تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۳
بازدید: ۳۹۵
کد خبر: ۲۲۹۳۲۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
راهکاری برای رفع مشکلات فروش سامانه‌ای تایر‌های سنگین

ترمز بازار تایر زیر پای سامانه کالا و تجارت

ترمز بازار تایر زیر پای سامانه کالا و تجارت
‌می‌متالز - فروش سامانه‌ای تایر‌های باری-اتوبوسی به معضلی برای فروشندگان و مصرف‌کنندگان حقیقی این گروه از لاستیک‌ها تبدیل شده است.

به گزارش می‌متالز، فروش سامانه‌ای تایر‌های باری-اتوبوسی به معضلی برای فروشندگان و مصرف‌کنندگان حقیقی این گروه از لاستیک‌ها تبدیل شده است. الزام به فروش تایر در سامانه کالا و تجارت مشکلات فراوانی را برای شبکه توزیع و رانندگان خودرو‌های سنگین ایجاد کرده است. مشکلاتی که با رفع آن‌ها توسط دولت می‌تواند رونقی دوباره در کسب‌وکار‌های صنف فروشندگان لاستیک خودرو و حتی تایرسازان و واردکنندگان ایجاد کند و بخشی از رانندگان بخش حمل‌ونقل بار و مسافر را نیز از سرگردانی در تامین تایر مورد نیاز خود نجات دهد. اگرچه سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در نامه‌ای به فعالان این حوزه خبر از برخورد قاطع با متخلفان را داد، اما برخی مشکلات ساختاری در سامانه جامع کالا و تجارت نیز معضلاتی را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است که مسوولان وزارت صمت برای سامان بخشیدن به این بازار باید فکری به حال آن‌ها کنند. سریع‌ترین راه برای رهایی از این مشکلات ایجاد یک تیم کارشناسی مشتکل از مدیران فروش، عوامل فروش و کارشناسان سامانه تجارت است تا با خرد جمعی نسبت به بررسی و رفع مشکلات سامانه اقدام کنند. از نگاه فعالان این بازار مهم‌ترین ضعف سامانه مذکور عدم برقراری توازن در توزیع تایر به مصرف‌کننده نهایی است
به‌عنوان‌مثال وقتی تایر رادیال کامیونی در سامانه توسط عامل فروش بارگذاری می‌شود، در کوتاه‌ترین زمان تمام تایر‌ها توسط اشخاصی رزرو می‌شود که براساس بررسی‌ها اغلب آن‌ها مصرف‌کننده نهایی نیستند. نکته جالب اینکه رزرو‌ها در استان‌های دیگر انجام می‌شود و رانندگان آن استان در سامانه امکان رزرو تایر رادیال باری ندارند.
در یک نگاه اجمالی می‌توان به مشکلات عمده سامانه جامع کالا و تجارت اشاره کرد. اولین مشکل؛ مشخص نبودن سهیمه تایر برای تریلرهاست. دیگر مشکل این سامانه که توزیع کنندگان و رانندگان را درگیر کرده، عدم رعایت توازن در سهمیه‌بندی استان‌های مختلف است که باعث می‌شود برخی رانندگان برای تامین تایر خود با مشکل مواجه شوند.
مشکل بعدی را می‌توان عدم ردیابی مصرف‌کنندگان از طریق این سامانه ذکر کرد؛ اینکه آیا تایر برای مصرف زیر چرخ‌های کامیون یا تریلر قرار می‌گیرد یا خیر؟ از دیگر مشکلاتی که فروش تایر در سامانه جامع کالا و تجارت ایجاد کرده، بازار سیاه و دلالی و همچنین افزایش هزینه‌ها برای مصرف‌کننده نهایی است. اما اینکه برای رفع این مشکلات چه می‌توان کرد، موضوعی است که مسئولان وزارت صمت باید بیش از پیش به آن توجه کنند تا فعالان این صنف و رانندگان خودرو‌های سنگین از سامانه جامع کالا و تجارت به‌عنوان ترمز بازارتایر ایران یاد نکنند.
تایر‌های رادیال باری به‌دلیل گران بودن و هزینه‌های بالای تولید آن همواره توسط تولیدکنندگان رصد می‌شوند، بنابراین اگر بخواهیم تا حدودی شرایط بازار را کنترل کنیم بهترین راه، استفاده از عوامل فروش تولیدکنندگان یا واردکنندگان است.
به‌نحوی‌که با هماهنگی وزارت صمت تایر‌های رادیال باری با هر برندی توسط عواملی که از مزایای خدمات تایر مانند نصب تایر و بالانس آن برخوردار هستند، توزیع شود؛ این شیوه توزیع دارای مزایای مثبت بسیاری است. شاید بهترین راه برای جلوگیری از دلال‌بازی و ایجاد بازار سیاه در بازار لاستیک‌های باری-اتوبوسی به در نظر گرفتن شرط نصب در زیر خودرو برای مصرف‌کننده نهایی اشاره کرد و اینکه اگر خریدار تایر قصد نصب تایر را ندارد از فروش تایر به او جلوگیری شود. چراکه به احتمال زیاد خریدار به دنبال فروش تایر در بازار است.
یکی دیگر از شرط‌هایی که وزارت صمت می‌تواند برای شناسایی مصرف‌کننده اصلی از دلال‌ها در نظر بگیرد، این است که تایر‌های رادیال باری تنها به این شرط به خریدار تحویل داده شوند که فرد هنگام نصب تایر، منجید کهنه یا تایر فرسوده خود رابه فروشنده تحویل دهد. با در نظر گرفتن شرط نصب تایر رادیال باری در زیر خودرو نه‌تن‌ها برای مراکز خدمات تایر درآمدزایی ایجاد می‌شود بلکه ازسودجویی در این بخش نیز جلوگیری خواهد شد.
با شرط نصب تایر رادیال باری، تا حدود زیادی توزیع متوازن تایر‌ها در شرایط بحرانی و التهاب بازار خنثی می‌شود و مصرف‌کنندگان برای تامین تایر موردنیاز خود نگرانی نخواهند داشت.
از دیگر راهکار‌هایی که می‌تواند به توزیع متوازن و واقعی تایر بین رانندگان کمک کند، ایجاد مراکز سرویس‌ سنتر توسط تایرسازان در پایانه‌ها و بنادر است. مراکزی که در آن‌ها تولیدکننده ملزم به نصب تایر زیر خودرو‌ها باشد و کالا را مانند روغن موتور‌های دیزلی که مدتی است توسط پالایشگاه‌داران به صورت مستقیم بین رانندگان توزیع می‌شود، زیر خودرو‌ها نصب کنند.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده