هستند و بانک سامان با درک این موضوع تلاش کرده است تا برای اولین بار در ایران با تاسیس واحدهای تخصصی مانند مشتریان خاص و ویژه و بانکداری شرکتی زمینه ارایه خدمات خاص به افراد و شرکتها را فراهم آورد تا آنها بتوانند ضمن تجربه متفاوت در بانکداری از کیفیت و سرعت عمل بیشتری در امور مالی و بانکی خود بهرهمند شوند.
با مرور برخی از دستاوردها و اقدامات حالا میتوان جواب بهتری به سوال بانک سامان برای شما یادآور چیست؟ داد.
بانک سامان برای کارکنان این بانک یادآور خانه دوم است خانهای که در آن فقط کار نمیکنند، زندگی میکنند، تلاش میکنند، خسته میشوند، تا نانی حلال برای سفره خود ببرند. کارکنانی که بالاترین میزان بهره وری ساعت کاری را در میان همه مشاغل دارند و به دلیل محدودیتها و شلوغی شعب به ویژه در دو سال اخیر و شرایط کرونایی سختترین شرایط را تجربه میکنند. بانک سامان برای کارکنان این بانک یادآور افتخارات و موفقیتهای بسیاری است که زمینه ساز زندگی بهتر ایرانیان شده است.
بانک سامان برای سهامداران یادآور یک نهاد اقتصادی پویا و پاسخگوست که زمینه وفاداری آنها را به سهامشان فراهم کرده است. سهامدارانی که ۲۳ سال با وجود همه مشکلات و سختیهای مالی و اقتصادی وفادارانه بانک خود را حفظ کردند و با نگاه آینده نگرانه خود همیشه از برنامههای توسعه آن حمایت کرده اند.
بانک سامان برای شهروندان یادآور بانکی است که استانداردهای بانکی و پرستیژ دریافت خدمات را به سطحی بالاتر ارتقا داده است سطحی که شهروندان ایرانی آن را در بانکهای معتبر خارجی دیده یا تجربه کرده اند.
بانک سامان برای بانک مرکزی یادآور بانکی است که در طول ۲۳ سال هیچگاه حسابش بدهکار نشده و همیشه در بازار بین بانکی به عنوان یک قرض دهنده عمل کرده است.
پاسخ به این پرسش خط به خطش برای پرسنل زحمتکش و سهامداران اصیل و وفادار بانک سامان غرور و افتخار و سربلندی است. پاسخی که حاصل سالها کار و تلاش و تفاهم و همدلی و دوستی بوده است. برای سامانی که زندگیست.